Erasmus Universiteit Rotterdam

21 januari 2003

Maatschappelijke verantwoord ondernemen

Over dictatorpils en conflictdiamanten

Prikkelende bhs uit Birma, de zee als vuilnisvat, jeugdige voetbalstikkers, dioxinezalmen? De roep om maatschappelijk verantwoord ondernemen klinkt steeds luider, maar het is nog onduidelijk hoe daaraan adequaat gehoor kan worden gegeven. In een debat op de Erasmus Universiteit op dinsdag 21 januari 2003 krijgen onder meer Gerda Verburg, vice-fractievoorzitter van het CDA, en Gerard Oonk, coördinator van de Landelijke India Werkgroep daarover het woord. De aanleiding vormt het onderzoek van prof.dr. Rob van Tulder en drs. Alex van der Zwart. Beiden behoren tot de vakgroep Business Society Management van de Faculteit der Bedrijfskunde. De resultaten zijn te lezen in Reputaties op het spel, over maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Reputaties op het spel gaat over de dilemmas en uitdagingen besproken die ondernemingen, overheden en maatschappelijke groeperingen de drie zijden van de maatschappelijke driehoek ondervinden bij het onderhandelen over de invulling van verantwoord ondernemen. Wetgeving alleen volstaat niet: het zogenaamde reputatiemechanisme blijkt beperkt effectief.

De auteurs introduceren het begrip maatschappelijk interfacemanagement. Daarmee typeren ze de spanningsvelden die tussen de drie partijen bestaan op het terrein van geloofwaardig maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ondernemingsstrategieën zijn pas effectief en duurzaam als op twee scheidsvlakken adequate keuzes gemaakt worden: publiek/ privaat en profit/non-profit.

Zeventien spraakmakende cases worden systematisch behandeld en geanalyseerd. Ondernemingen als Triumph, IKEA, PepsiCo, ABN Amro, Nutreco en Schiphol kruisen de degens met maatschappelijke groeperingen als Landelijke India Werkgroep, Burma Centrum Nederland, Schone Kleren Kampagne, NiZA en Milieudefensie. De onderwerpen zijn kinderarbeid, omstreden bodemschatten, milieuverontreiniging, dictatuur, voeding en mensenrechten.

Van Tulder en Van der Zwart schetsen de contouren van een stakeholder-dialoog als meest adequate vorm van maatschappelijk interfacemanagement voor de toekomst.

Noot voor de pers
Debat en boekpresentatie 'Reputaties op het spel': dinsdag 21 januari 2003.
Tijd: 16.00 tot 17.30 uur (vanaf 15.30 uur ontvangst). Plaats: Woudestein, Gebouw Q 1-1
Een recensie-exemplaar van het boek is aan te vragen bij uitgeverij Het Spectrum,
tel. (030) 265 0697
Info: drs. Bas Schreiner, Bedrijfskunde,
tel. (010) 408 1831
e-mail: b.schreiner@fbk.eur.nl

Bijlage: Overzicht van de in het boek behandelde cases


* Door uitbuiting voordeliger? Schone Kleren Kampagne en SOMO versus C&A

* Schoon, stil en fris Bulderbos: Milieudefensie versus Schiphol
* The choice of a new genocide? Free Burma Coalition versus PepsiCo
* Birmees dictatorpils: XminY versus Heineken
* Do it Just: Oxfam en SKK versus Nike

* De zee als vuilnisvat? Greenpeace versus Shell
* Stille diplomatie: Amnesty International en Pax Christi versus Shell

* Stikken voor bijna niks? Landelijke India Werkgroep versus Adidas-Salomon

* NO X-soja :Greenpeace versus Cargill

* Verontruste adoptieouders: VVFP en Werkgroep Gendt versus Foster Parents Plan

* Bagger in Birma: Burma Centrum Nederland versus IHC Caland
* IKEA family, soms wel erg jong? Socialistische Partij (SP) versus IKEA

* Conflictdiamanten: NiZA versus ABN Amro
* Prikkelende bhs uit Birma: SKK en FNV Mondiaal versus Triumph International

* Dioxinezalmen? Friends of the Earth Scotland versus Nutreco
* Kwik met twee maten meten? Tamilnadu Alliance Against Mercury en Greenpeace versus Unilever

* Wheres the beef? Its in your fries! Advocaat H.B. Bharti en Vegetarian Legal Action Network versus McDonalds

INLINE]