AutoRai

21-1-2003

Gamma Citroën Xsara Picasso gecompleteerd

Citroën introduceerde in 2000 de midi-mpv Xsara Picasso. Sindsdien werden er al meer dan 670.000 exemplaren geproduceerd. Daarmee overtreft dit model de verkoopprognoses.
Om aan die toegenomen vraag te kunnen voldoen, schroefde Citroën het dagelijkse productieaantal gestaag op tot de 1.150 exemplaren die nu dagelijks van de band rollen in Vigo (Spanje), Porto Real (Brazilië) en sinds kort ook in Wuhan (China). Voor consumenten bleef nog één wens onvervuld en daaraan kan Citroën nu voldoen: een Xsara Picasso met automaat.

De automatische versnellingsbak wordt leverbaar in de Xsara Picasso met 2.0i 16v in de uitvoering Exclusive. Deze motor levert 100 kW/137 pk. De intelligente automaat is adaptief, dat wil zeggen: hij leert van de bestuurder en past zich aan diens rijstijl aan. De bak kan indien gewenst ook sequentieel worden bediend. De automatische bak kent 10 schakelprogrammas die rekening houden met verschillende wegomstandigheden, rijstijl en gegevens uit het motormanagement. Bovendien komen veiligheidsverhogende functies beschikbaar als het stabiliteitsprogramma ESP, antislipregeling ASR en cruise control. De 2.0i 16v is nieuw in het gamma van de Xsara Picasso waarin voorheen twee benzinemotoren (1.6i met 70 kW/95 pk en 1.8i met 85 kW/117 pk) en één dieselmotor (2.0 HDi met 66 kW/90 pk) beschikbaar waren.

Comfortabel én intelligent
De automaat kan met de hand sequentieel worden bediend. Beweegt de bestuurder de hendel naar voren, dan schakelt hij een hogere versnelling in. Om het rijcomfort en de veiligheid nog verder te verbeteren is de automaat zodanig geprogrammeerd dat hij ingrijpt in het geval dat

* de bestuurder verzuimt tijdig terug te schakelen en het toerental onder 1.000 tpm laat zakken waardoor de motor zou kunnen afslaan;
* het toerental juist te hoog is ten opzichte van de gekozen versnelling;

* tijdens accelereren de gekozen versnelling te hoog is.
In alle gevallen toont een display in het centrale instrumentenpaneel de stand van de versnellingsbak. Extreem lage of hoge toerentallen worden zowel bij handmatig als automatisch gebruik vermeden, hetgeen de bestuurder niet alleen comfort verschaft maar ook ondeskundig gebruik onmogelijk maakt. Bovendien draagt de tweeliter zorg voor bijzonder levendige prestaties. Het maximale vermogen bedraagt 100 kW/137 pk bij 6.000 tpm, maar belangrijker is dat 90 procent van het maximale koppel (190 Nm bij 4.100 tpm) reeds vanaf 2.500 tpm beschikbaar is. Het gemiddeld verbruik bij gecombineerde omstandigheden bedraagt 8,6 l/100 km.

Veiligheid
De actieve veiligheidsvoorzieningen worden met de komst van de automaat nog verder verbeterd, gebruikmakend van de meest recente elektronische technologie. Zo kan de Xsara Picasso worden uitgerust met remassistentie voor noodstops, het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP (standaard op de Xsara Picasso met automaat) en een antislipregeling ASR. Op de achterwielen zijn schijfremmen gemonteerd en bij plotseling sterk afremmen treden automatisch de waarschuwingslichten in werking. Op de versie met automatische transmissie is cruise control standaard, op andere uitvoeringen zullen ESP en cruise control als optie leverbaar zijn. De basisversies beschikken reeds over twee dubbele front- en twee zijairbags (voor hoofd en borst), automatische rolgordels met gordelspanners vóór, ABS met elektronische remkrachtverdeling, ISOFIX-aansluitpunten op de achterstoelen voor montage van kinderzitjes en signalering van kans op gladheid en overschrijding van de ingestelde snelheid. De kans op diefstal of inbraak wordt gereduceerd dankzij automatische hersluiting van onbedoeld ontgrendelde deuren of achterklep indien die niet binnen dertig seconden daadwerkelijk geopend worden. Bij snelheden boven 10 km/h worden alle portieren automatisch vergrendeld en zij zijn dan alleen van binnenuit te openen. Voorts standaard zijn een elektronische startblokkering, anti-inbraakbeveiliging op de portieren en een radio met anti-diefstalcode.

Vernieuwd interieur
De Xsara Picasso wordt op basisniveau geleverd met een nieuwe bekleding velours Sisal. Deze diepblauwe bekleding is gecombineerd met een zwart dashboard.

Nieuwe speciale serie Différence
In heel Europa wordt een speciale serie uitgebracht die het onderscheidend vermogen van de Xsara Picasso onderstreept: de serie Différence. Deze speciale serie wordt geleverd op de 1.6I, 1.8 16V, de nieuwe 2.0 16V Automaat en de 2.0 Hdi en kent een geheel apart interieur met blauw/ grijze bekleding Daper. Daarnaast zijn er standaard digitale airconditoining, armsteunen voor, een radio cd met bediening aan de stuurkolom en zes speakers. Als optie wordt een Pack Exposure aangeboden voor 945,- EUR: het electrisch bedienbaar panoramisch met mistlampen in de voorbumper. Natuurlijk zit ook op deze speciale serie cruisecontrol (alle motoren behalve de 1.6i) zoals op het hele gamma het geval is. De Xsara Picasso Différence kent een klantenvoordeel van maar liefst 1.495,-.