Personele en organisatorische gevolgen digitalisering backoffice
22 januari 2003
Een belangrijke reden voor digitalisering bij de overheid is verbetering van
de dienstverlening naar de klant (burgers en bedrijven), zoals verbetering
van snelheid, kwaliteit, eenduidigheid en transparantie van de
dienstverlening aan de klant. Een andere belangrijke reden is de
mogelijkheid om efficiënter te gaan werken.
Wat zijn de personele en organisatorische gevolgen van digitalisering voor
de backoffice van de rijksoverheid? Om dat te beoordelen heeft ECORYS-NEI in
opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
vier casussen van voorlopers bij de overheid en één casus uit het
bedrijfsleven onderzocht.
---
Digitalisering leidt tot veranderingen van de frontoffice van de
rijksoverheid (bijvoorbeeld online aangifte doen), maar mogelijk nog meer
voor de backoffice van de rijksoverheid. Een verbetering van de
dienstverlening stelt namelijk hoge eisen aan de informatiehuishouding en
aan de werkprocessen van de backoffice.
Digitalisering is niet alleen een technische aangelegenheid, het is een
organisatorische verandering. De structuur, de manier van werken, de
processen en de functies veranderen in meer of mindere mate. Deze
veranderingen kunnen grote gevolgen hebben voor de
organisatie en het personeel.
---
© Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - 23 januari 2003