AutoRai

22-1-2003

Peugeot: 40 miljoen nakomelingen

Na iets meer dan een eeuw van activiteiten hebben inmiddels 40 miljoen auto's met de leeuw van Peugeot de fabriek verlaten. 40 miljoen auto's, dat is net zoveel als het gehele rijdende wagenpark van Frankrijk. 40 miljoen, dat is gelijk aan het totale aantal auto's dat in het 2001 wereldwijd werd geproduceerd!

Tussen de allereerste Peugeot-vierwieler, de Type 2 met een motor van het merk Daimler, en de veertigmiljoenste die het fabrieksterrein verliet, is veel gebeurd. Al die tijd heeft Peugeot gestaag gewerkt aan de ontwikkeling van mensen en automobielen. Dat heeft het mogelijk gemaakt dat het bedrijf met een aanvankelijke productie van enkele stuks per week uitgroeide tot een wereldspeler van formaat met een gemiddelde dagproductie van 8.600 stuks.

Het eerste 20 miljoen in 100 jaar
De eerste 1.000 auto's werden tussen 1889 en halverwege het jaar 1900 gebouwd in achtereenvolgens Valentigney en Lille in het Noorden van Frankrijk en in Audincourt en Beaulieu in Oost-Frankrijk.

De 1.00.000ste Peugeot verliet in 1925 de inmiddels beroemde fabriek van Sochaux. In 1929 verscheen de 201. Dat was de eerste Peugeot met de bekende 3-cijferige typeaanduiding die tot op de dag van vandaag wordt gebruikt. Vanaf 1931 was de Peugeot 201 de eerste auto met standaard onafhankelijke voorwielophanging.

In 1934 werd de 401 Eclipse onthuld. Dat was de eerste auto met een in de bagageruimte wegklapbaar dak. Deze innovatie is ook nu nog uniek en wordt toegepast in de zeer succesvolle 206 CC. Van die auto zijn er nu al meer dan 200.000 exemplaren afgeleverd en de auto is daarmee de meest verkochte cabrio van dit moment.

In 1952 ging de 1 miljoenste Peugeot de weg op. Dat was een 203; de eerste Peugeot die in grote aantallen werd geproduceerd. Er werden bijna 700000 exemplaren van gebouwd.

De mijlpaal van 2 miljoen werd in 1959 bereikt. De eer viel te beurt aan een 403. Van dat type zijn er meer dan een miljoen gemaakt en ook dat was een nieuw hoogtepunt in de geschiedenis van Peugeot. Bovendien was de 403 de eerste massageproduceerde auto die leverbaar was met een dieselmotor en standaard was voorzien van een zelfdenkende ventilator.

In 1960 kreeg het imago van Peugeot een compleet nieuw gezicht. De moderne, strakke vormgeving van de Peugeot 404, een ontwerp van Pininfarina, was daarvoor verantwoordelijk. In 1961 werd de 404 voorzien van de eerste Franse motor met benzine-injectie. De 204 werd in 1965 onthuld. Dit was de eerste Peugeot met voorwielaandrijving, 4 onafhankelijk geveerde wielen, schijfremmen op de vooras en een lichtmetalen motor met bovenliggende nokkenas. In 1968 presenteerde Peugeot op de Salon van Parijs de 504, een vierdeursauto in de hogere klasse. De auto werd verkozen tot "Auto van het Jaar 1969" en er zouden uiteindelijk 3,6 miljoen exemplaren van worden gebouwd als personenauto, break, coupé of cabriolet.

De 10 miljoenste Peugeot was een 604. In 1976 debuteerde de 604 en een jaar later was dit de eerste Europese auto die leverbaar was met een turbodieselmotor. In datzelfde jaar produceerde CLM (Compagnie Lilloise de Moteurs) de miljoenste dieselmotor.

Na een aantal moeilijke jaren verscheen in februari 1983, als een ware reddende engel, de 205. Deze auto zou legendarisch worden en er werden niet minder dan 5,2 miljoen stuks van verkocht. Als 205 T16 imponeerde de auto door in 1985 en in 1986 wereldkampioen rallyrijden te worden.

"Auto van het Jaar 1988" was de nieuwe Peugeot 405. Daar werden er bijna 3 miljoen van gebouwd. 1988 was ook het jaar waarin het "Musée de lAventure Peugeot" werd geopend en de 20 miljoenste Peugeot van de lopende band rolde.

en de volgende 20 miljoen in de veertien jaren erna In 1989 werd de rally Parijs-Dakar voor de derde keer gewonnen door Peugeot met een 405 T16, werd de 605 in Frankfurt onthuld en reed de miljoenste 309 de fabriek in Poissy uit. Het jaar 1990 kende vele memorabele momenten. Het was 100 jaar geleden dat de eerste Peugeot werd gemaakt, de rally Parijs-Dakar werd voor de vierde opeenvolgende keer gewonnen, de 1.000.000-ste 405 en de 3,5 miljoenste 205 gingen de deur uit en in dat jaar werd ook de 905 met V10-motor gepresenteerd. Met deze auto werd vanaf 1991 deelgenomen aan het "Championnat du monde des Voitures de Sport". Het eerste grote succes werd binnengehaald in 1992 met de overwinning in de "24 Heures du Mans" en daarmee was de basis gelegd voor het behalen van het kampioenschap in dat jaar. Onvergetelijk is de 3-voudige overwinning van de 905 in de 1993-editie van de beroemdste 24-uurs wedstrijd.

Met de slagzin "Je voelt je lekkerder in een Peugeot" zag het publiek in november 1995 de eerste 406 en daarmee toonde Peugeot haar nieuwe gezicht. Vele innovaties vormden de basis voor nieuwe normen voor esthetiek, veiligheid en dynamiek. Eventuele twijfels daarover werden helemaal weggenomen toen in 1997 de 406 Coupé werd gepresenteerd. De unieke vormgeving van deze auto alom geroemd. Maar ook nieuwe technieken zoals multiplexbedrading, ESP en de HDi-dieselmotoren waren spraakmakend.

Het jaar 1996 was het jaar van de 30 miljoenste Peugeot, de miljoenste 306 en de geboorte van de Partner. Er waren slechts zes jaar nodig om de volgende 10 miljoen Peugeots te maken zodat we nu de veertig miljoenste te begroeten.

De concept-car 20cH-cH- stond in 1998 op de autotentoonstelling van Genève. Die auto was de voorbode van de 206 die een aantal maanden later werd geïntroduceerd. De 206 is voor een aanzienlijk deel verantwoordelijk voor de uitzonderlijke resultaten van Peugeot gedurende de afgelopen vijf jaar. In de periode 1997 2002 steeg het aantal verkochte Peugeots wereldwijd met maar liefst 62%! Sinds de herfst van 1998 werden al meer dan 3 miljoen exemplaren verkocht; 200.000 stuks daarvan waren 206 CC's. In Europa was de 206 in zowel 2001 als in 2002 de meest verkochte auto. Al die successen werden nog eens onderstreept door de winst in het "Championnat du Monde des Rallyes" in 2000, 2001 en 2002.

In 2000 was Peugeot de eerste autofabrikant met een roetfilter voor dieselmotoren. Dat filter vormt een ware technologische doorbraak in de zorg om het milieu. De 607 HDi wordt er sinds de introductie mee geleverd. Sinds kort wordt het filter ook toegepast op de 406, de 307 en de nieuwe 807. De jongste telg in de familie kwam in april 2001 en heet 307. Van deze auto, die benoemd werd tot "Auto van het Jaar 2002", zijn al 800.000 exemplaren gemaakt. De nieuwste variant de SW, is wederom een auto vol innovaties. De vormgeving, de veelzijdigheid en het panoramische dak maken ook deze Peugeot tot een zeer begerenswaardig vervoermiddel. De 307 treedt in de voetsporen van de 206 als het gaat om verkoopresultaten op de Europese markt. En in 2003 zal het gamma van de 307 nog verder uitgebreid worden met de uiterst verleidelijke 307 Coupé-Cabriolet.

Vertegenwoordigd in meer dan 140 landen
In 2002 werd meer dan een kwart van alle Peugeots buiten West Europa verkocht en daarmee mag het merk een wereldmerk worden genoemd. Om deze ontwikkeling te ondersteunen zijn er 26 filialen en 119 private importeurs die samen meer dan 10.000 verkooppunten bedienen. De sterke groei op commercieel gebied - in het jaar 2002 werden bijna 2 miljoen auto's verkocht - wordt voorafgegaan door een krachtige ontwikkeling van de industriële capaciteit van de Groupe PSA Peugeot Citroën waarvan het merk een onderdeel is. Auto's met het leeuwenlogo worden nu in 24 fabrieken verspreid over de hele wereld gemaakt.