Ingezonden persbericht

Leerlingvolgsysteem sociaal-emotionele ontwikkeling

AMSTELVEEN, 20021210 -- Leefstijl voor jongeren introduceert tijdens de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) een genormeerd leerlingvolgsysteem om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen van 4 - 18 jaar in kaart te brengen. Het volgsysteem werkt via internet. De NOT vindt plaats van 21 tot en met 25 januari 2003 in de Jaarbeurs te Utrecht.

Cognitieve en emotionele intelligentie
Veel scholen houden al jarenlang bij hoe individuele leerlingen zich cognitief ontwikkelen. Ze volgen hun intellectuele prestaties van groep tot groep. De laatste jaren is daarnaast aandacht ontstaan voor de emotionele intelligentie en de sociaal-emotionele vaardigheden van leerlingen. In het verlengde daarvan vragen scholen om een volgsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Ook de inspectie stelt vaker de eis dat scholen in een vroeg stadium kunnen diagnosticeren of er problemen zijn in de sociaal-emotionele ontwikkeling van een leerling. Bij een vroegtijdige diagnose kan het probleem opgelost worden om zo erger te voorkomen.

Landelijke normering
Verschillende scholen in het land proberen het leerlingvolgsysteem uit voor het op de markt komt. Tien basisscholen en tien scholen voor voortgezet onderwijs doen mee aan de landelijke normering. Docenten, leerlingen en een groot aantal ouders van deze scholen hebben de vragenlijsten ingevuld. Aan de hand van de antwoorden vindt de normering plaats.

Eigen website voor scholen
Via de algemene hoofdpagina van de website van het leerlingvolgsysteem lvs.leefstijl.org kunnen scholen hun eigen website binnen gaan. In het systeem wordt niet gewerkt met namen om te voorkomen dat gevoelige informatie eventueel in handen raakt van buitenstaanders. Scholen bepalen zelf welke namen van docenten, leerlingen en ouders zij aan de geproduceerde gebruikersnamen en wachtwoorden koppelen. Hiermee krijgen zowel leerkrachten/docenten als leerlingen en ouders toegang tot hun vragenlijsten. Leerkrachten/docenten beantwoorden hun vragen door een keuze te maken uit 'goed', 'redelijk' of 'heeft hier moeite mee', en klikken dan op het gewenste antwoord. Leerlingen en ouders hebben de keuze uit 'waar' en 'niet waar'. Omdat het leerlingvolgsysteem op internet draait, kunnen vragenlijsten vanaf verschillende werkplekken worden beantwoord en ingezien.

De thema's
De vragenlijsten gaan over de volgende thema's:

1. Praten en luisteren

2. Zelfvertrouwen

3. Gevoelens uiten

4. Omgaan met conflicten

5. Contact met anderen

6. Rekening houden met anderen

7. Opkomen voor zichzelf

8. Keuzes maken en een doel bereiken

Leerlingen en ouders doen mee
Bijzonder in dit leerlingvolgsysteem is dat niet alleen de leerkracht/docent de leerling beoordeelt. Ook de leerlingen zelf en eventueel de ouders kunnen de vragen beantwoorden. De vragen voor zowel leraren, docenten als ouders zijn identiek, alleen aangepast aan de betreffende doelgroep. Op deze wijze is het mogelijk een goed beeld van een leerling te krijgen. Voor leerlingen van groep 1 t/m 4 is er een leerlingenvragenlijst met plaatjes die het kind in een gesprekje samen met de leerkracht beantwoordt. Deze vragenlijst is vooral bedoeld om de leerkracht te voorzien van ontbrekende informatie over het kind om daarna zelf de vragen voor de leerkracht beter te kunnen beantwoorden.

Automatische scores
Nadat de leerkrachten de vragen hebben ingevuld, kunnen zij de scores in cijfers en grafieken bekijken. Onder andere de score per leerling, de gemiddelden van de groep/klas, van de leerling vergeleken met die van de groep/klas, vergelijkende jaarscores van een leerling, vergelijkende beoordelingsscores van de leerkracht/docent - leerling - ouders.

Onderzoek naar het effect van de Leefstijllessen
De Stichting Lions-Quest Nederland, de uitgever van dit leerlingvolgsysteem en de methode Leefstijl voor jongeren, onderzoekt landelijk wat het effect is van de Leefstijllessen. Leefstijlscholen kunnen hun anonieme antwoorden op de vragenlijsten beschikbaar stellen voor dit onderzoek. De terugkoppeling van de onderzoeksresultaten geeft scholen een indruk van het effect van Leefstijllessen.

Demo op website
Vanaf 20 januari 2003 publiceert Leefstijl voor jongeren een demoversie van het leerlingvolgsysteem op lvs.leefstijl.org. Belangstellenden kunnen zich als gast aanmelden en het leerlingvolgsysteem bekijken.