Persberichten
22-01-2003
College stelt definitief ontwerp fietsroute Meidoornstraat vast
Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor het definitief ontwerp van de fietsroute Meidoornstraat goed te keuren, evenals het hiervoor benodigde budget van 1.340.000 Euro. Hiervan wordt driekwart van de kosten betaald door de provincie.
Door de aanleg van de fietsroute verdwijnt de voorrang van
rechtssituatie aan de zuidzijde van de Meidoornstraat. Dit is juist de
zijde waar regelmatig een wachtrij ontstaat voor de verkeerslichten
aan de Lunetstraat.
Tijdens een consultatieavond die begin januari werd gehouden, kwam
duidelijk naar voren dat vooral de filevorming op de Meidoornstraat
ervoor zorgt dat de straat vanaf de zuidzijde niet of moeilijk is op
te rijden. De verkeersdruk op de Meidoornstraat wordt in de toekomst
lager, zeker wanneer de Westtangent, die momenteel wordt aangelegd, in
2006 open gaat.
Door de rijrichting in de Iepstraat om te draaien van uitrijden op de
Meidoornstraat naar inrijden vanaf de Meidoornstraat, blijft de
bereikbaarheid gegarandeerd en hebben bewoners vanuit het
achterliggende gebied een mogelijkheid om weg te rijden.
Verhogen van de veiligheid
Het belangrijkste doel van de gemeente is dat de Meidoornstraat
veiliger wordt gemaakt, want de straat blijkt qua verkeersveiligheid
slecht te scoren. In de periode 1 juni 2001 tot en met 10 december
2002 vonden volgens de laatste gegevens van de politie op de
kruispunten, uitgezonderd de rotonde en het kruispunt met de
Lunetstraat, 27 ongevallen plaats waarvan 5 met letsel. Het merendeel
van deze geregistreerde ongevallen heeft betrekking op de
voorrangsituaties. De verkeersonveiligheid is dan ook een belangrijke
aanleiding om de straat aan te pakken. De rotonde ter hoogte van de
Tuinzigtlaan verdwijnt omdat het niet mogelijk is om het fietsverkeer
hier veilig te laten passeren. In plaats van een rotonde komt er een
T-kruispunt, waar de voetgangers en de fietsers kunnen oversteken via
een iets hoger gelegen drempelplateau.
Planning
De aanleg van de fietsroute Meidoornstraat is gepland in de tweede
helft van 2003. De gemeente had liever gezien dat het project pas na
de afronding van de Westtangent uitgevoerd zou worden. Tot de opening
van de Westtangent in 2006 blijft de Meidoornstraat namelijk een
relatief hoge verkeersdruk houden. Het is echter niet mogelijk de
aanleg van de Meidoornstraat verder uit te stellen. De provincie, die
driekwart van de totale kosten voor zijn rekening neemt, heeft
namelijk als eis gesteld dat de aanleg van de fietsroute in 2003
afgerond moet zijn, met uitzondering van het deel HSL/A16, anders
vervalt hun bijdrage. Dit betekent dat er in ieder geval goede
alternatieve routes voorhanden moeten zijn.
Breda, 22 januari 2003