Ingezonden persbericht


Persbericht

Fietsersbond: geen vrachtwagens zonder dodehoeksysteem binnen de bebouwde kom

Gemeente Amsterdam ontvangt nieuw verkeersbord

Dinsdag 21 januari zullen de voorzitter van de Fietsersbond Jaap Jelle Feenstra en PvdA raadslid Herman Marres op de Ceintuurbaan in Amsterdam een nieuw verkeersbord ophangen. Met dit verkeersbord kan de gemeente buitenlandse vrachtwagens zonder een dodehoekspiegel verbieden gebruik te maken van specifieke gemeentelijke wegen. De Fietsersbond wil dat alle gemeenten en met name de grensgemeenten het nieuwe bord plaatsen aan de komgrenzen en dat de politie actief gaat handhaven.

Op de Ceintuurbaan in Amsterdam vonden de afgelopen jaren meerdere dodehoekongevallen plaats, waarvan een aantal met fatale afloop. Landelijk vallen per jaar gemiddeld 30 doden en 90 zwaar gewonden

als gevolg van de dode hoek bij vrachtwagens. Per 1 januari 2003 zijn alle Nederlandse vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton verplicht om een dodehoekspiegel of -camera te hebben. De dode hoek bij een vrachtwagen wordt hierdoor sterk verkleind. Overigens blijkt dat 20% van de Nederlandse vrachtwagens nog geen dodehoeksysteem heeft. Dit bord attendeert ze daar nog eens extra op.

De Nederlandse verplichting voor de extra spiegel geldt niet voor vrachtwagens van andere EU-landen. Voormalig verkeersminister Netelenbos heeft daarom besloten een apart onderbord te maken, waarmee gemeenten alle vrachtwagens zonder dodehoekspiegel - ongeacht waar ze vandaag komen uit de gemeente kunnen weren. Ze kunnen dan het bestaande bord verboden voor vrachtwagens plaatsen, met een nieuw onderbord met de boodschap Met uitzondering van vrachtauto's met gezichtsveldverbeterende voorzieningen . De Fietsersbond roept gemeenten op om het bord snel en massaal te plaatsen.

Volgens Rob van der Veen van de politie Amsterdam Amstelland worden vanaf nu bij controles van vrachtverkeer de aanwezigheid van een dodehoekspiegel vanzelfsprekend meegenomen. In de instructie aan de surveillanceauto s wordt speciale aandacht besteed aan de nieuwe wet, vooral Wijkteam Autosnelwegen is alert. De politie heeft met ingang van 1 januari al bonnen geschreven voor het ontbreken van de dodehoekspiegels. Over het aantal had men nog geen gegevens.

De gemeente Amsterdam heeft de dodehoekproblematiek van vrachtverkeer erkend. Op aandrang van PvdA en Groen Links is vorig jaar een motie in de gemeenteraad aangenomen over dit onderwerp. De gemeenteraad drong in de motie aan op het instellen van een verbod voor vrachtauto s en bussen zonder dodehoekspiegel en het veiliger maken van kruispunten door speciale opstelvakken voor fietsers te maken.

De Fietsersbond vindt dat ook kleinere vrachtwagens en bestelauto s een extra spiegel moeten krijgen. Daarnaast pleit de bond voor verplichting van dichte zijafscherming. Deze voorziening zorgt ervoor dat fietsers bij een ongeval minder snel onder de wielen verdwijnen, waardoor de ernst van letsel bij een onverhoopte aanrijding beduidend minder wordt.