Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

persbericht

Nummer:
10

Directie:
voorlichting

23-01-2003

Status:
informatie

Winnaars scholenbouwprijs 2002 bekend

De openbare Daltonbasisschool de Vijver uit Den Haag en scholengemeenschap de Lingeborgh uit Geldermalsen zijn de winnaars van de scholenbouwprijs 2002. Deze keer was het thema 'de vernieuwende leeromgeving'. De schoolbesturen ontvangen een prijs van 12.500 euro. De winnaar van de vernieuwingsprijs is het Bredero College uit Amsterdam. Dit bestuur krijgt een bedrag van 7000 euro. Minister Van der Hoeven heeft vandaag de prijzen uitgereikt tijdens de Nationale Onderwijs Tentoonstelling te Utrecht.
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen heeft in 1992 de Scholenbouwprijs ingesteld. De prijs wordt eenmaal in de twee jaar uitgereikt aan schoolbesturen die in staat zijn om nieuwe wegen in de scholenbouw in te slaan. Het doel is schoolbesturen te stimuleren tot creatief opdrachtgeverschap. De organisatie is in handen van Deloitte & Touche ICS Adviseurs.
Aan de scholenbouwprijs 2002 hebben in totaal hebben 137 scholen meegedaan. Het thema 'de vernieuwende leeromgeving' maakt dat vooral is gekeken naar de wijze waarop het schoolgebouw de ruimte en mogelijkheden biedt om onderwijsvernieuwingen te realiseren.

Primair onderwijs
Het schoolgebouw van de openbare Daltonbasisschool de Vijver is ontworpen door Architectenbureau Marlies Rohmer. De jury over de school: 'Deze stoere school biedt de leerlingen zowel binnen als buiten de muren een uitdagend leer- en leefklimaat. Er is gedacht aan een eigen plek voor docenten waar zij zich even terug kunnen trekken tussen het lesgeven en begeleiden door. En er is veel aandacht gegeven aan extra ruimten. Het gebouw heeft de uitstraling van een school, met een eigen herkenbaar pedagogisch klimaat. De ziel van het gebouw is als het ware voelbaar.' De jury noemt als belangrijke voorbeelden van het goed uitwerken van het programma de combinatie van kastruimten en de verwerkingsruimten aan de andere zijde van de gang, waar leerlingen individueel kunnen werken. De jury is verrast dat een grote school met 700 leerlingen toch de suggestie van kleinschaligheid en intimiteit kan bieden.

Voortgezet onderwijs
Architecten- en Ingenieursbureau Kristinsson heeft het schoolgebouw van de Lingeborgh ontworpen. De jury is vooral getroffen door de wijze waarop de opdrachtgever zijn visie heeft vertaald in een gebouw met enorm veel onderwijskundige gebruiksmogelijkheden, nu en in de toekomst. Dat wordt zichtbaar in de vele ruime, schuin oplopende lokalen, die naast een praktijkgedeelte ook een vide of entresol hebben waar instructie aan kleinere groepen of zelfstudie mogelijk is. Op verschillende verdiepingen in het gebouw zijn kleinere en grotere open ruimten gemaakt, waarin allerlei activiteiten kunnen worden ondergebracht.

Vernieuwingsprijs
De vernieuwingsprijs is een prijs voor een vernieuwend onderwijskundig concept dat geresulteerd heeft in een gedurfde uitbreiding.
Het Bredero College is ontworpen door De Architectengroep uit Amsterdam. De jury over het Bredero College: 'Het bestaande, traditionele onderwijsgebouw is op een uitdagende manier verbouwd en uitgebreid. Veel scholen positioneren de vaklokalen juist aan de binnenkant van het schoolgebouw. Het doel van de directie van deze school was de vmbo-leerling letterlijk naar buiten te brengen.' Volgens de jury mag het effect er zijn. Het ontwerp maakt dat vanaf de straat direct gezien wordt waar de leerling vanuit zijn of haar toekomstige beroepspraktijk mee bezig is. De jury prijst de bijna ruige kantine, die een uitstraling heeft van een discotheek en volledig lijkt toegesneden op de behoeften van de moderne jongere.

Eervolle vermelding
De montessorischool De Eilanden uit Amsterdam krijgt een eervolle vermelding. Het bestuur ontvangt 2500 euro. Architect Herman Hertzberger heeft de montessorigedachte op een herkenbare manier door het hele gebouw vorm gegeven. De school is niet multifunctioneel van opzet, maar heeft wel een tijdloos karakter die toekomstig ander gebruik altijd mogelijk zal maken. Er zijn geen lange gangen, en er zijn geen afgesloten ruimten. Elke ruimte en elke plek kan gebruikt worden om te leren, te ontmoeten en te spelen.

Jury
Juryvoorzitter was de heer Victor Deconinck (pedagoog, journalist en presentator). Overige juryleden:

· Jacques Wallage (burgemeester gemeente Groningen)
· Alex van der Belt (architect van Onix architecten Groningen; prijswinnaar scholenbouwprijs 2000)

· Charles van Marrelo (stedenbouwkundige Rijksgebouwendienst, medewerker Atelier Rijksbouwmeester)

· Edward van der Zwaag (directeur basisschool de Voorwegschool te Heemstede)

· Wik Jansen (voorzitter centrale directie CVOG, christelijk voortgezet onderwijs Gelderland)

· Karin Westerbeek (onderwijskundige, Centrum voor Educatieve Dienstverlening te Rotterdam)

Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl