Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Personele en organisatorische gevolgen digitalisering backoffice

22 januari 2003

Een belangrijke reden voor digitalisering bij de overheid is verbetering van de dienstverlening naar de klant (burgers en bedrijven), zoals verbetering van snelheid, kwaliteit, eenduidigheid en transparantie van de dienstverlening aan de klant. Een andere belangrijke reden is de mogelijkheid om efficiënter te gaan werken.

Wat zijn de personele en organisatorische gevolgen van digitalisering voor de backoffice van de rijksoverheid? Om dat te beoordelen heeft ECORYS-NEI in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vier casussen van voorlopers bij de overheid en één casus uit het bedrijfsleven onderzocht.


---

Digitalisering leidt tot veranderingen van de frontoffice van de rijksoverheid (bijvoorbeeld online aangifte doen), maar mogelijk nog meer voor de backoffice van de rijksoverheid. Een verbetering van de dienstverlening stelt namelijk hoge eisen aan de informatiehuishouding en aan de werkprocessen van de backoffice.

Digitalisering is niet alleen een technische aangelegenheid, het is een organisatorische verandering. De structuur, de manier van werken, de processen en de functies veranderen in meer of mindere mate. Deze veranderingen kunnen grote gevolgen hebben voor de
organisatie en het personeel.


---
© Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - 23 januari 2003