AutoRai

22-1-2003

Citroën Xsara krijgt opfrisbeurt

In 1997 werd de eerste variant van de Xsara door Citroën op de markt gebracht, de Xsara Berline. Een jaar later volgden de Xsara Coupé en Break. Inmiddels zijn wereldwijd bijna 1.400.000 exemplaren verkocht.

Citroën gaat het model een flinke injectie geven en voert een aantal verbeteringen en uiterlijke wijzigingen door waarmee de Xsara-reeks nog beter aansluit bij de wensen van de consument.

Deze opfrisbeurt is een logisch vervolg op de reeks aanpassingen en verbeteringen die het model in zijn vijf levensjaren heeft ondergaan. Na introductie van de drie- en vijfdeurs varianten (respectievelijk Coupé en Break) in 1998 werd een jaar later het aanbod van motoren uitgebreid met een moderne dieselmotor, de 2.0 HDi (66 kW/90 pk). Tijdens de Parijse autosalon in september 2000 volgde een facelift én er kwamen twee nieuwe zestienkleppers: de 1.6i 16v en de 2.0i 16v. Weer een jaar later werd het motorenaanbod gecompleteerd met de krachtige 2.0 HDi met 80 kW/110 pk.

Nieuwe verschijning
De Xsara kreeg een nieuwe neus. In de nieuwe bumper zijn bij alle uitvoeringen behalve de 1.4i coupé Ligne Séduction geïntegreerde mistlampen opgenomen. De grille is vergroot, en de horizontale lamellen zijn voorzien van verchroomde sierlijsten. De drempel van de kofferbak van de Xsara Berline en Coupé krijgt eveneens een chromen sierlijst. De Xsara wordt bovendien leverbaar in twee nieuwe carrosseriekleuren: Eau Limpide en Gris Orageux. Ook het interieur kreeg een rijkere en meer moderne uitstraling. De kleurstelling van het dashboard, in combinatie met de nieuwe dessins van de bekleding en het gebruik van chroom en geborsteld aluminium, zorgt voor licht en een frisse ambiance. De Xsara VTS en Exclusive worden standaard voorzien van aluminium instaplijsten. Chromen elementen keren terug in de bedieningsknoppen van de luchtroosters, de handrem en alleen op de handgeschakelde versies in de omlijsting van snelheidsmeter en toerenteller.

Veiligheid blijft troef
De nieuwe Xsara behoudt het hoge niveau van actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. ABS en een elektronische remkrachtverdeler dragen zorg voor effectieve remwerking onder alle omstandigheden. De veiligheidskooi zorgt in combinatie met zowel twee front- en twee zijairbags als de dubbele gordijnairbags voor een optimale bescherming van inzittenden ingeval van een aanrijding. Wat ook bij het oude bleef, is het gebruik van multiplextechnologie die inmiddels zijn waarde ruimschoots heeft bewezen in toepassingen als automatische waarschuwingslichten, snelheidsafhankelijke volumeregeling en bijvoorbeeld het waarschuwingssignaal bij overschrijding van de ingestelde snelheid. Ook het ruimteaanbod is gebleven zoals het was: riant. De kofferruimte bedraagt minimaal 408 liter onder de hoedenplank, terwijl bij neergeklapte achterbank maximaal 1.190 liter beschikbaar komt. In de Xsara Break is de maximale ruimte zelfs 1.512 liter en daarmee behoort de Xsara tot de ruimste auto´s in zijn segment.