AutoRai

23-1-2003

Succesvol smart groeit voorspoedig in dalende markt

Voor smart was 2002 een succesvol jaar. Met de introductie van de smart roadster en de smart roadster-coupé ontwikkelt smart zich tot een multimodelmerk.

De recente verkooptoename van 5,2 procent tot een totaal van 122.300 smart city-coupés, cabrios en crossblades in 2002 (2001: 116.200) is een bewijs van het succes van de producten en van het bedrijfsconcept.

Deze positieve ontwikkeling is niet alleen een resultaat van de productinnovaties in januari 2002, maar ook van de prestaties van de internationale verkooporganisatie. Smart wordt nu in 24 landen aangeboden. Dit resultaat reflecteert de succesvolle combinatie van exceptionele producten, een creatief team en de uitstekende prestaties van onze organisatie, stelt Andreas Renschler, directeur van smart gmbh. Ondanks een daling van de wereldwijde autoverkopen met 3,8 procent en een daling van 6,4 procent in het referentiesegment in West Europa (cijfers: oktober 2002), wist smart het aantal registraties zelfs te vergroten met 7,2 procent.

De belangrijke markten Duitsland (43.600 stuks) en Italië (32.000 stuks) leverden in 2002 een beslissende bijdrage aan de verkoopgroei. In alle markten krijgen we de bevestiging dat smart modellen totaal niet gebonden zijn aan klasse, leeftijd of status. Een smart past goed bij iedereen van 18 tot 80, zegt Philipp Schiemer, marketing & sales manager bij smart. Ook de nieuwe markten ontwikkelden zich goed. Zo verdubbelde in Groot Brittannië de vraag na de introductie van de rechtsgestuurde smart city-coupé en smart cabrio (2002: 9.600 / 2001: 4.600). Ook in Japan scoort smart goed. In het eerste jaar na de introductie namen de verkopen toe met 35 procent tot 6.100 autos.

smart bereidt zich voor op nieuwe markten
Naast succesvolle verkoopontwikkelingen zijn andere mijlpalen voor smart de uitbreiding van het modellenprogramma met de smart roadster en de smart roadster-coupé, alsmede de uitbreiding van het verkoopgebied met tien extra landen. Daarmee is smart nu in 24 landen op de markt.

Met 600 verkooppunten wereldwijd is het smart dealernetwerk in 2002 met zon 23 procent uitgebreid. In 2003 zal het netwerk alsmede het aantal verkooplanden verder groeien. Er blijft een enorme interesse in onze producten. Dit maakt verdere groei in nieuwe markten mogelijk, stelt Philip Schiemer. Met de productie van een volgend nieuw model in Juiz de Fora (Brazilië) wil smart in 2005 ook in de Verenigde Staten op de markt komen.

Een kwart van de in 2002 geproduceerde smarts is uitgerust met een common rail-dieselmotor. Daarmee zijn deze smart-modellen s werelds best verkopende 3-liter autos. Sinds 1998 zijn er in de fabriek in Hambach 440.000 smarts geproduceerd. De productie is uitgebreid met een nieuwe lijn voor de smart roadster en de smart roadster-coupé. Hiertoe werd circa 100 miljoen euro geïnvesteerd. Aan het begin van het jaar had Hambach 770 medewerkers (2001: 751). De productie van de nieuwe smart roadster en smart roadster-coupé ging op 6 januari jongstleden van start.

De productie van de tweede generatie smart city-coupé en smart cabrio ging ook aan het begin van het jaar van start. Deze autos bieden de klanten betere prestaties, grotere veiligheid en meer comfort. ESP is standaard en de nieuwe motoren voldoen aan de emissie-norm EU4.

De uitbreiding van het programma en de positionering van het merk smart binnen de Mercedes Car Group heeft geresulteerd in een verandering van de bedrijfsnaam in 2002 tot smart gmbh. Naast de nieuwe naam kreeg smart ook een nieuw logo en een nieuwe slogan: open your mind.

16 procent meer medewerkers op nieuwe locatie
De verhuizing van smart naar Böblingen in 2002 betekent dat alle medewerkers van smart zich nu op één locatie bevinden. In 2002 had smart 1.140 medewerkers een toename van 16 procent ten opzichte van 2001.

Als eerste resultaat van de joint venture die in april 2002 met Brabus GmbH is aangegaan, biedt smart-Brabus GmbH dit jaar exclusieve uitvoeringen aan van de smart city-coupé en de smart cabrio.