Klanttevredenheidsonderzoek onder WVG-clienten afgerond

woensdag 22 januari 2003

Het klanttevredenheidsonderzoek onder WVG-cliënten in de regio Zaanstreek-Waterland is afgerond De negen gemeenten in de regio (Zaanstad, Purmerend, Edam-Volendam, Beemster, Zeevang, Waterland, Wormerland en Oostzaan) hebben in samenwerking met Evean Winkel (de voormalige Thuiszorgwinkel) een tevredenheidsonderzoek laten uitvoeren onder mensen die een beroep doen op de Wet Voorzieningen Gehandicapten( WVG). Het onderzoek is uitgevoerd door Driessen & Kamerbeek, Onderzoek, organisatie en advies, uit Eindhoven.

Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de kwaliteit van de dienstverlening bij de levering van hulpmiddelen zoals rolstoel, scootmobielen etc. Deze artikelen worden geleverd door Evean Winkel.

De resultaten van het onderzoek zullen een belangrijk onderdeel zijn in de besluitvorming van de gemeenten over het al dan niet voortzetten van het contract met Evean Winkel. Het overleg van de verantwoordelijk wethouders in de regio zal hier medio april a.s. een besluit over nemen. Ter voorbereiding op besluitvorming wordt aan de diverse partijen, waaronder de beleidsambtenaren, Regionaal Patiënten en Consumenten Platform Zaanstreek-Waterland, Seniorenraad Zaanstad, RIO Zaanstreek en RIO Waterland een pre-advies gevraagd.

In de subregio Waterland zijn 706 enquêtes verstuurd, daarvan zijn er 390 teruggestuurd (55,2%), in de Zaanstreek zijn 632 enquêtes verstuurd en 300 terug ontvangen (47,4%).

De belangrijkste conclusie uit de enquête is dat de tijd die ligt tussen de aanvraag en de levering van hulpmiddel in de regio Zaanstreek-Waterland te lang zijn. Zowel de tijd tussen de aanvraag en het besluit als tussen besluit en levering is lang. Het vergt meer tijd dan het zou mogen kosten. Uit deze conclusie komt dan ook de eerste aanbeveling naar voren: er moeten bindende afspraken komen tussen de diverse instanties die zich bezighouden met de uitvoering van de WVG.

Doordat de doorlooptijden lang zijn worden sommige gebruikers harder getroffen dan anderen. Dit geldt in de eerste plaats voor de hulpmiddelen voor kinderen Het grote gevaar bestaat dat door de lange doorlooptijden het kind al uit het hulpmiddel is gegroeid op het moment dat het geleverd wordt. Dit leidt tot de aanbeveling om absolute voorrang te verlenen aan kindervoorzieningen.

Het onderzoek levert ook positief nieuws op, de werkzaamheden rond het passen, de instructies over het gebruik van hulpmiddelen en het verrichten van reparaties verlopen over het algemeen goed. Opvallend daarbij is de positieve beoordeling van de betrokken medewerkers bij de beide RIOs, Evean Winkel en de firma Verhoef.

Op het punt van klantvriendelijkheid wordt o.a. de aanbeveling gedaan om het 0900 nummer van de Evean Winkel te veranderen in een kosteloos 0800 nummer.