Katholieke Universiteit Nijmegen

Development of learning conceptions during the transition from primary to secundary education

Datum 23-1-2003

Tijd van 13:30 tot 14:30 uur

promovendus Mw. drs. E.B. Klatter

promotores Prof. dr. J.G.L.C. Lodewijks (KUB), prof. dr. C.A.J. Aarnoutse

faculteit Faculteit der Sociale Wetenschappen
beschrijving Leerlingen in groep acht van de basisschool verschillen in hun opvattingen over school en leren. Deze opvattingen, ook wel leerconcepties genoemd, veranderen ook nog eens op heel verschillende manieren wanneer leerlingen de overstap maken van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Zo bleek ondermeer dat de leerconcepties van bepaalde (groepen) leerlingen steeds minder overeenkwamen met de gestelde doelen binnen het voortgezet onderwijs, terwijl leerconcepties van andere leerlingen juist een positieve en constructieve verandering vertoonden. Deze conclusies komen naar voren uit het promotieonderzoek van Ellen Klatter naar de ontwikkeling van leerconcepties van jonge leerlingen.
Gedurende enkele jaren is een groep leerlingen gevolgd om inzicht te krijgen in de wijze waarop opvattingen over leren veranderen tijdens de kritische overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Omdat binnen de onderwijspraktijk tot nu toe weinig rekening wordt gehouden met de leerconcepties van jonge kinderen, blijft een belangrijke informatiebron over (de kwaliteit van) het leerproces onbenut. Juist wanneer inzicht bestaat in de diversiteit van leerconcepties, kan het onderwijs anticiperen op deze voorkennis over leren, om zodoende het leerproces te optimaliseren. biografie Ellen Klatter is als wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan het Rotterdams Instituut voor Sociaal-Wetenschappelijk Beleidsonderzoek (RISBO B.V.), gelieerd aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Erasmus Universiteit. Daar houdt zij zich momenteel bezig met de monitoring en evaluatie van de ontwikkeling van de brede school.
contactpersoon Communicatie
email e.klatter@ped.kun.nl
telefoon 024 - 361 22 30