8-1-2003
Reclamecampagne Nissan Micra van start
Bij een bijzondere auto hoort een bijzondere marketingstrategie. De
lancering van de nieuwe Nissan Micra wordt dan ook ondersteund door
een opmerkelijke reclame-campagne. David Lynch, bekend van onder meer
de televisieserie Twin Peaks en films als Blue Velvet en Mulholland
Drive, tekende voor de regie van de televisiecommercial.
De nieuwe Micra is geen doorsnee auto. Er zijn geen woorden te vinden
die het model kunnen beschrijven. Daarom was een geheel nieuwe aanpak
nodig en hebben we een nieuwe vocabulaire ontwikkeld. Om deze
benadering te onderstrepen, hebben we David Lynch aangetrokken, aldus
Neil Burrows, General Manager Brand Management & Advertising van
Nissan Europe.
Door deze aanpak hoopt Nissan een jonger, dynamischer publiek aan te
spreken. Onze communicatiedoelgroep is pakweg 24 tot 35 jaar oud,
zonder kinderen. We denken dat deze mensen geïnteresseerd zijn in
verschillende levenswijzen en invloeden. De nieuwe Micra belichaamt
dat. De auto is een mix van verschillende elementen.
Nissan ontwikkelde een geheel nieuwe vocabulaire voor de Micra. Er
ontstonden woorden die bestaan uit twee begrippen die elkaar lijken
tegen te spreken, maar elkaar op het tweede gezicht juist aanvullen.
Bijvoorbeeld: de Micra is modern qua technologie, maar retro qua
design. Als je deze twee begrippen samenneemt, ontstaat modtro,
verklaart Burrows. Andere voorbeelden zijn onder meer spafe
(spontaneous + safe), thractical (thrilling + practical) en compacious
(compact + spacious).
Een volgende uitdaging was het visualiseren van de campagne, Do you
speak Micra getiteld. Nissan wilde een voorspelbare reclamecampagne
voorkomen en trok daarom David Lynch aan. De regisseur staat bekend om
zijn originele, verrassende invalshoeken. Lynch: Het concept van het
combineren van woorden spreekt mij erg aan, net als de Micra zelf
trouwens. In de campagne staat een paar gigantische, blauwgekleurde
lippen centraal. De Micra zelf beweegt zich in een hypermodern
stedelijk landschap, ontworpen door Jean-Yves Excoffier.
De officiële introductie van de Micra staat gepland voor 23 januari.
De reclamecampagne gaat in dertig Europese landen ongeveer
gelijktijdig van start.