Koninklijke bibliotheek

Depot collectie > Dossiers

Gerrit Komrij (Dichter des Vaderlands)

Portret van Gerrit Komrij door Theo Daamen

Trou moet blycken / Gerrit Komrij, 2001

Tutti-frutti / Gerrit Komrij, 1972

Fiat lux & Fiat crux / Gerrit Komrij, 1994

De Nederlandse poëzie van de negentiende en twintigste eeuw in duizend en enige gedichten / Gerrit Komrij, 1996

Literatuur


* Titels Gedichtenbundels

* Titels Bloemlezingen

* Titels over Gerrit Komrij

* Links

Op 30 januari 2003 organiseert Poetry International de vierde Gedichtendag. Gerrit Komrij vervult dan al weer drie jaar de buitengewone functie van Dichter des Vaderlands, een begrip dat niet al te serieus genomen hoeft te worden, maar dat intussen de aandacht voor poëzie flink heeft aangewakkerd. Komrij vat zijn taak als een ware ambassadeur op.

In zijn functie van Dichter des Vaderlands richtte Gerrit Komrij een Poëzieclub op, waarvan de leden speciaal gekozen dichtbundels ontvangen. Vervolgens begon hij een eigen poëzie-tijdschrift: Awater, genoemd naar de geheimzinnige hoofdpersoon in het gedicht van Nijhoff. Bovendien lanceerde hij onlangs een nieuwe reeks boeken, waarvan steeds twee delen tegelijk verschijnen: een debutant en een vergeten dichter; vandaar de titel van de reeks: Sandwich. Tenslotte schrijft Komrij - bij voorkeur in geval van rampspoed - een Gedicht des Vaderlands.

De Koninklijke Bibliotheek heeft Gerrit Komrij gevraagd zijn medewerking te verlenen aan een nieuw avontuur voor de Dichter des Vaderlands: een website speciaal voor Nederlandse poëzie. Die zal in de loop van 2003 gereed zijn. Vanaf dat moment zal Komrij in het gezelschap kunnen verkeren van een dertigtal virtuele Dichters des Vaderlands: dichters die in hun tijd de functie vervuld zouden kunnen hebben.

Vanaf zijn debuut in 1968 is Komrij een pleitbezorger van de poëzie geweest, ook al schreef hij talloze felle artikelen tegen dichters of stromingen. Uit al die artikelen blijkt dat Komrij's passie voor poëzie niet gehinderd wil worden door machtspolitiek, hypocrisie en gemakzucht - en Komrij zou Komrij niet zijn, als hij die menselijke eigenschappen niet ook terugvond in de wereld van de dichtkunst. Een andere - bijna educatieve - invalshoek is die van de bloemlezing: een genre dat Komrij al vroeg in zijn carrière beoefende: gedichten over het thema "moeder" of gedichten uit de romantiek. Iedere doorsnede van de dichtkunst die hij maakte leverde nieuwe vondsten en verrassingen op.

In zijn column voor NRC Handelsblad zette hij met regelmaat de beschouwing over Een en ander opzij en publiceerde hij - in plaats van een polemisch stuk - een nieuw gedicht. De laatste vijf jaar is de rubriek zelfs helemaal ingericht als poëzie-commentaar rond gedichten van anderen. Die artikelen zijn inmiddels gebundeld en als zodanig een welkome aanvulling op zijn eerdere vuistdikke bloemlezingen uit de Nederlandse poëzie, waarmee Komrij vanaf het einde der jaren zeventig definitief zijn naam vestigde.

Dit dossier is bijgewerkt tot 23 januari 2002

Koninklijke Bibliotheek - Nationale bibliotheek van Nederland