AutoRai

23-1-2003

Renault Laguna verhoogt rijplezier met 2,0 liter turbomotor

Precies twee jaar na de lancering wordt de Laguna voorzien van nieuwe motoren, nieuwe technieken en nieuwe bekledingen en carrosseriekleuren.

Zo verschijnt er een nieuwe versie die aangedreven wordt door de 2.0 turbomotor, de 2.0 T 16v. Als Grand Tourisme vormt deze auto een mooie combinatie van comfort en rijprestaties van het hoogste niveau. De Laguna 2.2 dCi wordt ook leverbaar met de pro-actieve vijf-trapsautomaat met sequentiële bediening.

Het technische gedeelte van de Laguna wordt uitgebreid met een nieuwe versie van het Carminat navigatiesysteem met pictogramweergave en een 4x40 Watt Cabasse radio met zes cd-wisselaar achter het frontje.

Alle versies uit het Laguna-gamma krijgen bovendien nieuwe bekledingen met een warmere uitstraling en er komen drie nieuwe carrosseriekleuren bij.

De Laguna is beloond met talloze prijzen en onderscheidingen, waaronder de vijf sterren bij de crashtests van de onafhankelijke Europese organisatie EuroNCAP en heeft daarmee in 2002 bewezen een veilig product op de Europese markt te zijn. Ondanks de sterk toegenomen concurrentie en op de met 12 procent gedaalde markt van het M2-segment, heeft de Laguna uitstekende commerciële resultaten weten neer te zetten.

Een opvallend commercieel succes
Het verkoopvolume van de Laguna is in Europa met 10 procent gestegen vergeleken met 2001, met een penetratie in het M2-segment van 8,7 procent. Als tweede allround constructeur, ná VW met de Passat, staat de Renault Laguna op de vijfde plaats van het segment, vóór de Ford Mondeo en de Opel Vectra. De Laguna bevindt zich in het uitstekende en van oorsprong Duitse gezelschap van de BMW 3-serie, de VW Passat, de Audi A4 en de Mercedes C Klasse en hoort daarmee bij de zes meest verkochte autos met meer dan 200.000 verkochte autos in tien maanden. Daarachter volgt de minder goed verkopende groep (tussen de 100.000 en 130.000 verkochte autos in 10 maanden), die bestaat uit de Opel Vectra, de Citroën C5 en de Peugeot 406.

In Frankrijk steekt de Laguna met kop en schouders boven de rest in zijn klasse uit met een penetratie van 27,7 procent in het segment en een aandeel van 4,5 procent in een dalende markt in 2002, waarmee hij directe twee Franse concurrenten mijlenver voor blijft.

De Laguna wordt momenteel met groot succes verkocht in meer dan zestig landen wereldwijd. Hij heeft specifieke veranderingen ondergaan die aangepast zijn aan de rijomstandigheden in de verschillende gebieden in de wereld (versterkte ophanging, motoren die aangepast zijn aan de verschillende brandstofeigenschappen). Buiten Europa vormen Japan, Rusland, Australië, Zuid-Afrika, Brazilië en Mexico de belangrijkste exportmarkten.

Met behulp van de nieuwe ontwikkelingen en de grotere mix door de Grand Tour versie (35%, in Nederland 75%), zal de Laguna in 2003 naar verwachting doorgaan met de verovering van het M2-segment.

Een bundeling van technieken voor ongekende sensaties en ongeëvenaarde veiligheid
De Laguna is qua mechanica, materialen en elektronica een bundeling van de meest recente technieken en technologieën, waarvan sommige gloednieuw zijn. Deze technieken bieden nieuwe sensaties en prestaties op vier gebieden: rijplezier, veiligheid (actief en passief), leven aan boord en gebruiksgemak. Zoals bekend is de Laguna de eerste personenauto die de maximale score van vijf sterren heeft behaald bij de crashtests van EuroNCAP. Zij wordt tegenwoordig vergezeld door de nieuwe Mégane en de Vel Satis, met als enige concurrenten de Mercedes C en E Klasse en de nieuwe Saab 9-3 zijn.

Een nieuwe krachtbron voor ongekend rijplezier
Renault brengt aan het begin van 2003 een nieuwe versie van de Laguna op de markt die uitgerust is met de 2.0 16v viercilinder turbomotor gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Deze motor is afgeleid van de motor die al eerder in de Vel Satis en de Avantime gebruikt werd. Hij ontwikkelt hetzelfde vermogen van 165 pk bij 5.000 t/min, maar laat een hogere maximale koppel zien van 270 Nm (tegenover 250 Nm in de eerdere versie) bij 3.250 t/min (+8 procent), waarmee deze motor feller is dan de vorige versie. De Laguna 2.0 T heeft een verbeterde koppelkromme en meer vermogen en biedt daarmee veel rijcomfort in de lage toerentallen. Zoals bekend verbetert de turbo met dubbele inlaat (Twin Scroll) het rendement en beperkt deze techniek het aanzuigen van verbrande gassen. Op akoestisch gebied zorgt het dubbele vliegwiel voor minder geluid bij de aandrijflijn. Ook de gewijzigde timingdiagrammen en een speciale spanner voor de distributieriem zorgen voor een beperking van hinderlijke motorgeluiden.

Met deze nieuwe motor kan de Laguna er zeker van zijn dat zij dezelfde prestaties neerzet als een asferische motor met een cilinderinhoud van 2,5 liter en toch 15 tot 20 procent minder brandstof verbruikt bij gemengd gebruik volgens Europese normen. De hatchback bereikt op het circuit een topsnelheid van 218 km/u en legt 1.000 m vanuit staande start af in slechts 29,4 seconde met een brandstofverbruik van 8.2 l/100 km bij gemengd gebruik. Voor het einde van het jaar zal ook deze nieuwe motor gekoppeld worden aan de proactieve vijftrapsautomaat met sequentiële bediening. Verder neemt dit nieuwe motortype de voor- en achtertrein afstelling van de 3.0 V6- en 2.2 dCi-motoren over.

Deze 2.0 turboversie wordt gepresenteerd met een aantal nieuwe opties. Zo is er een nieuwe bekleding in een mooie combinatie van leder en alcantara, nieuwe 17 Louxor velgen, de nieuwe carrosseriekleur Bleu Orage en als optie een Carminat navigatiesysteem met een actieve, eenkleurige matrix in plaats van een radiodisplay. Dit navigatiesysteem biedt in de loop van 2003 ook verkeersinformatie, waarmee de meest gunstige route kan worden berekend afhankelijk van het verkeer. Naast de navigatiefunctie bevat het systeem een 4x30 Watt radio met twee onafhankelijke tuners. Zo kan het systeem een nieuwe zender updaten of zoeken zonder dat het geluid weg valt.

Naast het Pack Sport (leder/alcantara, stoelen met versterkte zijkanten, lichtmetalen 17 velgen Louxor, zonneschermen voor de zijruiten achter) wordt ook het Pack Technology (Carminat radio 4x30 Watt met cd-speler/navigatiesysteem met pictogrammen, GSM-voorbereiding voor handsfree systeem met tweeband antenne, parkeerhulp) aangeboden.

De Laguna 2.2 dCi neemt de proactieve 5-trapsautomaat over Vanaf 2003 is de Laguna 2.2 dCi leverbaar zijn met de proactieve vijftrapsautomaat met sequentiële bediening. Zoals bekend is deze dieselmotor met common rail voorzien van de laatste generatie inspuitpomp, een aluminium cilinderkop met zestien kleppen en een turbo met variabele geometrie. Bovendien is hij uitgerust met balansassen en een dubbel vliegwiel voor een perfect beheerste akoestiek. De combinatie met de proactieve vijftrapsautomaat zorgt voor extra rijplezier, prestaties, comfort en zuinigheid. De Laguna 2.2 dCi hatchback met automatische versnellingsbak levert daarmee betere prestaties op het circuit met een topsnelheid van 208 km/u,
1.000 m vanuit staande start in 31,8 seconde en een brandstofverbruik van 7,6 l/100 km bij gemengd gebruik.

Hoogstaande techniek voor nieuwe rijsensaties
De Laguna wordt al vanaf de lancering zeer gewaardeerd om zijn technieken die nieuw zijn in het segment van de gezinsautos. De auto zal nu zijn positie gaan versterken met de komst van nieuwe systemen ten behoeve van de veiligheid en het comfort van de gebruiker.

Het elektronische stabiliteitsprogramma ESP is voortaan uitgerust met onderstuurcontrole. Dit systeem wordt standaard op alle versies gemonteerd en treedt in werking als de voortrein plotseling geen grip meer heeft op het wegdek (onderstuur) door een noodmanoeuvre of een manoeuvre die niet aan de snelheid van de auto is aangepast. Het systeem past het motorkoppel aan en remt één of meerdere wielen af om de auto weer in de juiste koers te brengen. In geval van duidelijk onderstuur remt dit systeem de auto snel af door gelijktijdig twee wielen af te remmen (de twee wielen aan één zijkant of de twee voorwielen, afhankelijk van de mate van onderstuur). Deze correctie gaat gepaard met de automatische activering van de alarmlichten om te voorkomen dat achterop komende autos verrast worden. Het elektronische stabiliteitsprogramma ESP wordt aangevuld met tractiecontrole tijdens het wegrijden en accelereren in geval van weinig grip.

De Laguna blijft up-to-date op het gebied van de passieve veiligheid en komt met een nieuwe, nog gebruiksvriendelijkere afstelling voor de voorste hoofdsteunen. Ze kunnen omhoog gezet worden door ze op eenvoudige wijze op te heffen. Om ze naar beneden te zetten hoeft alleen de bediening te worden ontgrendeld bij de pen en de hoofdsteun zal vanzelf in de gewenste stand klikken. Hoofdsteunen afstellen is nu niet lastig meer, maar gaat juist heel eenvoudig. Ze kunnen beter afgesteld worden, wat weer veiliger is en de voorste passagiers meer comfort biedt.

Naast het Carminat navigatiesysteem dat al leverbaar is met verkeersinformatie, verschijnt er een nieuw Carminat navigatiesysteem op de Laguna. Dit systeem bevat een unit van 1 din formaat met een 4x30 Watt radio met dubbele tuner, een centrale communicatie-eenheid, een cd-Rom en audio-cd speler (digitale kaarten), een GPS-antenne en een apart eenkleurig display in het bovenste gedeelte van het dashboard. Naast de navigatiefunctie (stembegeleiding en visuele weergave), een uiterst veilig en comfortabel systeem, verschijnt er in de loop van het jaar ook verkeersinformatie. De Laguna beschikt daarmee over een aantrekkelijk dubbel aanbod dat aangepast is aan het bijbehorende uitrustingsniveau. Let er ook op dat dit nieuwe systeem evenals de 4x15 Watt en 4x30 Watt Cabasse radio met mono cd-speler binnen enkele maanden uitgerust kan worden met een zes cd-wisselaar aan de voorkant van het dashboard. Bij de meest luxueuze versies is er voortaan ook nog een 4x40 Watt Cabasse Auditorium radio met zes cd-wisselaar, acht speakers en snelheidsafhankelijke volumeregeling leverbaar.

Een videopack met een dvd-speler (als accessoire leverbaar) en tft-schermen in de achterkant van de voorste hoofdsteunen maakt dit toch al zeer rijke multimedia-aanbod nog completer.

Waarneembare kwaliteit van het hoogste niveau door nieuwe bekledingen en materialen in het interieur
Renault wil klanten altijd het beste bieden en heeft de Laguna daarom met nieuwe bekledingen en materialen voor het interieur uitgerust.

Bij alle uitrustingsniveaus krijgt het bovenste gedeelte van het dashboard een nieuwe Cougar laag die past bij de andere elementen in het interieur, die zelf ook de nodige veranderingen hebben ondergaan voor wat betreft kleuren en materialen.

De bagagehoes van de Grand Tour versies is voortaan van stof in plaats van TEP dat eerder gebruikt werd. Net als bij de nieuwe Espace zorgt deze hoes voor minder geluid als hij gebruikt wordt. Bovendien valt hij minder op en is hij mooier om te zien door de matte uitstraling

van dit materiaal. Ook de veiligheidsgordels zijn anders geweven, waardoor ze er gladder uitzien en soepeler zijn, zodat ze sneller en beter in- en uitgerold kunnen worden.

Voor wat betreft de bekledingen is ieder uitrustingsniveau grondig gewijzigd, wat de verschillende versies nog mooier maakt. Bij de Authentique is de bestaande blauwe bekleding donkergrijs geworden en zijn de portierpanelen, die tot nu toe hetzelfde waren als de stoelen, voorzien van een effen stof Candole. Bij het klassieke uitrustingsniveau Expression is de velours bekleding vervangen door een gloednieuwe stoffen Club bekleding die het interieur een moderner tintje geeft. Deze bekleding is leverbaar in twee kleuren, donkergrijs en beige/grijs. De portierpanelen zijn voorzien van een effen stof Mossa.

De basis versie blijft de Dynamique ongewijzigd. De afwerkingsniveaus Privilège en Initiale behouden respectievelijk hun lederen/velours en lederen bekleding, maar beschikken vanaf nu ook over een donkergrijze ambiance en een grijs/beige ambiance ter vervanging van de kleurschakering Terre.

De nieuwe bekleding Leder Alcantara is speciaal voor de 2.0T versie ontwikkeld, maar wordt ook als optie aangeboden op de uitrustingsniveaus Dynamique en Privilège. In combinatie met de portierpanelen in leder Elan versterkt deze bekleding het luxueuze, sportieve karakter van de Laguna.

Bij de Initiale, Privilège en Expression heeft de klant voortaan de keuze uit een lichte ambiance met een donkergrijze bekleding en een donkere ambiance met een beige/grijze bekleding.

Ten slotte verschijnen er in 2003 nog drie nieuwe metallic carrosseriekleuren: Bleu Orage, Rouge Garance (later in modeljaar leverbaar) en Vert Amazone.