23-1-2003
Succesvol smart groeit voorspoedig in dalende markt
Voor smart was 2002 een succesvol jaar. Met de introductie van de
smart roadster en de smart roadster-coupé ontwikkelt smart zich tot
een multimodelmerk.
De recente verkooptoename van 5,2 procent tot een totaal van 122.300
smart city-coupés, cabrios en crossblades in 2002 (2001: 116.200) is
een bewijs van het succes van de producten en van het bedrijfsconcept.
Deze positieve ontwikkeling is niet alleen een resultaat van de
productinnovaties in januari 2002, maar ook van de prestaties van de
internationale verkooporganisatie. Smart wordt nu in 24 landen
aangeboden. Dit resultaat reflecteert de succesvolle combinatie van
exceptionele producten, een creatief team en de uitstekende prestaties
van onze organisatie, stelt Andreas Renschler, directeur van smart
gmbh. Ondanks een daling van de wereldwijde autoverkopen met 3,8
procent en een daling van 6,4 procent in het referentiesegment in West
Europa (cijfers: oktober 2002), wist smart het aantal registraties
zelfs te vergroten met 7,2 procent.
De belangrijke markten Duitsland (43.600 stuks) en Italië (32.000
stuks) leverden in 2002 een beslissende bijdrage aan de verkoopgroei.
In alle markten krijgen we de bevestiging dat smart modellen totaal
niet gebonden zijn aan klasse, leeftijd of status. Een smart past goed
bij iedereen van 18 tot 80, zegt Philipp Schiemer, marketing & sales
manager bij smart. Ook de nieuwe markten ontwikkelden zich goed. Zo
verdubbelde in Groot Brittannië de vraag na de introductie van de
rechtsgestuurde smart city-coupé en smart cabrio (2002: 9.600 / 2001:
4.600). Ook in Japan scoort smart goed. In het eerste jaar na de
introductie namen de verkopen toe met 35 procent tot 6.100 autos.
smart bereidt zich voor op nieuwe markten
Naast succesvolle verkoopontwikkelingen zijn andere mijlpalen voor
smart de uitbreiding van het modellenprogramma met de smart roadster
en de smart roadster-coupé, alsmede de uitbreiding van het
verkoopgebied met tien extra landen. Daarmee is smart nu in 24 landen
op de markt.
Met 600 verkooppunten wereldwijd is het smart dealernetwerk in 2002
met zon 23 procent uitgebreid. In 2003 zal het netwerk alsmede het
aantal verkooplanden verder groeien. Er blijft een enorme interesse in
onze producten. Dit maakt verdere groei in nieuwe markten mogelijk,
stelt Philip Schiemer. Met de productie van een volgend nieuw model in
Juiz de Fora (Brazilië) wil smart in 2005 ook in de Verenigde Staten
op de markt komen.
Een kwart van de in 2002 geproduceerde smarts is uitgerust met een
common rail-dieselmotor. Daarmee zijn deze smart-modellen s werelds
best verkopende 3-liter autos. Sinds 1998 zijn er in de fabriek in
Hambach 440.000 smarts geproduceerd. De productie is uitgebreid met
een nieuwe lijn voor de smart roadster en de smart roadster-coupé.
Hiertoe werd circa 100 miljoen euro geïnvesteerd. Aan het begin van
het jaar had Hambach 770 medewerkers (2001: 751). De productie van de
nieuwe smart roadster en smart roadster-coupé ging op 6 januari
jongstleden van start.
De productie van de tweede generatie smart city-coupé en smart cabrio
ging ook aan het begin van het jaar van start. Deze autos bieden de
klanten betere prestaties, grotere veiligheid en meer comfort. ESP is
standaard en de nieuwe motoren voldoen aan de emissie-norm EU4.
De uitbreiding van het programma en de positionering van het merk
smart binnen de Mercedes Car Group heeft geresulteerd in een
verandering van de bedrijfsnaam in 2002 tot smart gmbh. Naast de
nieuwe naam kreeg smart ook een nieuw logo en een nieuwe slogan: open
your mind.
16 procent meer medewerkers op nieuwe locatie
De verhuizing van smart naar Böblingen in 2002 betekent dat alle
medewerkers van smart zich nu op één locatie bevinden. In 2002 had
smart 1.140 medewerkers een toename van 16 procent ten opzichte van
2001.
Als eerste resultaat van de joint venture die in april 2002 met Brabus
GmbH is aangegaan, biedt smart-Brabus GmbH dit jaar exclusieve
uitvoeringen aan van de smart city-coupé en de smart cabrio.