Depot collectie > Dossiers
Gerrit Komrij (Dichter des Vaderlands)
Portret van Gerrit Komrij door Theo Daamen
Trou moet blycken / Gerrit Komrij, 2001
Tutti-frutti / Gerrit Komrij, 1972
Fiat lux & Fiat crux / Gerrit Komrij, 1994
De Nederlandse poëzie van de negentiende en twintigste eeuw in duizend
en enige gedichten / Gerrit Komrij, 1996
Literatuur
* Titels Gedichtenbundels
* Titels Bloemlezingen
* Titels over Gerrit Komrij
* Links
Op 30 januari 2003 organiseert Poetry International de vierde
Gedichtendag. Gerrit Komrij vervult dan al weer drie jaar de
buitengewone functie van Dichter des Vaderlands, een begrip dat niet
al te serieus genomen hoeft te worden, maar dat intussen de aandacht
voor poëzie flink heeft aangewakkerd. Komrij vat zijn taak als een
ware ambassadeur op.
In zijn functie van Dichter des Vaderlands richtte Gerrit Komrij een
Poëzieclub op, waarvan de leden speciaal gekozen dichtbundels
ontvangen. Vervolgens begon hij een eigen poëzie-tijdschrift: Awater,
genoemd naar de geheimzinnige hoofdpersoon in het gedicht van Nijhoff.
Bovendien lanceerde hij onlangs een nieuwe reeks boeken, waarvan
steeds twee delen tegelijk verschijnen: een debutant en een vergeten
dichter; vandaar de titel van de reeks: Sandwich. Tenslotte schrijft
Komrij - bij voorkeur in geval van rampspoed - een Gedicht des
Vaderlands.
De Koninklijke Bibliotheek heeft Gerrit Komrij gevraagd zijn
medewerking te verlenen aan een nieuw avontuur voor de Dichter des
Vaderlands: een website speciaal voor Nederlandse poëzie. Die zal in
de loop van 2003 gereed zijn. Vanaf dat moment zal Komrij in het
gezelschap kunnen verkeren van een dertigtal virtuele Dichters des
Vaderlands: dichters die in hun tijd de functie vervuld zouden kunnen
hebben.
Vanaf zijn debuut in 1968 is Komrij een pleitbezorger van de poëzie
geweest, ook al schreef hij talloze felle artikelen tegen dichters of
stromingen. Uit al die artikelen blijkt dat Komrij's passie voor
poëzie niet gehinderd wil worden door machtspolitiek, hypocrisie en
gemakzucht - en Komrij zou Komrij niet zijn, als hij die menselijke
eigenschappen niet ook terugvond in de wereld van de dichtkunst. Een
andere - bijna educatieve - invalshoek is die van de bloemlezing: een
genre dat Komrij al vroeg in zijn carrière beoefende: gedichten over
het thema "moeder" of gedichten uit de romantiek. Iedere doorsnede van
de dichtkunst die hij maakte leverde nieuwe vondsten en verrassingen
op.
In zijn column voor NRC Handelsblad zette hij met regelmaat de
beschouwing over Een en ander opzij en publiceerde hij - in plaats van
een polemisch stuk - een nieuw gedicht. De laatste vijf jaar is de
rubriek zelfs helemaal ingericht als poëzie-commentaar rond gedichten
van anderen. Die artikelen zijn inmiddels gebundeld en als zodanig een
welkome aanvulling op zijn eerdere vuistdikke bloemlezingen uit de
Nederlandse poëzie, waarmee Komrij vanaf het einde der jaren zeventig
definitief zijn naam vestigde.
Dit dossier is bijgewerkt tot 23 januari 2002
Koninklijke Bibliotheek - Nationale bibliotheek van Nederland