Ingezonden persbericht

Malmberg komt met grootscheepse onderwijsvernieuwing Persbericht 's-Hertogenbosch, januari 2003

Malmberg & onderwijsinnovatie dit jaar al 20 nieuwe mixed media methoden

Tijdens de Nationale Onderwijs Tentoonstelling van 21-25 januari in de Utrechtse Jaarbeurs presenteert Uitgeverij Malmberg voor bijna alle vakken in het voortgezet onderwijs nieuwe mixed media methoden. De boodschap is duidelijk: verlichting van het programma en een substantiële onderwijsverbetering met behulp van ICT kan nú.

Malmberg is de eerste educatieve uitgeverij die leerboeken, werkboeken en ICT integreert in één sterk leersysteem. De nieuwe mixed media methoden van de uitgeverij maken het onderwijs beter, leuker en efficiënter. De inzet van leerlingen-cd-roms en internetsites bij de lesmethoden brengt leerrendement en leerplezier samen én schept een goede basis voor zelfstandig leren. Dankzij de wijze waarop Malmberg innovatie met gebruiksgemak combineert, draagt de uitgeverij actief bij aan haalbare vernieuwing.

De tijd ver vooruit? De overheidsplannen voor de nieuwe basisvorming en tweede fase zijn in grote lijnen bekend. Er wordt nog gewerkt aan details. De formele invoering kan nog een paar jaar op zich laten wachten. Waarom wacht Malmberg de politieke besluitvorming niet af en komt ze nu al met nieuwe methoden?

Jakob Schuiringa, directeur-uitgever voortgezet onderwijs: 'Educatieve uitgevers weten heel goed wat docenten en leerlingen wel en niet willen, daaraan ontlenen ze hun bestaansrecht. De wensen uit het veld zijn duidelijk: minder versnippering, een minder overladen programma, sterkere inzet van ICT en meer ruimte voor de eigen invulling. De meeste scholen willen niet wachten met de verbetering van de kwaliteit van hun onderwijs. Wat ze wel willen is hulp en houvast in de vorm van kant en klare mixed media methoden met optimaal gebruiksgemak. Het leermiddel als voertuig van de vernieuwing dus, maar dan wel met de docent aan het stuur. Al die verbeteringen kunnen wij nú al bieden.'

Stroomversnelling De afgelopen jaren is het proces van multimedialisering in een stroomversnelling geraakt. De Malmberg-methoden kenmerkten zich in toenemende mate als leermiddelen die bestaan uit handboeken, werk-boeken, cd-roms én eigen methodesites. Die combinatie staat inmiddels als een huis. De werkboeken vergroten de mogelijkheden van zelfwerkzaamheid, kennen een hoger leerrendement en bieden een optimale variatie in werkvormen en leerstijlen. Malmberg heeft ook de trend gezet met digitale methode-componenten: ICT bewijst dankzij veelzijdige cd-roms en interactieve sites meer en meer haar toegevoegde waarde. De vernieuwde leerlingen-cd-roms, de netwerkversies en de inhoudelijk groeiende methodesites van Malmberg zorgen voor een grote sprong voorwaarts. Tegelijkertijd houden ze een belofte in voor de nieuwe generatie methoden die Malmberg nu lanceert voor basisvorming en tweede fase van het voortgezet onderwijs.

ICT als middel tegen lerarentekort en lesuitval?
In het voortgezet onderwijs wordt gevreesd voor een groot lerarentekort. Ook klagen ouders steeds vaker over lesuitval. Malmberg denkt via de ICT-componenten in haar methoden deze problemen te verkleinen. Dankzij de zelfsturende computerlessen en digitale toetsen met uitgebreide feedback en scoreregistratie wordt de docent werk bespaard en kan een groter deel van het onderwijsleerproces naar keuze docentonafhankelijk plaatsvinden.

Samenhangend en integraal onderwijs Daar waar andere aanbieders van leermiddelen nu pas komen met werkboeken en digitale leermiddelen, zet Malmberg al de volgende stap: het bieden van onderwijsleersystemen met een optimale samenhang en integratie tussen handboeken, werkboeken, cd-roms en internet. Alle onderdelen sluiten op elkaar aan en vervullen elk de rol die bij hen past. De cd-roms en websites leuken een methode niet op; ze maken het lespakket compleet. Op plaatsen waar de leerlingen-cd-rom en methodesite een sterke meerwaarde bieden, zet Malmberg ze in. De eigentijdse digitale leermiddelen zijn extra prikkelend en stimulerend en maken volwaardig deel uit van de methode. Malmberg ontwikkelt praktische en innovatieve multimediale methoden die het doceren gegarandeerd beter, efficiënter en aantrekkelijker maken. De twintig nieuwe methoden die nu beschikbaar zijn, zijn hier een goed voorbeeld van.

Met de nieuwe en herziene methoden van Malmberg kunnen docenten het ICT-gebruik thuis en in de klas op een goede manier organiseren. En dit kost geen extra tijd; het levert juist extra gebruiksgemak op.

Zie voor de nieuwe of vernieuwde methoden van Malmberg in 2003 www.malmberg.nl/vo Voor meer (specifieke) informatie en interviews met uitgevers en andere betrokkenen,

kunt u contact opnemen met de marketing manager voortgezet onderwijs:

Jan Willem Besteman

T (073) 6 288 760

E jan.willem.besteman@malmberg.nl

I www.malmberg.nl/vo