Betuweroute Internet site

Intentieverklaring grensoverschrijdend spoorgoederenvervoer

22 Januari 2003

Minister De Boer heeft samen met zijn collegas van Duitsland, Italië, en Zwitserland afspraken gemaakt om het spoorgoederenvervoer tussen Rotterdam en Milaan te verbeteren. De ministers tekenden in het Zwitserse Lugano een Memorandum of Understanding (MoU). De vier landen onderstrepen hiermee het belang van een gezamenlijke inzet voor een efficiënte Europese goederenverbinding. De ondertekening van het MoU is een vervolg op eerdere afspraken tussen oud-minister Netelenbos en minister Leuenberger van Zwitserland in mei 2001. Met de deelname van Duitsland en Italië wordt een flinke stap voorwaarts gezet, vooral omdat aan de Zwitsers-Italiaanse grens nog veel belemmeringen zijn die om een oplossing vragen. Met de ondertekening van een MoU in 2001 door Zwitserland en Nederland werd een onderzoek gestart om de nog steeds bestaande belemmeringen voor het grensoverschrijdend spoorgoederenvervoer op korte termijn te kunnen aanpakken. Binnen het onderzoek is gekozen voor een zogenaamde corridoraanpak, te weten de corridor Rotterdam Milaan. Het voordeel van deze aanpak is dat een goederenstroom van begin tot eind gevolgd kan worden. Tevens maakt deze aanpak het mogelijk de betrokken partijen te benoemen en aan te spreken op hun verantwoordelijkheden. Alle stappen binnen de corridor, inclusief de terminals, zijn geanalyseerd. Vervolgens zijn verbeteringsmogelijkheden geïdentificeerd op verschillende niveaus. De verbeteringen die op overheidsniveau moeten worden uitgevoerd zijn:·
- vereenvoudigen douaneafhandeling ·

- erkennen en toelaten materieel ·

- erkennen en toelaten personeel ·

- maken van afspraken over markttoezicht ·

- maken van volumeprognoses op de corridor en daarop gebaseerde investeringsplannen.

Een ambtelijke werkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de verschillende ministeries, werkt hard aan de implementatie van de overheidsmaatregelen en coördineert de maatregelen die door inframanagers en vervoerders worden uitgevoerd. Gebleken is dat een corridoraanpak alle betrokkenen aanspreekt. De Europese Commissie is op de hoogte van het project en steunt het volledig. Er is geen sprake van concurrentie met EU-wetgeving, integendeel, binnen corridorverband kan de toepassing van verschillende richtlijnen worden versneld en getoetst. Deze corridorstudie is te zien als een pilot voor Europese liberalisatie.

Bron: Ministerie Verkeer & Waterstaat, Directoraat-Generaal Goederenvervoer