Gemeente Hoogeveen

22 januari 2003

* Voor zorgvragen eerst naar Lokaal Loket *
* Raad Hoogeveen houdt vergadering *

* Sociale zaken iets eerder dicht *

* Kermis Tuindorp-zuid *

* Oud papier *

* Bomenkap Zuiderweg *

* Vanavond verkiezingscafé in raadhuis *

* Kandidaten voor de Kroonzegel bekend *

* Spelregels Restgoedwagen *

* Meer dan 1000 bezoekers per dag op www.hoogeveen.nl *
+ Mededelingen *

+ Wet milieubeheer *

+ Voorontwerpbestemmingsplan Elim, deelplan Wozoco 't Hoosvat *
+ Ontheffing Wet op de Openluchtrecreatie *
+ Ingekomen bouw- en sloopaanvragen en sloopmeldingen *
+ Verleende bouw- en sloopvergunningen *
+ Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening *
+ Ter inzage beleidsnota Handhaving 2003 ruimtelijk beleid en bouwvoorschriften *

+ Kapvergunningen *

Centraal punt voor zorg & dienstverlening

Voor zorgvragen eerst naar Lokaal Loket

Sinds begin 2000 heeft Hoogeveen een centraal punt voor zorg & dienstverlening: het Lokaal Loket. In het Lokaal Loket is zoveel mogelijk informatie beschikbaar over allerlei diensten die worden aangeboden voor ouderen, chronisch zieken en lichamelijk gehandicapten. U kunt er terecht met vragen en verzoeken. Het loket verstrekt de gewenste informatie of bemiddelt zo nodig naar de gevraagde dienst.

Veel instellingen en instanties bieden diensten aan voor ouderen, chronisch zieken en lichamelijk gehandicapten. Zoveel zelfs, dat soms moeilijk te vinden is waar u het best terecht kunt voor zorg of dienstverlening.

Eerst naar Lokaal Loket

In het Lokaal Loket zijn veel diensten direct verkrijgbaar of aan te vragen. U kunt eens rustig praten over wat er te kiezen valt of direct op het goede spoor worden gezet, met informatie over of aanmelding bij de juiste instantie.

Alle diensten op een rij

U kunt bij het Lokaal Loket onder meer een beroep doen op de volgende diensten en voorzieningen:

* verpleging en verzorging

* voorzieningen in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten
* ouderenadviseur

* maaltijdvoorziening

* klussendienst

* steunpunt mantelzorg (voor mensen met vragen/knelpunten in de zorg voor anderen in de naaste omgeving)

* gezondheidswijzer

* Centraal Meldpunt Vrijwillige Thuishulp (o.a. oppas, sociaal contact, rouwbegeleiding, thuishulp bij stervenden)
* Meer Bewegen voor Ouderen (gymnastiek, volksdansen, sport & spel, T'ai Chi)

* individuele hulpverlening

* opbouwwerk en cultureel werk

* informatie & advies (o.a. over belastingen, uitkeringen, leren, wonen, invullen formulieren)

Meer weten?

Het Lokaal Loket is geopend van maandag tot en met vrijdag, van 9.00 tot 12.00 uur. Telefonisch ook bereikbaar van 13.00 tot 17.00 uur. Het adres is Lokaal Loket, Het Haagje 119, 7902 LE Hoogeveen, telefoon 231313, fax 265850, e-mail zorgloket@welzijnswerk-hoogeveen.nl.

Raad Hoogeveen houdt vergadering

De gemeenteraad van Hoogeveen vergadert donderdag 30 januari in het gemeentehuis in Hoogeveen. De vergadering, die openbaar is, begint om 19.30 uur te houden vergadering. Op de agenda staat onder meer:
* Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging nieuw benoemd raadslid H. Loof.*

* Benoeming L. Bouwmeester tot lid van de commissie Samenleving *
* Spreekrecht burger

* Toekomst vliegveld Hoogeveen in het kader van de structuurvisie 2015 - 2030.

* Verzoek om planschadevergoeding van de heer A. Winkel, 2e Zandwijkje 2 te Hollandscheveld.*

* Bestemmingsplan Nieuwlande, uitbreiding Boerdijk.*
* Krediet voor het uitvoeren van beveiligingsmaatregelen aan schoologebouwen.

* Instemmen met diverse voorstellen van het bestuur van de stichting openbaar voortgezet onderwijs.

* Fusie basisscholen J.C. Rahder Tiendeveen en Oostenbrink/Vogelvlucht Elim en Hollandscheveld.
* Wijziging samenstelling onderzoekscommissie.*
* Afwijzen verzoek om heroverweging beleid speelautomatenhallen.
* Begrotingswijzigingen van de algemene dienst 2003.
Spreekrecht

Aan het begin van de raadsvergadering kunt u gebruik maken van het spreekrecht. Alle insprekers hebben samen ten hoogste 30 minuten de tijd opmerkingen te maken.Het mag alleen gaan over punten die op de agenda staan. Per persoon is maximaal 5 minuten beschikbaar.

Uitgesloten

De agendapunten die gemerkt zijn met een sterretje (*) zijn uitgesloten van het spreekrecht. Het gaat dan om:
* besluiten van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;

* benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
* zaken waartegen een klacht op grond van artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.

48 uur

Indien u van het spreekrecht gebruik wilt maken, moet u dit uiterlijk 48 uur voor de vergadering meedelen aan raadsgriffier J.P. Wind, tel 291201.

Sociale zaken iets eerder dicht

De afdeling Sociale Zaken sluit donderdag 6 februari de deuren iets eerder voor het publiek dan gebruikelijk. Normaliter is de balie in het Compagnieshuis tot 12.15 uur geopend. Op deze dag sluit de afdeling om 12.00 uur.

Kermis Tuindorp-zuid

Buurtgemeenschap Tuindorp-zuid heeft een aanvraag ingediend voor het mogen organiseren van de jaarlijkse kermis op het Beukemaplein in de periode van 28 maart tot en met 6 april. Nadere informatie over deze vergunningaanvraag is te verkrijgen bij de afdeling Algemeen, Bestuurlijke en Juridische Zaken, telefoonnummer 291 244.

Oud papier

Zaterdag 25 januari

Basisschool Het Blokland. Het oud papier wordt opgehaald tussen 10.00 en 12.00 uur. Graag goed gebundeld aanbieden. Het oud papier kan ook gebracht worden naar een container die van 10.00 tot 12.00 uur op het evenemententerrein aan de Mr. Kosterweg staat.

Dinsdag 28 januari

Basisschool 't Spectrum. Het papier wordt vanaf 18.30 uur opgehaald.

Woensdag 29 januari

Basisscholen 't Kofschip en De Schuthoek. Vanaf 18.00 uur komen de afhalers bij u langs in Schutlanden en Erflanden. Het papier graag gebundeld of in stevige dozen aan de straat zetten (niet in vuilnis- of andere plastic zakken).

Werk in uitvoering

Bomenkap Zuiderweg

In verband met het kappen van bomen worden morgen, donderdag 23 januari de Zuiderweg volgende week enkele wegen tijdelijk afgesloten. De bomen worden gekapt omdat ze ziek zijn. Op dinsdag 21 januari is de Linthorst Homanlaan afgesloten en op.
Vanavond verkiezingscafé in raadhuis

Het is u vast niet ontgaan. Vandaag kunt u naar de stembus om de Tweede Kamer te kiezen. U kunt nog tot 21.00 uur u uw stem uitbrengen. Vanaf 20.30 uur vanavond is iedereen welkom in het raadhuis. Daar is een verkiezingencafé. Kort na 21.00 uur zullen de eerste uitslagen van de Hoogeveense stembureaus daar gepresenteerd worden.

Traditioneel is tijdens het verkiezingscafé een groot aantal nog vanavond te zien zijn. Vanaf die plek kunt u ook naar de stemwijzer surfen om te kijken welke partij het dichtst bij uw opvattingen ligt.
Kandidaten voor de Kroonzegel bekend
Het is zover, de namen van de kandidaten voor de Kroonzegel 2002 zijn bekend. Maar liefst 16 bewonersgroepen hebben zich aangemeld. De binnen gekomen deelnemers zijn verdeeld over drie categorieën: senioren, nieuwe aanleg en projecten en bestaande bouw.

De volgende kandidaten dingen mee naar de jaarlijkse leefbaarheidsprijs:

Categorie Senioren:

* Carmiggeltstede (Centrum-Oost)

* Olden Kinholt (Centrum-West & Venesluis)
* Westerkim (Centrum-West & Venesluis)

* Bewonerscommissie wooncomplexen Weideheem (De Weide)
Categorie nieuwe aanleg en projecten

* Jeugdsoos South Gate (Zuid)

* Speelterrein Pauwoog (Erflanden/De Weide)
* Jeu de Boules (Noordscheschut)

* Musical Hamelen (De Weide)

Categorie bestaande bouw

* Bewonerswerkgroep De Grasmus e.o (Wolfsbos)
* Bewonerswerkgroep De Fazant e.o (Wolfsbos)
* Winkeliersvereniging Winkelcentrum DeWielewaal (Wolfsbos)
* Bewonerswerkgroep Tuindorp (Zuid)

* Veldbrake Kerk (Pesse)

* Wijkplatform Krakeel (Krakeel)

* Speelterrein Het Puntertje (De Weide)

* Speelterrein Grootslag (Pesse)

De uitreiking van de Kroonzegel 2002 wordt gehouden op maandagavond 27 januari in de burgerzaal van het gemeentehuis. De jurering is in handen van de Stuurgroep Buurtbeheer.
Op de Buurtpagina van aanstaande vrijdag 24 januari worden de kandidaten voor de Kroonzegel 2002 uitgebreid aan u voorgesteld. Spelregels Restgoedwagen

De Restgoedwagen van kringloopbedrijf Het Goed rijdt in de hele gemeente. Elke maand komt de wagen ook bij u in de straat. Hieronder de spelregels op een rijtje.

* De Restgoedwagen neemt vijf afvalsoorten mee: blik/metaal, drankenkartons, textiel, klein huisraad (ook elektrische apparaten, tot formaat tv) en papier mee;

* U kunt het afval gebundeld, in een doos of in een plastic zak naar keuze aan de weg zetten.

* Houd elke afvalsoort apart;

* Elke portie moet door 1 persoon te tillen zijn;
* Bied karton gevouwen en gebundeld aan;

* Zet uw afval voor 7.45 uur aan de weg op de dag dat de Restgoedwagen langs komt;

* Plastic flacons horen bij het restafval;
* U weet niet of bent vergeten wanneer de Restgoedwagen langs komt? Bel de gemeente: 291256 of 291653. Of kijk op www.hoogeveen.nl onder milieu in het digitaal gemeentehuis.

Meer dan 1000 bezoekers per dag op www.hoogeveen.nl

Meer dan 1000 bezoekers per dag heeft onze website de afgelopen tijd geteld. Een half jaar terug kreeg de site nog ruim 850 bezoekers per dag. Zo'n zes jaar geleden was dat nog het bezoekaantal per maand...

Internetgebruik en de populariteit van de gemeentelijke site zijn dus nog steeds groeiende. Traditioneel scoort de pagina met de vacatures hoog. Verder doet onder andere de link (op de startpagina) naar de gemeentegids het goed, met de adressen van maatschappelijke instellingen en verenigingen.
Mededelingen

Wet milieubeheer

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen, maken met inachtneming van het bepaalde in artikel 3:44 van de Algemene Wet Bestuursrecht bekend, dat zij op 14 januari 2003 een vergunning ingevolge de Wet Milieubeheer hebben verleend naar aanleiding van de aanvraag van Christian Salvesen Nederland B.V. te Hoogeveen voor een nieuwe de gehele inrichting omvattende vergunning voor een vrieshuis ten behoeve van de opslag en distributie van voedingswaren, gelegen aan de Plesmanstraat 22 te Hoogeveen.

Het besluit is ten opzichte van het eerder ter inzage gelegde ontwerp niet gewijzigd.

Aan het besluit zijn voorschriften verbonden ter bescherming van het milieu.

Het besluit en andere op deze zaak betrekking hebbende stukken liggen vanaf 23 januari 2003 tot en met 6 maart 2003 op werkdagen tijdens kantooruren ter inzage bij de sector Milieu en Openbare Werken, afdeling Milieu-inspectie en -vergunningen, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen (Compagnieshuis). Indien gewenst kan een mondelinge toelichting op de stukken worden verkregen. Op verzoek kunnen de stukken op dinsdagen ook buiten kantooruren worden ingezien. De stukken zullen dan van 16.00 tot 19.00 uur ter inzage worden gelegd in het gemeentehuis (bodekamer, Raadhuisplein).

Op grond van het bepaalde in de artikelen 20.1, lid 1, 20.6 en 20.7 van de Wet Milieubeheer en artikel 6:7 van de Algemene Wet Bestuursrecht staat tot en met 6 maart 2003 beroep open bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State voor: a. Degenen die overeenkomstig de artikelen 3:24 of 3:25 van de Algemene Wet Bestuursrecht schriftelijk dan wel mondeling bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerp-besluit. b. De adviseurs die overeenkomstig artikel 3:23 van de Algemene Wet Bestuursrecht advies hebben uitgebracht over het ontwerp-besluit. c. Degenen die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het geven van het besluit ten opzichte van het ontwerp zijn aangebracht. d. Belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen te hebben ingebracht tegen het ontwerp-besluit.

Het besluit wordt na afloop van de beroepstermijn van kracht, tenzij voor deze datum bij de voorzitter van de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening is gedaan.

Indien het besluit tevens betrekking heeft op het oprichten of veranderen van een inrichting, dat tevens is aan te merken als bouwen in de zin van de Woningwet, dan wordt het besluit ingevolge het bepaalde in artikel 20.8 van de Wet Milieubeheer niet eerder van kracht dan nadat de betrokken bouwvergunning is verleend.

Het beroepschrift en het eventueel in te dienen verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, respectievelijk aan de voorzitter van deze afdeling, Postbus 20019, 2500 EA te 's-Gravenhage.
Voorontwerpbestemmingsplan Elim, deelplan Wozoco 't Hoosvat

Het plangebied ligt aan de zuidwestzijde van het dorp Elim, ingeklemd tussen de bestaande woningen aan De Vaarboom en Het Hoosvat. Het gebied wordt aan de noordzijde gedeeltelijk begrensd door

de achtererfgrens van de woningen aan De Vaarboom en gedeeltelijk door de ontsluitingsweg Het Hoosvat. De west- en zuidgrens wordt bepaald door het trottoir van Het Hoosvat en de oostgrens door de toegangsweg De Splitting. Burgemeester & wethouders hebben een bestemmingsplan voorbereid om de uitbreiding van het zorgcomplex met 4 aanleunwoningen en de bouw van 6 grondgebonden seniorenwoningen mogelijk te maken.

Het voorontwerp voor een bestemmingsplan ligt ten behoeve van inspraak vanaf 23 januari 2003 gedurende 4 weken ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen en afdeling Milieu in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24.

Tijdens de inzagetermijn kan een ieder schriftelijk een inspraakreactie over het voorontwerp voor een bestemmingsplan indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders, Postbus 20.000, 7900 PA Hoogeveen. Tevens bestaat de mogelijkheid om gedurende de hiervoor genoemde termijn mondeling een reactie op het plan te geven. Degene die hiervan gebruik wenst te maken kan zich wenden tot het secretariaat van de afdeling Ruimtelijke ontwikkeling (tel. 0528-291702). Van hetgeen mondeling naar voren is gebracht wordt een verslag gemaakt.

Afhankelijk van de binnengekomen reacties zullen burgemeester en wethouders beoordelen of het noodzakelijk wordt geacht een aparte inspraakavond te houden.

Ontheffing Wet op de Openluchtrecreatie

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft op 9 januari 2003 een ontheffing op grond van de Wet op de Openluchtrecreatie verleend aan de heer Vliem voor het houden van een kleinschalig kampeerterrein op het perceel Oude Wijk 19 te Nieuweroord. Nadere informatie over deze ontheffing is te verkrijgen bij de afdeling Algemeen, Bestuurlijke en Juridische Zaken, telefoonnummer 291 244.
Ingekomen bouw- en sloopaanvragen en sloopmeldingen Bouwaanvraag

* Postduivenvereniging 'De Reisduif', tijdelijk uitbreiden van een vereniginglokaal, Molenweg 5, Tiendeveen

Bouwaanvragen voor licht vergunningplichtige bouwwerken
* Voetbalvereniging "Hoogeveen", tijdelijk plaatsen van een kantoorunit, Sportveldenweg 1

* Blokzijl T., plaatsen van een keuken, Da Costastraat 20
* Vos G., uitbreiden van een woning, Aardenburg 10
* Dekker J., uitbreiden van een garage-/berging-/hobbyruimte, Kanaal W.Z. 46, Tiendeveen

* Pijpstra C., plaatsen van een blokhut, Regulus 50
Bouwaanvragen voor regulier vergunningplichtige bouwwerken
* Lutra B.V., winkelpand ombouwen tot café, Grote Kerkstraat 17
* Jansen P.K., bouwen van een garage, Marten Kuilerweg 16, Elim
* Johan Bosman Interieurbouw, bouwen van bedrijfspand met kantoren, Buitenvaart 1401 (kavel M18)

* Koopman A.H., uitbreiden van een woning, Herman Bavinckstraat 21
* Jonge de J., plaatsen van een carport/berging, van Limburg Stirumstraat 18b

Sloopaanvragen

* Jonkman A., slopen van een woning, De Vos van Steenwijklaan 86
* Uiterwijk Winkel E., slopen van een showroom-/magazijn, Abraham Niehuesstraat 4a/b

Sloopmeldingen

* Huisjes J., slopen van golfplaten van een garage, Hoofdweg 36, Stuifzand

Nadere informatie over bovengenoemde bouwplannen is verkrijgbaar bij de afdeling Bouw- en Woningtoezicht in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24
Verleende bouw- en sloopvergunningen

Bouwvergunningen

* Lunsing H., bouwen van een garage, Oostenrijkselaan 6
* Tibben F., bouwen van een kapschuur, Moscou 6, Hollandscheveld
* Veldsink J.J., uitbreiden van een woning, Vondelstraat 16
* Hamers H.L.L., bouwen van een serre, Klaverkamp 5
* Christian Salvesen B.V., uitbreiden van eenvrieshuis en kantoor, Plesmanstraat 22

* Lunenborg J., bouwen van een serre, Gruythuysenlaan 20
* Werndly A., uitbreiden van een slaapkamer, De Garve 29
* Kooij van H., plaatsen van een kap op de garage, Witbol 6
Wijziging bouwvergunning

* Dijkstra M., plaatsen van twee dakkapellen (waarvoor eerder vergunning is verleend / gewijzigd uitvoeren), Eykmanhof 3

Bouwvergunning van rechtswege

* Heutink Projektontwikkeling, bouwen van een vrijstaande woning met nevenruimten, Valeriaan 12
Sloopvergunning

* Jonkman A., slopen van een woning, De Vos van Steenwijlaan 86 van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd van Hoogeveen.

Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van de bestemmingsplannen Schoonhoven en Venesluis ten behoeve van de volgende bouwaanvragen:

* B. Otten, voor het uitbreiden van de recreatiewoning Meerboomweg 155 te Hollandscheveld;

* E. Hoogeveen, voor het uitbreiden van de woning Zuiderweg 4 te Hoogeveen.

De bouwaanvragen liggen met ingang van 23 januari 2003 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk zijn zienswijze omtrent de aanvragen bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.

Toepassing artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Buitengebied Ruinen ten behoeve van de volgende bouwaanvraag:

* L. Boven, voor het tijdelijk plaatsen van een stacaravan op het perceel Wijsterseweg 146a te Stuifzand

Het bouwplan ligt met ingang van 23 januari 2003 gedurende twee weken voor een ieder ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.

Gedurende deze termijn kan een ieder, bij Burgemeester en Wethouders, schriftelijk zijn zienswijze naar voren brengen tegen het verlenen van vrijstelling van het van toepassing zijnde bestemmingsplan, ten behoeve van de uitvoering van dit bouwplan.

Ter inzage beleidsnota Handhaving 2003 ruimtelijk beleid en bouwvoorschriften

Burgemeester en Wethouders zijn voornemens een beleidsnota Handhaving 2003 ruimtelijk beleid en bouwvoorschriften vast te stellen, aangaande de handhaving op grond van de Woningwet en de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

In deze nota wordt het handhavingsbeleid van de bouwregelgeving binnen de gemeente Hoogeveen gepresenteerd. De nota is enerzijds bedoeld om de politieke beleidsuitgangspunten met betrekking tot handhaving vast te leggen en anderzijds geeft de nota ten behoeve van de handhavingaanpak een praktisch juridische analyse van gemeentelijke handhavinginstrumenten gebaseerd op artikel 125 van de Gemeentewet.

Op grond van art. 3:11 Algemene wet bestuursrecht ligt de beleidsnota voor vier weken ter inzage, vanaf de bekendmaking, bij de centrale balie Bouwen en Wonen in het Compagniehuis, Raadhuisplein 24. Ook is het mogelijk een nadere afspraak te maken met de heer J. Anema van de afd. bouw- en woningtoezicht (tel: 0528-291730).

Tijdens de termijn van terinzagelegging kan iedere belanghebbende schriftelijk reageren op de inhoud van deze nota. De schriftelijke reactie dient te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 20.000, 7900 PA Hoogeveen. Tevens bestaat de mogelijkheid om mondeling een reactie te geven gedurende de openingstijden van de centrale balie of zich te wenden tot de heer Anema van de afd. bouw- en woningtoezicht.

Kapvergunningen

De gemeente Hoogeveen heeft een kapvergunning verstrekt aan:
* De gemeente, sector MOW, voor het kappen van 11 bomen langs de Mr. Cramerweg ter hoogte van de entree Buitenvaart I.

Tegen deze verleende vergunningen kan binnen zes weken na dagtekening van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend bij het college van Burgemeester en Wethouders.