AutoRai

22-1-2003

Automaat en V6 voor Citroën C8

Vanaf nu zal voor de Citroën C8 een sequentiële automaat beschikbaar zijn die wordt geleverd op de 2.0i 16v en op de gelijktijdig voor de C8 geïntroduceerde 3.0 V6. De introductie van de V6 met 150 kW/208 pk toont bovendien dat Citroën met de C8 dynamische rijeigenschappen introduceert die voorheen in dit segment ondergeschikt waren.

De 3.0 V6 wordt leverbaar op de C8 in de uitvoering Exclusive of Exclusive Captain Chair. Deze modellen zijn uiterlijk herkenbaar aan 16 aluminium velgen, dubbele verchroomde uitlaatmonden en een subtiel V6 embleem op de voorportieren. Deze 3.0 V6 met een inhoud van 2.946 cc onderging ten tijde van de introductie in de C5 een aantal wijzigingen (verbrandingskamers, nokkenassen, verminderde wrijvingsweerstand) die het maximale vermogen brachten op 150 kW/208 pk bij 6.000 tpm en een maximaal koppel van 285 Nm bij 3.750 tpm.

Evolutie
Er zijn aan deze 3.0 V6 wezenlijke aanpassingen gedaan die van de motor een uiterst moderne, optimaal renderende motor maken:
* Toepassing van variabele nokkenastiming VTC (Variable Timing Camshaft) op beide cilinderrijen om een optimale vulgraad mogelijk te maken. Het resultaat is een verminderd verbruik en toegenomen koppel bij lage toerentallen.

* Nieuw ontwerp van de verbrandingsruimte en het inlaatspruitstuk. Het spruitstuk - vervaardigd uit composietmateriaal - heeft inlaatkanalen van identieke lengte die in verbinding staan met een centraal tussen beide cilinderrijen gelegen verdeelstuk van aluminium.

* Vernieuwde injectoren met meervoudige inspuitkanalen.
Autoadaptieve automaat
Gebruiksgemak, comfort en veiligheid stonden voorop bij de introductie van de moderne autoadaptieve automaat. Dat betekent dat de intelligente automaat zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder en de keuze aan diezelfde bestuurder laat of hij de bak automatisch laat schakelen of zelf de bak sequentieel bedient. Die bediening gebeurt via de centrale pook, direct onder handbereik van de bestuurder. Met een simpele handbeweging beweegt hij de pook naar voren om een hogere versnelling in te schakelen. Altijd is de ingeschakelde versnelling afleesbaar in het display op de stuurkolom.

Optimaal gebruiksgemak ervaart de bestuurder ook als hij handmatig schakelt en verzuimt tijdig op - of terug te schakelen. Zou bijvoorbeeld het toerental beneden de 1.100 tpm zakken en de motor dreigen af te slaan, dan schakelt de bak automatisch in een lagere versnelling. Ook grijpt de bak in indien bij plotseling accelereren niet de optimale versnelling is gekozen. Bovendien kiest de automaat een andere versnelling op het moment dat met een te hoog toerental wordt gereden. In automatische stand maakt de automaat gebruik van vele parameters. Belading van de auto, interne omstandigheden (motortemperatuur, oliedruk), externe omstandigheden (wegdek, grip, gewenste snelheid of vertraging) en de inschakelbare winterstand bepalen de ideale schakelmomenten.

Dynamisch en veilig weggedrag
De grote 16 velgen in combinatie met op alle versies beschikbare voorzieningen als ABS met elektronische remkrachtverdeling en remassistent, het dynamisch stabiliteitsprogramma ESP, antislipregeling ASR verschaffen de C8 een zowel buitengewoon dynamische als veilige wegligging. Op de aluminium velgen worden banden van Michelin gemonteerd in de maat 215/60 R16, inclusief detectoren voor de bandenspanning. De remmen zijn ruim gedimensioneerd en omvatten schijfremmen op alle vier de wielen, ABS en remkrachtverdeling. De schijven op de achterwielen kennen een doorsnee van 272 mm; die van de voorwielen hebben een doorsnee van 310 mm, zijn geventileerd en hebben twee dubbele zuigers.

De Citroën C8 V6 Exclusive Automaat (Ligne Ambiance en Exclusive) en de C8 2.0i 16v Automaat (Ligne Ambiance) zijn vanaf heden leverbaar vanaf respectievelijk 44.020,- en 36.570,-.