AutoRai

22-1-2003

Seat presenteert studiemodel Seat Salsa II op AutoRAI 2003

Op de AutoRAI 2003 presenteert Seat de Salsa II, een nieuwe versie van het studiemodel Seat Salsa. Dit nog niet eerder in Nederland getoonde studiemodel is te zien op de Seat-stand in de Parkhal (hal 8).

De Salsa II onderscheidt zich door een nieuwe styling van carrosserie en interieur. Het eerste dat opvalt aan de Salsa II is de nieuwe kleur van de carrosserie. In plaats van zilvergrijs is het studiemodel nu rood, met een ongekende diepte en glans van de laklaag.

Een sportiever, nog dynamischer interieur
De doelstelling van de door Walter deSilva geleide ontwerpafdeling was tevens om het interieur een nog jeugdiger, sportiever en dynamischer karakter te geven. Daarbij moest echter wel de stijl van de originele Seat Salsa uit 2000 behouden blijven.

In het interieur van de nieuwe Salsa voeren aluminium elementen en de kleuren rood en zwart nu de boventoon. De bodem is bedekt met een afwasbaar materiaal met een glad metallic-effect. Hetzelfde geldt voor de portierpanelen, die tevens zijn voorzien van nieuwe visuele accenten; wederom afgeleid van de styling van de eerste Salsa. Hierdoor krijgt het interieur een grappige, dynamische uitstraling.

Het dashboard onderscheidt zich door een aantal modificaties. Het dashboard zelf is uitgevoerd in een originele en exclusieve kleur rood in een satijnachtig effect, vergelijkbaar met de oppervlaktestructuur van rozenblaadjes. Nieuwe decoratieve elementen in mat-aluminium, zoals de binnenkant van de stuurwielrand, vormen een ander detail van de Salsa.

Plaatsen waar spullen worden opgeborgen, zoals het bovenste en onderste dashboardkastje en de portiervakken, onderscheiden zich door een transparant effect dat is verkregen door zwart gaas over een doorschijnend materiaal aan te brengen.

Nieuwe kleuren en nieuwe materialen
Het 2+2-interieur van de Seat Salsa is voorzien van comfortabele, geprononceerd gevormde stoelen. Deze zijn nu bekleed met een rode, net-achtige bekleding over een ondergrond van zwarte stof. Een andere noviteit van de stoelen betreft de hoofdsteunen. De achterzijde hiervan, die bij de vorige Salsa oranje was, is nu uitgevoerd in hetzelfde metallic-achtige materiaal als op de vloer.

De voorstoelen zijn veelvuldig verstelbaar en de rugleuning van de achterbank kan worden neergeklapt. Hierdoor ontstaat een nog grotere bagageruimte met een absoluut vlakke vloer. Bevestigingsrails in de vloer van de bagageruimte bieden verschillende mogelijkheden om koffers, sportattributen of andere bagage vast te zetten.

Alle interieurelementen boven de onderkant van de portierruiten (taillelijn), zoals de dakstijlen en de hemelbekleding, zijn bekleed met een uniek, zwart materiaal.

Salsa, de Seat voor het nieuwe millennium
De Seat Salsa is een mix van esthetische styling, functionaliteit en technologie. In de juiste verhoudingen vormen deze ingrediënten een van de meest innoverende autoconcepten voor het nieuwe millennium. De Salsa is een futuristisch en speciaal studiemodel, dat volledig is ontwikkeld door Seats Technical Centre in Martorell. De Salsa is een voorbode van een nieuw MDC-autoconcept (Multi Driving Concept).

Via een hendel kunnen drie verschillende rijconcepten worden gekozen: Sport, Comfort en City. Afhankelijk van de gekozen optie is er een verandering van de rijpositie (zithoogte, ergonomie), de transmissie (Tiptronic of automaat) en in soort en hoeveelheid informatie die de bestuurder krijgt aangeboden.

In de meest dynamische stemming (Sport) beschikt de bestuurder over een conventioneel instrumentenpaneel met sportieve instrumenten die de standaard informatie bieden. Als wordt gekozen voor rustig en ontspannen rijden (Comfort) is de geboden informatie meer functioneel en blijven bepaalde instrumenten verborgen. Voor rijden in de stad (City) ligt de prioriteit bij verkeersinformatie en het navigatiesysteem. Kortom: de Seat Salsa is drie autos in één: een technisch geavanceerde sportauto, een comfortabele reisauto en een wendbare stadssprinter.

De Seat Salsa is uitgerust met een 250 pk (184 kW) sterke V6-motor met een cilinderinhoud van 2.791 cm3, een permanente, intelligente vierwielaandrijving en een 5-traps Tiptronic-transmissie. Met deze motor haalt de Salsa een topsnelheid van 245 km/h en accelereert hij van 0-100 km/h in 7,5 seconden.