Nederlandse Vereniging van Banken

20 januari 2003 Nieuwjaarsspeech voorzitter NVB, Dhr Lindenbergh
Toespraak van de Voorzitter van de NVB, de heer Ir J.H.M. Lindenbergh, ter gelegenheid van de ontvangst op 17 januari 2003 in de Nieuwe Kerk te Amsterdam.

Excellenties, Dames en Heren,

Rijkdom en macht zijn begrippen die onlosmakelijk zijn verbonden met de Stroganoffs. Zij waren onbetwist de belangrijkste financiële machthebbers ten tijde van de tsaren. Hun vlucht uit Rusland met achterlating van al hun bezittingen maakt echter ook duidelijk dat rijkdom en macht vergankelijk zijn.
Ofwel, zekerheid bestaat niet. Als het vertrouwen wegvalt vallen systemen uit elkaar. 400 jaar geleden jaar vond in Nederland de eerste aandelenemissie ter wereld plaats, maar reeds kort daarna drong het besef door dat een tulpenbol toch maar een tulpenbol is.

Dames en heren, welkom in de Nieuwe Kerk, de vaste plek voor de jaarlijkse ontvangst van de NVB. Natuurlijk bent u vandaag hierheen gekomen omdat u de NVB een warm hart toedraagt. Toch ben ik er niet helemaal zeker van of ik u in zo groten getale had mogen ontvangen als er een tentoonstelling over tulpenbollen was geweest in plaats van de kroonjuwelen van de Stroganoffs.

U bent natuurlijk niet gekomen om een stichtelijk verhaal over de relativiteit van rijkdom en macht aan te horen. Toch wil ik er iets over zeggen. Er loopt namelijk een rode draad van de tulpenbol, via de vlucht van de Stroganoffs in 1917 naar het heden. De rode draad van het vertrouwen in de heersende machten, of die nu van politieke of van economische aard zijn. In Rusland is er bij de bevolking eigenlijk altijd sprake geweest van wantrouwen jegens de heersers of dat nu tsaren of sovjetleiders waren. Zij kwamen aan hun eind toen het vertrouwen echt verdwenen was. Ook recent zijn wij geconfronteerd met de gevolgen van afgenomen vertrouwen in systemen. Wat dat betreft is de stap van 1917 naar 1989 en vervolgens naar het heden niet zo groot.

Voortdurende economische groei, lage inflatie, het leek mogelijk. Leek, want in 2001 bleek ook die nieuwe economie omlaag te kunnen gaan in plaats van alleen maar omhoog. Niets nieuws dus: u herinnert zich de tulpenbollen. Toen volgde de schok van 11 september en volgde in december, met Enron, de intro van de boekhoudschandalen in de Verenigde Staten die de hebzucht van financiële marktsectoren, accountants en managers aan het licht brachten. In 2002 sloop de beurskrach mede daardoor voort, de koersen daalden verder met liefst ruim 30%. Het vertrouwen in de werking en toezichtstructuur van de grootste financiële markt in de wereld, was diep geschokt.

Betekent dat nu dat de fundamenten onder ons economische en financiële systeem zijn weggeslagen? Nee. Het vertrouwen op onderdelen ervan is weliswaar aangetast, maar onze systemen zijn evenwichtig genoeg gebleken om niet echt uit balans te raken, zelfs niet door de tegenslagen van de afgelopen tijd. De zware wissel die getrokken is op de soliditeit van onze financiële instellingen heeft slechts tot een lagere winstgevendheid geleid en de aangetaste solvabiliteit is inmiddels weer belangrijk hersteld. De Nederlandse financiële instellingen waren en zijn solide. Zij hebben het in hen gestelde vertrouwen niet geschonden. En omdat vertrouwen in het financiële systeem dé voorwaarde is voor economisch herstel is dat goed nieuws.

Er was in 2002 meer goed nieuws. Weet u het nog, een jaar geleden? De introductie van de Euro is in Nederland het snelst en soepelst verlopen. Dat kwam door de uitgebreide voorbereiding en omdat Ã'in tegenstelling tot andere landen- veel mensen hun guldens bij de bankkantoren omwisselden. Uit onderzoek is gebleken dat het publiek de rol van de banken bij de invoering van de euro hoog waardeerde. Er was het afgelopen jaar veel kritiek op de banken over de bereikbaarheid in kleinere woonkernen. Deze problematiek is een breed maatschappelijk verschijnsel. In tegenstelling tot andere sectoren én de overheid, waarop deze kritiek ook van toepassing is, reageerden de banken wél; niet alleen met gezamenlijke initiatieven maar ook met individuele toezeggingen tot in totaal een uitbreiding met 2.000 kleinere servicepunten.
Naast de bereikbaarheid/beschikbaarheid is ook de toegankelijkheid van bankdiensten een onderwerp dat grote aandacht heeft gekregen. Met organisaties van ouderen en mensen met een functiebeperking is een structureel overleg opgezet en worden naar wederzijdse tevredenheid afspraken gemaakt. Een nieuw gestandaardiseerd en duidelijk toetsenbord voor geldautomaten is daar een voorbeeld van.

Goed nieuws is dat in het begin van dit jaar alles zal zijn voltooid wat tussen de banken en de Joodse organisaties in 2000 is afgesproken ter completering van het naoorlogse rechtsherstel. Naast intensieve naspeuringen die onder meer geleid hebben tot ruim 3.000 rekeningen met niet opgevraagde tegoeden, is alle schade van niet opgevraagde tegoeden, van opengeboorde kluisjes, van slechts voor 90 % vergoede effectenportefeuilles en dergelijke volledig in guldens van 2000 vergoed. Voor zover de rechthebbenden niet meer te traceren waren, komen deze gelden ten goede aan joodse goede doelen. Van de zijde van de financiële instellingen waren slechts enkelen direct bij de onderhandelingen betrokken. Verheugend is het dat vrijwel alle andere instellingen, hoewel formeel niet daartoe verplicht, hun bijdrage leverden. Teleurstellend is dat naast een enkele effecteninstelling de hoeklieden slechts een fractie van hun aandeel hebben willen bijdragen. Zou de stijging van de toezichtkosten hier iets mee te maken hebben gehad?

Dames en heren, ik kom graag terug op het onderwerp vertrouwen. Een van de redenen dat het vertrouwen in de soliditeit van het bankwezen bewaard is gebleven, is dat wij in Nederland een kwalitatief hoogstaand toezicht kennen. De banken zijn blij met toezicht van hoge kwaliteit en gestrengheid. Minder blij zijn wij met een aantal ontwikkelingen op toezichtgebied. De groei van de gezamenlijke toezichthouders lijkt door te schieten. Sectoraal onderscheid bij toezicht blijft belangrijk voor grensoverschrijdende coördinatie en uniformering. Ook na de kanteling van het toezicht met een afzonderlijk gedrags- en prudentieel toezicht. De nieuwe structuur vereist ook een nieuwe en betere afstemming om overlap te vermijden. Niet zozeer een verdere groei en invoering van meer wet- en regelgeving over zaken waarop in detail en in den brede toezicht wordt gehouden, doch een efficiënte, effectieve en op risicoÃ's gebaseerde inzet van toezichtinstrumenten is in ieders belang. Daarmee zou beter toezicht mogelijk zijn zonder verdere groei van de kosten ervan. Die kosten stegen de afgelopen jaren zeer sterk Ã' bij de Autoriteit Financiële Markten is zelfs sprake van bijna een verdubbeling Ã' en belopen nu in de orde van grootte van Euro 120 miljoen. En nog staat niet eenduidig vast dat daarmee het plafond is bereikt. Niet alleen de banken maken zich zorgen over deze ontwikkeling. Ook in de nieuwjaarstoespraak van Van der Moolen werd de zorg over deze groeiende kosten geuit.

Financiële lasten kosten geld, maar administratieve lasten zijn lasten in meerdere opzichten. De banken zijn voorstander van nieuwe wet- en regelgeving, als die reële problemen adresseert en daadwerkelijk bijdraagt aan een effectieve en efficiënte oplossing daarvan. Maar wij zijn benauwd voor de ongebreidelde groei die op veel terreinen de laatste jaren heeft plaatsgevonden. De kwantiteit lijkt het te gaan winnen van de kwaliteit, en dat kan niet de bedoeling zijn.
Zo hebben de banken na 11 september direct en met inzet van alle middelen hun medewerking verleend aan de gerichte zoekactie naar verdachte tegoeden en transacties van terroristen en hun organisaties. Door overheden en internationale organisaties wordt nu echter over het bankwezen een net van regels en voorschriften gesponnen dat met het gericht zoeken of wegnemen van risicoÃ's weinig meer van doen heeft. Ik noem u ter illustratie één voorbeeld: de zogenaamde Wire 7 bepaling die banken zal gaan verplichten om bij alle grensoverschrijdende betalingen de naam, adres en rekeninggegevens van de opdrachtgever aan de hand van lijsten van verdachte personen te controleren. Omdat iedere bank zijn eigen klanten controleert kan die controle bij iedere betaling achterwege blijven. Ingeval van een concrete verdenking zijn de gewenste gegevens snel genoeg te achterhalen en is deze zeer kostbare en buitenproportionele maatregel dus overbodig. Criminelen kunnen de financiële infrastructuur gebruiken voor betalingen, zoals zij het wegennet kunnen gebruiken om zich naar de plaats van de misdaad te begeven. Banken controleren al hun klanten, een controle als bij de afgifte van kentekenbewijzen. Moeten zij in het betalingsverkeer echt iedere auto bij het oprijden van de snelweg controleren? Zelfs zonder controle blijven betalingen traceerbaar en autoritten als regel niet.
Ook is het vreemd dat voor deze maatregelen betalingen binnen Europa als buitenlandse worden gezien, terwijl in allerlei andere regelgeving Europa als één binnengebied met duidelijke buitengrenzen wordt beschouwd.

Overigens spelen Europese ontwikkelingen niet alleen bij het blanco betalingsverkeer een rol, ook de gevolgen van het Financial Services Action Plan tekenen zich af in het effectenverkeer. De grote Europese beurs organisaties zijn in felle concurrentiestrijd gewikkeld. Ook de organisaties voor clearing en settlement staan voor strategische keuzes die hun consequenties op risico en prijsvorming zullen hebben.

Ook de wet melding ongebruikelijke transacties lijkt door te schieten van kwaliteit naar kwantiteit, maar daar zijn gelukkig goede initiatieven opgestart om de effectiviteit te verbeteren en zo meer misdadigers te traceren bij een kleiner aantal gemelde transacties.

Dames en heren, ook de overheid moet de tering naar de nering zetten. Maar zij zet het vertrouwen op het spel met recent ingevoerde regelingen die fiscaal vriendelijke spaarregelingen, regelingen voor lijfrentes en regelingen voor groen- en Agaathfondsen voortijdig beogen te beëindigen. Voor de uitvoering van deze regelingen zijn door de banken grote investeringen in systemen gedaan en zijn vaak langjarige overeenkomsten met cliënten aangegaan. Riskant is echter dat hierdoor het vertrouwen in de overheid bij toekomstige regelingen wordt geschaad. En wat wegvallen van vertrouwen kan betekenen, heeft de handel in tulpenbollen ons geleerd.
Helaas moet ook geconstateerd worden dat de overheid en haar organen mijns inziens te vaak publiekelijk vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van de sector. Het in de pers breed uitgemeten initiatief van de NMa om zonder concrete aanleiding een speciaal team te formeren om de financiële sector eens goed door te lichten, draagt niet bij aan het gewenste vertrouwen. Enige publicitaire terughoudendheid over de sector is op zijn plaats.

Graag wil ik eindigen met belangrijker zaken. Wij lijken aan de vooravond van een militaire interventie in Irak te staan. Wij zien in het Midden Oosten het al lang lopend conflict alleen maar verder escaleren. Ik spreek de hoop uit dat het conflict beperkt zal blijven.
Nederland heeft in politiek opzicht een historisch jaar achter de rug, waarbij naar buiten kwam dat het vertrouwen in de politiek is geschaad.
Ik wil graag op drie niveaus een wens uitspreken: laat er geen nieuwe oorlog in de wereld beginnen om welke reden dan ook (wij hier kunnen dat alleen maar hopen en erom bidden), laat het vertrouwen in de stabiliteit en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van onze sector verder versterkt worden (daar kunnen wij zelf al veel aan doen) en laten wij allen individueel in onze directe leefomgeving echt iets proberen bij te dragen. Dat moet toch lukken.
Ik wens u allen een goed, vredig, gelukkig en gezond 2003.