Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


ROVER: minister moet iets ondernemen tegen knippen buslijnen

Reizigersvereniging ROVER vraagt aan minister De Boer van Verkeer en Waterstaat in te grijpen bij het knippen van buslijnen. Het "knippen" van een lijn betekent dat de reizigers onderweg allemaal moeten uitstappen, en weer instappen in een bus van een andere maatschappij. Diverse doorgaande streekbuslijnen zijn het einde van het vorige jaar en begin dit jaar geknipt als gevolg van aanbestedingen. ROVER vindt dat een forse verslechtering van het openbaar vervoer. Ook is ROVER van mening dat de opdrachtgevers (regiobesturen en provincies) hier te gemakkelijk toe over gaan. De belangen van de reizigers komen niet op de eerste plaats: de reiziger vraagt niet om een extra overstap en extra wachttijd.

Door invoering de nieuwe Wet Personenvervoer zijn regiobesturen en provincies begonnen met het aanbesteden van het openbaar vervoer en het verlenen van concessies aan vervoerbedrijven. Langzamerhand wordt nu duidelijk wat de gevolgen hiervan zijn. Buslijnen lopen nogal eens door verschillende concessiegebieden. Door de aanbestedingen komen er andere vervoerders. Een goede afstemming is dan noodzakelijk om de verschillende vervoerders toestemming te geven over de grenzen van concessiegebieden heen te rijden. In het Gelderse rivierengebied, Oost-Brabant en Noord-west Utrecht hebben Arriva en de BBA het vervoer overgenomen van Hermes en Connexxion. Het gevolg van deze wijzigingen is dat in een groot aantal streekbuslijnen is geknipt. Rondom Nijmegen geldt dit maar liefst voor acht lijnen. Het knippen van deze verbindingen vindt niet plaats op basis van vervoerskundige argumenten, maar gebeurt omdat de verantwoordelijke besturen en bedrijven niet met elkaar tot overeenstemming konden komen om de betrokken lijnen gezamenlijk te exploiteren.

Een voorbeeld: De voormalige Interlinerlijn Tiel Nijmegen is in Druten geknipt, reizigers moeten daar nu overstappen. De overstaptijdtijd in Druten is kort, als de bus uit Nijmegen even vastloopt in het drukke verkeer, wordt de aansluiting in Druten gemist en moet de reiziger wachten op de volgende bus naar Tiel die een half uur later rijdt. Een overstapgarantie wordt niet gegeven. Ook zijn de rechtstreekse verbindingen tussen Land van Maas en Waal en Nijmegen komen te vervallen. In Grave, Cuijk en Uden zijn de Brabantse lijnen, die vroeger rechtstreeks naar Nijmegen reden, geknipt. Maar ook in de Ranstad doet het probleem zich voor: lijn 140 Utrecht Haarlem, die nu deels door de BBA wordt gereden, is nu in Uithoorn geknipt omdat het andere gedeelte door Connexxion wordt geëxploiteerd.

ROVER heeft de minister gevraagd in te grijpen. Deze kan een aanwijzing aan de verantwoordelijke besturen geven om alsnog te komen tot de noodzakelijke afstemming. De problemen konden volgens ROVER ontstaan doordat de regio- en provinciebesturen hebben nagelaten afstemmingsoverleg te voeren. Vaak volgen deze besturen de voorstellen van de vervoerders, zonder onderzoek te doen naar de vervoersgegevens.

Amersfoort, 21 januari 2003

---