Ingezonden persbericht

32nd International Film Festival Rotterdam
22 januari - 2 februari 2003

PERSBERICHT 2 januari 2003

Nederlandse kanshebber onder veertien films in VPRO Tiger Award Competitie

Het International Film Festival Rotterdam heeft veertien speelfilms geselecteerd voor de VPRO Tiger Award Competitie. Daaronder is, net als in 2002, een Nederlandse kanshebber: DE ARM VAN JEZUS van André van der Hout.

Met de VPRO Tiger Award Competitie plaatst het IFFR nieuw filmtalent in de schijnwerpers: de selectie beperkt zich tot eerste of tweede speelfilms. De VPRO Tiger Award Competitie 2003 omvat acht wereldpremières, vijf internationale premières en een Europese première. Vijf van de veertien regisseurs zijn vrouwen, de selectie telt twee films die mede tot stand zijn gekomen dankzij een financiële bijdrage van het Hubert Bals Fonds en een voormalig CineMartproject.

De veertien films in VPRO Tiger Award Competitie van het IFFR 2003: (in alfabetische volgorde op naam van de regisseur)

LE CHIGNON D'OLGA (OLGA'S CHIGNON) van Jérôme Bonnell (Frankrijk/België, 2002) internationale première

OS NARRADORES DE JAVÉ (JAVÉ VALLEY) van Eliane Caffé (Brazilië/Frankrijk, 2003) wereldpremière

MARION BRIDGE van Wiebke von Carolsfeld (Canada, 2002) internationale première

MU DI DI SHANGHAI (WELCOME TO DESTINATION SHANGHAI) van Andrew Cheng (China, 2003) wereldpremière

DE ARM VAN JEZUS (THE ARM OF JESUS) van André van der Hout (Nederland, 2003) wereldpremière

KAKUTO by Iseya Yusuke (Japan, 2002) internationale première

NÓI ALBINOI (NOI THE ALBINO) van Dagur Kári (IJsland/Duitsland/Groot-Brittannië/Denemarken, 2003) wereldpremière

GRIETA van Santiago Loza (Argentinië, 2003) wereldpremière

!/2 MIETE (1/2 RENT) van Marc Ottiker (Duitsland, 2002) internationale première

JILTOO-NEUN NA-E HIM (JEALOUSY IS MY MIDDLE NAME) van Park Chan-Ok (Zuid-Korea, 2002) internationale première

BODYSONG van Simon Pummell (Groot-Brittannië, 2002) wereldpremière

SAFAR-E MARDAN-E KHAHESTARI (JOURNEY OF THE GRAY MEN) van Amir Shahab Razavian (Iran/Japan, 2002) Europese première

S LJUBOV'JU. LILJA (WITH LOVE. LILJA) van Larisa Sadilova (Rusland, 2002) wereldpremière

THE PRINCIPLES OF LUST van Penny Woolcock
(Groot-Brittannië, 2003) wereldpremière

Het 32e International Film Festival Rotterdam vindt plaats van woensdag 22 januari tot en met zondag 2 februari 2003. Het complete festivalprogramma verschijnt in druk op donderdag 16 januari 2003 als bijlage bij de Volkskrant en online via www.filmfestivalrotterdam.com. Vanaf donderdag 16 januari 2003 is telefonisch reserveren mogelijk via 010 - 890 90 00 en online via www.filmfestivalrotterdam.com. De kaartverkoop start zondag 19 januari 2003 aan de centrale festivalkassa in de Doelen (ingang Kruisplein).

(einde persbericht)

Noten aan redactie:

- in bijlage: factsheet VPRO Tiger Award Competitie 2003, factsheet programma-overzicht en speciale evenementen IFFR 2003
- informatie: IFFR Persvoorlichting: Bert-Jan Zoet of Esther Bruls Tel 010 890 90 90, fax 010 890 90 91, email press@filmfestivalrotterdam.com

32nd International Film Festival Rotterdam
22 januari - 2 februari 2003

FACTSHEET

VPRO Tiger Award Competitie 2003
(in alfabetische volgorde op naam van de regisseur)

LE CHIGNON D'OLGA (OLGA'S CHIGNON) van Jérôme Bonnell (Frankrijk/België, 2002) internationale première

Het speelfilmdebuut LE CHIGNON D'OLGA (OLGA'S CHIGNON) beschrijft het verhaal van een jonge familie in een kleine Franse stad. Na het overlijden van de moeder moeten de nabestaanden deze tragedie verwerken maar ook met hun eigen leven verder gaan. De vader twijfelt of hij een nieuwe relatie wil aangaan; de dochter neemt de zorg voor haar jongere broer op zich maar vecht tegelijk met haar eigen emotionele behoeften.

OS NARRADORES DE JAVÉ (JAVÉ VALLEY) van Eliane Caffé (Brazilië/Frankrijk, 2003) wereldpremière

Braziliaanse tweede speelfilm van de regisseur van KENOMA (1998). Een speelse en humoristische ode aan de verbeelding, aan creativiteit en aan de vertellers van verhalen. In een poging de bouw van een stuwdam die hun huizen zal doen onderlopen, te stoppen, starten de dorpsbewoners met een campagne van verhalen waarin ze hun dorp historisch belang toedichten. Deze film is totstandgekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.

MARION BRIDGE van Wiebke von Carolsfeld
(Canada, 2002) internationale première

Speelfilmdebuut bekroond met de 'Best Canadian First Feature Film' tijdens het Toronto International Film Festival 2002. Marion Bridge beschrijft hoe een aantrekkelijke jonge vrouw met een onzeker verleden (gespeeld door Molly Parker) terugkeert naar haar geboortedorp om met haar zussen te zorgen voor hun invalide moeder. Scherpe observatie en karakterisering plus subtiele acteerprestaties brengen de film naar een aangrijpende ontknoping.

MU DI DI SHANGHAI (WELCOME TO DESTINATION SHANGHAI) van Andrew Cheng (China, 2003) wereldpremière

Tweede speelfilm van de regisseur van de bekroonde speelfilm SHANGHAI PANIC. Cheng maakt deel uit van een nieuwe generatie Chinese regisseurs die dankzij de 'digitale revolutie' onafhankelijk kan werken. Seksuele subculturen en randgroepen geregistreerd door de ogen van een lid van de jonge generatie in een zorgvuldig beheerste, kleurrijke digitale filmstijl.

DE ARM VAN JEZUS (THE ARM OF JESUS) van André van der Hout (Nederland, 2003) wereldpremière

DE ARM VAN JEZUS is een opmerkelijke combinatie van surreële momenten, theatraliteit met musical-elementen en archiefbeelden. In de jaren dertig steelt een mijnwerker het loon van zijn collega's om naar Amerika te kunnen emigreren. Zijn zoon reist hem jaren later achterna maar vindt hem niet. Als de zoon op zakenreis naar Rotterdam terugkeert doet hij een vreemde ontdekking. Met muziek en medewerking van de groep De Kift.

KAKUTO by Iseya Yusuke
(Japan, 2002) internationale première

Een energiek en verrassend debuut van acteur en fotomodel Iseya Yusuke uit Tokio. Een in café's en nachtclubs rondhangende vriendengroep krijgt het aan de stok met gestoorde 'yakuza's' (Japanse maffia) als ze drugs kwijtraken die ze hadden moeten verkopen aan hun kennissen.

NÓI ALBINOI (NOI THE ALBINO) van Dagur Kári
(IJsland/Duitsland/Groot-Brittannië/Denemarken, 2003) wereldpremière

Sfeervol speelfilmdebuut van een jonge IJslandse regisseur. Is Noi de dorpsgek of een onontdekt genie? De zeventienjarige leeft in een afgelegen fjord. Hij droomt ervan aan deze wit-ommuurde gevangenis te ontsnappen met Iris, een uit de stad afkomstig meisje dat bij het benzinestation werkt. De film is een voormalig CineMartproject.

GRIETA van Santiago Loza
(Argentinië, 2003) wereldpremière

Opnieuw een debuutfilm uit Argentinië, dat een opmerkelijke en blijkbaar aanhoudende stroom talentvolle jonge regisseurs voortbrengt. Een secuur, intiem en ontroerend werk met sterke acteerprestaties en krachtig geënsceneerd. Op een dag ontmoet een opzettelijk werkloze arts een zwangere vrouw. Ze trekken bij elkaar in maar niets lijkt zeker. Deze film is totstandgekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.

!/2 MIETE (1/2 RENT) van Marc Ottiker
(Duitsland, 2002) internationale première

Speelfilmdebuut van een jonge Duitse regisseur. ½ MIETE (1/2 RENT) lijkt aanvankelijk een paranoïde cyber-thriller maar verandert gaandeweg in een vreemd en aangrijpend drama. Een voortvluchtige computerhacker dringt huizen binnen, slaapt er en verandert dingen in afwezigheid van de bewoners. Er ontstaat een zekere relatie tussen de hacker en de huiseigenaren.

JILTOO-NEUN NA-E HIM (JEALOUSY IS MY MIDDLE NAME) van Park Chan-Ok (Zuid-Korea, 2002) internationale première

Speelfilmdebuut van Park Chan-Ok, dat de 'New Currents Prize' won tijdens het Pusan International Film Festival (2002). Een jonge schrijver beëindigt zijn relatie met zijn vriendin. Er blijkt dat ze een relatie had met zijn nieuwe baas. Toch bewondert hij deze notoire vrouwenversierder.

BODYSONG van Simon Pummell
(Groot-Brittannië, 2002) wereldpremière

Filmisch lied over het lichaam - van geboorte tot aan de dood - vormgegeven als een keten van opnieuw aan elkaar gemonteerde beelden begeleidt door een hiervoor gecomponeerde soundtrack door Jonny Greenwood van de band Radiohead. Tevens een website (www.bodysong.com) met achtergronden bij elk afzonderlijk beeld van de film.

SAFAR-E MARDAN-E KHAHESTARI (JOURNEY OF THE GRAY MEN) van Amir Shahab Razavian (Iran/Japan, 2002) europese première

Opnieuw verschijnt nieuw talent op het podium van de Iraanse cinema: een regisseur met een groot muzikaal gevoel. De film vertelt het verhaal - aangrijpend, ironisch en zelfbewust - van drie poppenspelers op leeftijd die beginnen aan een lange reis door Iran. Ze treden op en vinden oude vrienden terug.

S LJUBOV'JU. LILJA (WITH LOVE. LILJA) van Larisa Sadilova (Rusland, 2002) wereldpremière

Tweede speelfilm van de regisseur van S DNJOM ROZHDENYA (HAPPY BIRTHDAY, 1998, ook op het IFFR vertoond). Haar nieuwe film presenteert een niet vaak geschetst beeld van Rusland: ver weg van de grotestadsdrama's. Lilja, een wat naïeve werkneemster in een kippenslachterij, droomt ervan de juiste man te vinden. Op aandachtige, soms komische wijze volgt de film de nogal ongebruikelijke wegen van haar zoektocht.

THE PRINCIPLES OF LUST van Penny Woolcock
(Groot-Brittannië, 2003) wereldpremière

Tweede speelfilm van Britse regisseur die al eerder opviel met haar televisiewerk, waaronder TINA GOES SHOPPING en TINA TAKES A BREAK. IFFR 2003 vertoont in het Hoofdprogramma Speelfilms ook de wereldpremière van haar verfilming van John Adams' controversiële opera THE DEATH OF KLINGHOFFER. In PRINCIPLES OF LUST staat een jonge schrijver-in-spé op een kruispunt in zijn leven. Of een leven met zijn nieuwe vriendin en haar dochter; of een risicovolle dans in een door seks en drugs opgewekte roes naar de duistere kanten van het leven.

(einde factsheet)

32nd International Film Festival Rotterdam
woensdag 22 januari - zondag 2 februari 2003

Programma-overzicht

VPRO Tiger Award Competitie
In de VPRO Tiger Award Competitie plaatst het IFFR een veertiental eerste of tweede films van talentvolle regisseurs op een internationaal podium: het hart van het festival en dé plek voor ontdekkingen. De jury maakt vrijdag 31 januari bekend welke drie films de VPRO Tiger Awards winnen.

Hoofdprogramma Speelfilms
Uit meer dan dertig landen vertoont het IFFR een selectie van rond de honderdtwintig nieuwe speelfilms uit het internationale, onafhankelijke filmaanbod. Daaronder zijn een groot aantal festivaltoppers als THE MAN WITHOUT A PAST van Aki Kaurismäki, RUSSIAN ARK van Aleksandr Sokoerov, LILJA 4-EVER van Lukas Moodysson, Gouden Leeuw-winnaar THE MAGDALENE SISTERS van Peter Mullan, het geruchtmakende KEN PARK van Larry Clark & Ed Lachman, WHALE RIDER van Niki Caro, SPIDER van David Cronenberg of het oogstrelende SPRINGTIME IN A SMALL TOWN van Tian Zhuangzhuang. Traditioneel sterk vertegenwoordigd in Rotterdam is de Aziatische cinema - van China (met films als ENTER THE CLOWNS van Cui Zi'en en UNKNOWN PLEASURES van Jia Zhangke) tot Zuid-Korea (het techno-Taoïst game spektakel THE RESURRECTION OF THE LITLLE MATCH GIRL van Jang Sun-Woo en OASIS van Lee Chang-Dong) en Japan (ASAKUSA KID over de jeugd van Rotterdam-held Kitano Takeshi tot diens eigen nieuwe film DOLLS. Wat blijft opvallen is de sterke aanwezigheid van de Fransen in Rotterdam. Naast SEX IS COMEDY waarin ex-Filmmaker in Focus Catherine Breillat haar favoriete thema's als seks en macht, sociale manipulatie en haar moeilijke relatie met acteurs weer aansnijdt, is er ook nieuw werk van Nicolas Philibert (ETRE ET AVOIR), Claire Denis (VENDREDI SOIR) en het aangrijpende LES DIABLES van Christophe Ruggia. Een toenemend aantal van de bijzondere films in het hoofdprogramma zijn digitaal gemaakt - en zo worden ze soms ook vertoond. Zoals gay icon Rosa von Praunheim die dit jaar met twee videodocumentaires aanwezig is: KÜHE VOM NEBEL GESCHWÄNGERT en zijn zelfportret 'PFUI ROSA'. Daarnaast nieuw werk van Oskar Röhler (FAHR ZUR HÖLLE, SCHWESTER!) die eerder met DIE UNBERÜHRBARE en SUCK MY DICK op het festival was.

Hoofdprogramma Korte Films
Meer dan tweehonderd korte films, waaronder vele premières, zijn tijdens het IFFR te zien als voorfilm of worden vertoond in compilaties. In een uiterst divers programma waarin de films variëren in lengte van één tot zestig minuten, zijn vele wereldpremières opgenomen. Met onder meer drie nieuwe korte films (GLIDER, CRYSTAL PALACE en CITY) van Ernie Gehr, PHANTOM MUSEUM van Brothers Quay, SIX DAYS van Wong Kar-wai en EINFACH SO BLEIBEN van Sven Taddicken. Uit Nederland is nieuw werk te zien van onder meer Pieter Moleveld (LAMENTO EMORI), Edward Luyken (DOBRA VODA), Carrie de Swaan (SPOREN IN HET WAD), Martha Colburn (SKELLAHELLAVISION).

Hubert Bals Fonds Harvest
Het IFFR 2003 presenteert de vijfentwintig titels omvattende oogst van nieuwe, met steun van het Hubert Bals Fonds totstandgebrachte films. Een tweetal duikt op in de VPRO Tiger Award Competitie (OS NARRADORES DE JAVÉ (JAVÉ VALLEY) van Eliane Caffé en GRIETA van Santiago Loza) terwijl de andere te zien zijn in de Hubert Bals Fund Harvest. De serie omvat in Cannes en Venetië bekroonde films als MADAME SATÂ van Karim Aïnouz, EL BONAERENSE van Pablo Trapero en DIVINE INTERVENTION van Elia Suleiman. Maar ook een aantal wereldpremières uit onder meer Argentinië, Brazilië, Peru, Sri Lanka en Kazachstan waar met spanning naar uit mag worden gekeken.

Filmmakers in Focus
Deze festivaleditie vraagt het IFFR speciale aandacht voor het oeuvre van drie filmmakers: Jean-Claude Brisseau (Frankrijk), Guy Maddin (Canada) en Girish Kasaravalli (India). Het festival vertoont zowel hun nieuwste werk als een groot deel van hun oudere speelfilms en korte films. De drie regisseurs zijn aanwezig om hun werk toe lichten in de vorm van masterclasses en Q&A's.

CineMart
Voor de twintigste maal organiseert het IFFR tijdens het festival de CineMart, de coproductiemarkt voor filmprofessionals waar producenten en regisseurs de voor deze editie geselecteerde vijfenveertig filmprojecten presenteren (met het doel medefinanciers te vinden) aan honderden vertegenwoordigers van filmproductiebedrijven, televisiestations, fondsen en sales-agents. De CineMart vindt plaats van zondag 26 januari tot en met donderdag 30 januari.

Critics' Choice
Acht filmcritici (vier uit Nederland en vier uit respectievelijk Argentinië, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Japan) presenteren hún favoriete recente films. Uiteraard lichten ze hun voorkeur toe en debatteren ze over hun keuze.

Dutch Perspective
Het Dutch Perspective presenteert films die het afgelopen jaar in Nederland werden vertoond. Naast kaskrakers als JA ZUSTER, NEE ZUSTER van Pieter Kramer en DE TWEELING van Ben Somboogaart zijn ook nieuwe documentaires te zien als DANS, GROZNY DANS van Jos de Putter en STARKISS - CIRCUSMEISJES IN CHINA van Relleke en De Wilde. Alle films worden vertoond met Engelse ondertiteling.

Speciale IFFR 2003-programma's

TRUE STORIES
Balancerend op het snijvlak van film, kunst en digitale media en bijeengebracht in een omvangrijk programma van films en exposities, toont TRUE STORIES hoe filmmakers en kunstenaars documentair beeldmateriaal, vaak met sociaal-politieke thema's, op innovatieve wijze gebruiken. In dit programma werkt het IFFR nauw samen met Witte de With, centrum voor hedendaagse kunst en met het Nederlands Fotomuseum. In het filmprogramma is werk te zien van onder meer Abbas Kiarostami (TEN), Chantal Akerman (DE L'AUTRE CÔTÉ), Peter Mettler (GAMBLING, GODS AND LSD). Uit Nederland is in dit programma de wereldpremière opgenomen van BarBara Hanlo's documentaire DOORGEVEN AAN BETREFFENDE en KINGDOM OF SHADOWS van Fiona Tan. Films die een bijzonder beroep op de toeschouwer doen zijn de zes uur durende documentaire SÜDOSTPASSAGE van Ulrike Ottinger (Oostenrijk) en de meer dan negen uur durende film TIEXI QU (TIEXI DISTRICT) van Wang Bing (China).

Exploding Cinema: -stat.ic
Nadat Exploding Cinema eerder toonde hoe film zich manifesteerde in musea, op internet of in de openbare ruimte, is nu te zien hoe jonge experimentele filmers zich afkeren van gepolijste en dure beeldmanipulatie. Zij grijpen terug naar vroege, elektronische media, ontregelen programmatuur of werken met ongecontroleerde geluid- of beeldruis. Exploding Cinema: -stat.ic is te zien en te horen in TENT. en V2_Organisatie; is via koptelefoons met radio-ontvangst te beluisteren rond het Schouwburgplein, maar duikt ook op in de bioscoopzalen in de vorm van 'ghosttracks'.

Artist in Focus: Dominique Gonzalez-Foerster
In Museum Boijmans Van Beuningen is een omvangrijke expositie met 'kamer-installaties' te zien van de Franse filmmaker en kunstenares Dominique Gonzalez-Foerster. In vijf museumruimten richt ze filmische installaties in waar voorwerpen en videobeelden verhalen, emoties en scenario's suggereren. Het festival vertoont bovendien een selectie uit haar filmische oeuvre. Gonzalez-Foerster ontving najaar 2002 de prestigieuze Marcel Duchamp Prijs.

Tracking Tomorrow
Een overzicht van speelfilms en korte films gemaakt door aboriginal filmmakers uit Australië. Deze inheemse regisseurs maken momenteel het opvallendste en meest innovatieve werk in de Australische filmwereld. Het programma omvat speelfilms van Ivan Sen (Beneath Clouds) en van Rachel Perkins (One Night the Moon). Ook zijn hierin twee speelfilms opgenomen van 'witte' regisseurs over aboriginal thema's: RABBIT PROOF FENCE van Phillip Noyce en THE TRACKER van Rolf de Heer.

Cinema Regained
Met 'Cinema Regained ' blikt het IFFR terug op het rijke verleden van film. Dat gebeurt middels documentaires over film en filmmakers, deels gekoppeld aan de films waarover ze gaan. Zo is de western-documentaire GO WEST YOUNG MAN van Peter Delpeut en Mart Dominicus te zien, gekoppeld aan MONTE WALSH, een zelden vertoonde western uit 1970 van William A. Fraker. Of, naar aanleiding van de documentaire BAADASSSSS CINEMA van Isaac Julien, de 'blaxploitation'-film SWEET SWEETBACK'S BAAD ASSSSS SONG van Melvin van Peebles uit 1971.

Nacht van de Wansmaak
Op 31 januari in het Oude Luxor Theater voor de vierde keer tijdens IFFR: de première van de 'Nacht van de Wansmaak: Reloaded', met schokkende, curieuze en/of uiterst bizarre films. Exclusief in Rotterdam: het afscheidsconcert van De Basic Tirolers.

Special Events

Talking Cinema
Vijf interviews annex inleidingen waarin een regisseur (onder meer de drie Filmmakers in Focus) of festivalgast dieper op zijn of haar werkwijze en oeuvre ingaat; met film- of videofragmenten.

What (is) Cinema 2-debates
Zeven vrij toegankelijke vraaggesprekken met prominente festivalgasten. Vrijdag 24 januari tot en met donderdag 30 januari, aanvang 18.00 uur in de Kleine Zaal van de Rotterdamse Schouwburg.

Late Night Talkshow
Wilfried de Jong presenteert van donderdag 23 januari tot en met vrijdag 31 januari de Late Night Talkshow. Vrije toegang, aanvang 22.30 uur in de Kleine Zaal van de Rotterdamse Schouwburg.

Cowards Bend the Knee
Rotterdam beleeft de wereldpremière van COWARDS BEND THE KNEE. In opdracht van The Power Plant in Toronto maakte Filmmaker in Focus Guy Maddin een bijzondere 'peephole-installatie' met tien nieuwe korte films.

IFFR 2003 Opening Night
Woensdag 22 januari, op de dag van de Tweede Kamerverkiezingen, opent het 32e IFFR in Pathé Schouwburgplein.

VPRO Tiger Award Ceremony 2003
Vrijdagavond 1 februari worden in de Doelen de drie VPRO Tiger Awards bekendgemaakt en uitgereikt.

Amnesty International - DOEN Award Ceremony
Amnesty International en Stichting DOEN laten een internationale jury de beste film over mensenrechten uit het festivalprogramma bekronen. De uitreiking vindt plaats op woensdag 29 januari.

MovieZone Award Ceremony
De jonge juryleden reiken op vrijdagmiddag 31 januari hun MovieZone Award uit. Aansluitend de bekroonde speelfilm.

Mo' Moviez
Op vrijdag 31 januari een speciaal programma voor jongeren tussen 16 en 25 jaar met drie films (waaronder de winnende MovieZone film), de winnende Kunstbende-film en een party in Calypso.

Canal+ Publieksprijs
Op zaterdag 1 februari wordt de favoriete film van de festivalbezoekers bekend gemaakt.

Kids Only
Zondag 26 januari is het voor kinderen van acht tot twaalf jaar 'Kids Only'-dag. Op het programma staan een aantal korte films, de speelfilm VALENTIN van Alejandro Agresti en een verrassings-workshop.

Prince Claus Fund Film Grant
Tijdens het CineMart-slotfeest op woensdag 31 januari bekroont het Prins Claus Fonds voor de derde keer een CineMart 2003-filmproject afkomstig uit zuidelijke of ontwikkelingslanden.

IFFR in Groningen en Maastricht
Het IFFR reist opnieuw af naar noordelijk en zuidelijk Nederland: in Groningen van 31 januari tot en met 2 februari; in Maastricht op zaterdag 1 februari. In beide gevallen zijn hoogtepunten uit het Rotterdamse festivalprogramma te zien.

VPRO Preview Dag en VPRO Discovery Dag
Op donderdag 23 januari is, speciaal voor VPRO-leden, een filmprogramma samengesteld om als eerste kennis te nemen van de hoogtepunten uit het festivalprogramma. Vrijdag 24 januari volgt de VPRO Discovery Dag, eveneens voor VPRO-leden, met een uniek programma van bijzondere films die alléén gedurende het festival te zien zijn.

Slotfeest
Het IFFR sluit af op zaterdagavond 1 februari vanaf 22.30 uur met 'Time Warp', het slotfeest in de Doelen.

Volkskrantdag
Zondag 2 februari vullen de festivalzalen zich met duizenden filmliefhebbers voor de Volkskrantdag. De Volkskrant-lezers krijgen een speciaal programma aangeboden met hoogtepunten uit het festival.

Het 32e International Film Festival Rotterdam vindt plaats van woensdag 22 januari tot en met zondag 2 februari 2003. Het complete festivalprogramma verschijnt in druk op donderdag 16 januari 2003 als bijlage bij de Volkskrant en online via www.filmfestivalrotterdam.com. Vanaf donderdag 16 januari 2003 is telefonisch reserveren mogelijk via 010 - 890 90 00 en online via www.filmfestivalrotterdam.com. De kaartverkoop start zondag 19 januari 2003 aan de centrale festivalkassa in de Doelen (ingang Kruisplein).

(einde factsheet)

Informatie:
IFFR Persvoorlichting: Bert-Jan Zoet of Esther Bruls Tel 010 890 90 90, fax 010 890 90 91, email press@filmfestivalrotterdam.com

International Film Festival Rotterdam
Press Department
Press Officers: Bert-Jan Zoet and Esther Bruls
Press Accreditations: Anne Wijnen and Ella Wolting

P.O. Box 21696
3001 AR ROTTERDAM
The Netherlands

tel + 31 10 890 90 90
fax + 31 10 890 90 91
email press@filmfestivalrotterdam.com
url http://www.filmfestivalrotterdam.com

IFFR 2003: Wed, Jan. 22 - Sun, Febr. 2