Ingezonden persbericht

32nd International Film Festival Rotterdam
January 22 - February 2, 2003

PERSBERICHT 23 oktober 2002


· Jean-Claude Brisseau en Guy Maddin: Filmmakers in Focus
· Speciaal programma: '(based upon) True Stories': nieuwe vormen van weergeven realiteit in film, beeldende kunst en digitale media
· Hubert Bals Fond Harvest: prijswinnaars en wereldpremieres
Voor de 32e editie (22 januari tot en met 2 februari 2003) heeft het International Film Festival Rotterdam de Franse regisseur Jean-Claude Brisseau en de Canadese filmmaker Guy Maddin geselecteerd als Filmmakers in Focus. Retrospectieven van hun oeuvre omvatten de internationale première van Brisseaus provocerende nieuwe speelfilm CHOSES SECRÈTES, Maddins speelfilm DRACULA - PAGES FROM A VIRGIN'S DIARY en de wereldpremière van Maddin's peepshow-installatie COWARDS BEND THE KNEE, gemaakt in opdracht van The Power Plant in Toronto.

De eerste van de momenteel geselecteerde Filmmakers in Focus, Guy Maddin, heeft een van meest karakteristieke en eigenzinnige visies in de hedendaagse filmkunst ontwikkeld. Maddin, bekend van korte films als HEART OF THE WORLD (een opdracht van het Toronto International Film Festival) en van speelfilms als CAREFUL, zal zijn nieuwste, hoogst inventieve en al bekroonde DRACULA - PAGES FROM A VIRGIN'S DIARY in Rotterdam presenteren. De Maddin-focus omvat eveneens de wereldpremière van een nieuwe 'peepshow-installatie' getiteld COWARDS BEND THE KNEE waarin tien nieuwe korte films zijn opgenomen. De installatie is een opdrachtwerk van The Power Plant in Toronto.

De tweede Filmmaker in Focus is de Franse regisseur Jean-Claude Brisseau. Hij heeft inmiddels zeven speelfilms op zijn naam staan waaronder DE BRUIT ET DE FUREUR en NOCE BLANCHE. In de huidige Franse filmwereld onderscheidt Brisseau zich als non-conformist. Naar verwacht zal het Rotterdamse 'Focus'-programma hem een grotere bekendheid geven mede door de internationale première van zijn nieuwste speelfilm CHOSES SECRÈTES. Deze erotische fabel over macht en verlangen is zowel marxistisch als libertijns en is door de Franse pers al bejubeld als hoogtepunt en bekroning van zijn oeuvre.

Het belangrijkste speciale programma van deze festivaleditie wordt '(based upon) True Stories'. Hierin zijn speelfilms, korte films, installaties en digitale media opgenomen van zowel filmmakers als beeldend kunstenaars. Het festivalonderdeel toont een belangrijke actuele ontwikkeling: de overlapping tussen bewegende beelden-media resulterend in nieuwe vormen om de werkelijkheid te documenteren en vast te leggen. Regelmatig legt men hierbij accenten op sociale en politieke thema's. Het programma introduceert vele nieuwe makers en omvat daarnaast werk van vertrouwde 'Rotterdamse namen' als Abbas Kiarostami, Chantal Akerman, Gianikian & Ricci-Lucchi en Chris Petit. In totaal telt '(based upon) True Stories' rond de twintig onderdelen waaronder enkele in samenwerking met het Centrum voor hedendaagse kunst Witte de With en het Nederlands Foto Instituut.

De VPRO Tiger Award Competitie blijft het hart van het International Film Festival Rotterdam: een competitie die een verwacht aantal van twaalf tot zestien eerste en tweede speelfilms op het wereldwijde filmpodium plaatst, met een grote reputatie voor het ontdekken van nieuwe onafhankelijke filmmakers.

In de editie 2003 van de Hubert Bals Fonds Harvest toont het festival nieuwe, door het fonds gesteunde films die het afgelopen jaar al prijzen wonnen op de filmfestivals in Cannes, Locarno en Venetië als DIVINE INTERVENTION van Elia Suleiman en TAN DE REPENTE van Diego Lerman. Daarnaast omvat de Harvest een serie wereldpremières.

De CineMart vindt binnen het International Film Festival Rotterdam plaats van 26 tot en met 30 januari 2003. IFFR's CineMart, algemeen erkend als een van de meest effectieve markten voor 'works-in-progress', werd vorig jaar bezocht door ruim 750 internationale filmprofessionals. Het festivalprogramma bevat voormalige CineMart-projecten als Gouden Leew-winnaar THE MAGDALENE SISTERS van Peter Mullan, San Marco Award-winaar SPRINGTIME IN A SMALL TOWN van Tian Zhuangzhuang en MADAME SATÂ vam Karim Aïnouz.

Het International Film Festival Rotterdam presenteert de verwachte meer dan 350.000 filmliefhebbers een twaalfdaags programma met de allernieuwste ontdekkingen en trends in wereldwijde onafhankelijke film. Op donderdag 16 januari 2003 verschijnt het festivalprogramma als bijlage bij de Volkskrant.

(Einde van het persbericht)

Noot aan de redactie

Persinformatie, foto's: International Film Festival Rotterdam, Persvoorlichting: Bert-Jan Zoet of Esther Bruls, tel. 010 890 90 90, fax 010 890 90 91, email press@filmfestivalrotterdam.com

Festivalwebsite: http://www.filmfestivalrotterdam.com

International Film Festival Rotterdam
Press Department
Press Officers: Bert-Jan Zoet and Esther Bruls

P.O. Box 21696
3001 AR ROTTERDAM
The Netherlands

tel + 31 10 890 90 90
fax + 31 10 890 90 91
email press@filmfestivalrotterdam.com
url http://www.filmfestivalrotterdam.com

IFFR 2003: Wed, Jan. 22 - Sun, Febr. 2


---
Message created at: Wed, 23 Oct 2002 16:29:43 +0200 Message sent by: press@filmfestivalrotterdam.com Message served by: Filmfestivalrotterdam.com, the Netherlands
---