Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Siebel Systems rapporteert operationele winst
over vierde kwartaal en fiscale jaar 2002

SAN MATEO, Calif. 23 januari 2003 Siebel Systems heeft de resultaten bekend gemaakt over het vierde kwartaal en het gehele fiscaal jaar dat eindigde op 31 december 2002.

De omzet over het vierde kwartaal bedroeg 394,7 miljoen dollar, vergeleken met 357,2 miljoen dollar in het derde kwartaal van fiscaal 2002. Dat is een stijging van 11 procent. De omzet uit licenties bedroeg in het vierde kwartaal van 2002 157,4 miljoen dollar, vergeleken met 126,8 miljoen dollar in het derde kwartaal van 2002. Dat is een stijging van 24 procent. De omzet uit onderhoud, consultancy en andere dienstverlening kwam uit op 237,4 miljoen dollar, tegen 230,3 miljoen dollar in het derde kwartaal van 2002. Dat is een stijging van 3 procent. Het netto verlies inclusief een eenmalige kostenpost als gevolg van herstructurering ter grootte van 95,9 miljoen dollar bedroeg 38 miljoen dollar, ofwel 0,08 dollar per aandeel. Over het derde kwartaal van 2002 bedroeg het verlies 92,1 miljoen dollar of 0,19 dollar per aandeel.

Pro forma bedroeg de netto operationele winst in het vierde kwartaal van 2002 23,4 miljoen dollar of 0,05 dollar per aandeel (voor de eenmalige kostenpost ter grootte van 95,9 miljoen dollar). Over het derde kwartaal van 2002 bedroeg de pro forma operationele winst 13,1 miljoen dollar of 0,03 dollar per aandeel (voor een eenmalige kostenpost van 109,4 miljoen dollar). Dat is een stijging van respectievelijk 79 en 67 procent. De omzet voor het fiscale jaar dat eindigde op 31 december 2002 bedroeg 1,64 miljard dollar, vergeleken met een omzet van 2,08 miljard dollar over het fiscale jaar dat eindigde op 31 december 2001. De omzet van Siebel Systems voor het gehele jaar daalde met 22 procent. Het totale netto verlies voor het jaar dat eindigde op 31 december 2002 kwam, inclusief eenmalige kostenposten ter waarde van 205,3 miljoen dollar, uit op 35,7 miljoen dollar of 0,08 dollar per aandeel. Over het jaar dat eindigde op 31 december 2001 behaalde Siebel Systems een winst van 254,6 miljoen dollar of 0,49 dollar per aandeel.

De pro forma netto operationele winst voor het jaar dat eindigde op 31 december 2002 bedroeg (voor een eenmalige kostenpost van 205,3 miljoen dollar) 130,8 miljoen dollar of 0,25 dollar per aandeel. Een jaar eerder bedroeg de netto winst 254,6 miljoen dollar of 0,49 dollar per aandeel. Dat is een daling van 49 procent voor zowel de netto winst als de netto winst per aandeel.

De eenmalige kostenpost over het vierde kwartaal omvat onder andere kosten ter grootte van 94,6 miljoen dollar voor het afvloeien van personeel als gevolg van het sluiten van vestigingen en een additionele post ter grootte van 1,3 miljoen dollar voor een verdere verkleining van het aantal medewerkers. In het derde kwartaal boekte het bedrijf een eenmalige kostenpost voor het afvloeien van medewerkers en het sluiten van faciliteiten ter grootte van 109,4 miljoen dollar. De totale herstructureringskosten over de laatste zes maanden van het jaar dat eindigde op 31 december 2002 komen daarmee uit op 205,3 miljoen dollar. Op 30 juni had het bedrijf als indicatie aangegeven dat deze kosten zouden uitkomen op een bedrag van 250 tot 275 miljoen dollar.

De positie van Siebel Systems ten aanzien van cash, cash-equivalenten en korte-termijn investeringen bedroeg op 31 december 2002 2,2 miljard dollar, een toename met 94 miljoen dollar en 505 miljoen dollar ten opzichte van respectievelijk 30 september 2002 en 31 december 2001.

We zijn het jaar 2003 van start gegaan als de toonaangevende partij op het gebied van customer relationship management, één van de grootste en snelst groeiende segmenten van de markt voor enterprise-applicaties , zegt Thomas M. Siebel, chairman en chief executive officer van Siebel Systems. Gegeven onze sterke positie in de CRM-markt, de grote tevredenheid van onze klanten, de toonaangevende positie die onze producten innemen en onze krachtige financiële positie zijn we in een goede uitgangspositie om onze omzet verder te laten groeien en de operationele marges te verbeteren.

Niet alleen hebben we in 2002 onze leidende positie in de markt verder verbeterd, ook hebben we onze balans versterkt en hebben we het jaar afgesloten met 2,2 miljard dollar in cash en investeringen , zegt Kenneth Goldman, senior vice president en chief financial officer van Siebel Systems. We hebben in 2001 500 miljoen dollar aan cash en investeringen gegenereerd, waardoor we over 2001 en 2002 een gecombineerde positieve cashflow kende ter waarde van in totaal 1 miljard dollar. Siebel Systems zal voortgaan met het toepassen van een streng financieel regime zodat we ook in de toekomst een winstgevende en cash-positieve onderneming blijven.

Hoogtepunten van het derde kwartaal
Sinds de laatste financiële rapportage van Siebel Systems zijn de volgende hoogtepunten aangekondigd of hebben plaatsgevonden:

Samenwerking met klanten
Siebel Systems heeft meer dan 140 nieuwe klanten mogen verwelkomen en heeft de samenwerking met 240 bestaande klanten verder uitgebreid.

Nieuwe klanten: in het vierde kwartaal hebben onder andere de volgende bedrijven besloten te standaardiseren op Siebel eBusiness Applications: 3M France, Advanced Financial Solutions, Arivia.Kom, Aviva Vida y Pensiones Sociedad Anonima, BBC, The Boeing Company, Eisai Inc, Empresas Publicas de Medellin E.S.P., First Consulting Group Inc, GlaxoSmithKline Research & Development Ltd, The Gilette Company, Golden Pages Israel Limited, Iberia Lineas Aereas de Espana, KOS Pharmaceuticals Inc, Messe Muenchen GmbH, MIMOS Berhad, Minnesota Mining and Manufacturing Co, Nissan North America Inc, Peoples Bancorp Inc, The Pep Boys, Retevision Movil SA, Royal Carribean Cruises Ltd, Royal Mail Group Plc, Schufa Holding GmbH, Schlumberger Sema, SGL Garbon GmbH, Siemens Business Services GmbH & Co KG, Stadt Koln, SWX Swiss Exchange, Tractebel North America Inc, Video Monitoring Services of America LP en Woori Finance Information Systems.

Bestaande klanten hebben het gebruik van Siebel eBusiness Applications verder uitgebreid: Siebel Systems heeft een aanzienlijk aantal nieuwe orders van bestaande klanten ontvangen, onder andere van: Abbey National Plc, Aventis Pharma Deutschland GmbH, Bank of Montreal, Blue Cross & Blue Shield of Florida Inc, Boehringer Ingelheim Pharmaceuticals Inc, Cisco Systems Inc, DHL Worldwide Express Inc, Dresdner Bank AG, Echostar Communications Corporation, General Services Administration, Health Net Inc, Hershey Foods Corporation, Intuit Inc, Leeds City Council, Lexmark International Inc, London Electricity Group Plc, National Australia Bank Ltd, Novell Inc, NTT Data Corp, Perrier Group of America, Putnam Investments Inc, Rabobank Nederland, Reckitt Benckiser, Reuters Ltd, Standard Bank of South Africa Ltd, Standard Chartered Bank of Hong Kong, Staples Inc, Unilever Bestfoods Deutschland GmbH en Zurcher Kantonalbank.

Universal Application Network beschikbaar
Oorspronkelijk geannonceerd in april 2002, heeft Siebel Systems inmiddels het Universal Application Network (UAN) aan klanten geleverd. Het gaat hier om een suite van integratieprogramma s die organisaties in staat stelt om de kosten te verlagen die zij voor integratie moeten maken, terwijl tegelijkertijd optimaal profijt kan worden getrokken van de bestaande applicatie-infrastructuur. In het vierde kwartaal van 2002 heeft Siebel Systems de eerste reeks van UAN-programma s voor Customer Life Cycle Management, Product Life Cycle Management, Order Management, Partner Relationship Management en Employee Relationship Management vrij gegeven.

UAN zet de standaard voor open en kosteneffectieve applicatie-integratie en biedt onder andere als voordelen:
- de out of the box functionaliteit reduceert de kosten voor integratie en versnelt de time to market ,
- is gebaseerd op industriestandaarden als XML en Web Services waardoor gebruikers minder risico lopen,
- biedt maximale flexibiliteit doordat gekozen kan worden uit best of breed -applicaties,
- maakt het mogelijk optimaal te profiteren van eerdere investeringen doordat gebruik wordt gemaakt van bestaande integratieservers en koppelingen biedt naar talloze populaire softwareapplicaties.
Siebel Systems versterkt management
Richard P. Chiarello is per 1 oktober 2002 benoemd tot Senior Vice President Worldwide Sales en heeft in die functie de verantwoordelijkheid voor de wereldwijde verkooporganisatie op zich genomen. Als veteraan met meer dan vijfentwintig jaar ervaring in de ICT-industrie bekleedde Richard Chiarello eerder managementposities bij onder andere Computer Associates, Cullinet Software en IBM.

Paul Wahl, president en chief operating officer van Siebel Systems, gaat in het eerste kwartaal van 2003 met pensioen. Wahl was verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding ten aanzien van IT, engineering, product marketing, customer service en professional services. De mensen die aan hem rapporteerden zullen nu direct aan Thomas M. Siebel in zijn functie van chairman en chief executive officer rapporteren. Tot het einde van het kwartaal zal Paul Wahl ondersteuning verlenen aan Thomas Siebel ten aanzien van strategische planning, product planning en verkoopstrategie.

Mijn tijd bij Siebel Systems is een professionele ervaring geweest zoals een mens maar één maal in zijn leven meemaakt , zegt Paul Wahl. Als de toonaangevende marktleider op het gebied van CRM heeft Siebel Systems nu de unieke kans om wereldwijd de groei vast te houden. Ik ben er van overtuigd dat het huidige management team uitstekend in staat zal zijn om één van s werelds mooiste bedrijven verder uit te bouwen.

Siebel Systems breidt Global Alliance Program aanzienlijk uit
- Microsoft en Siebel Systems verbreden strategische alliantie gericht op enterprise computing: Microsoft Corporation en Siebel Systems hebben een meerjarige, wereldwijde strategische samenwerking aangekondigd die onder andere een investering ter grootte van 250 miljoen dollar in gezamenlijke productontwikkeling, marketing, gezamenlijke verkoop en geïntegreerde ondersteuning van gezamenlijke enterprise klanten inhoudt. De nauwe samenwerking rond productontwikkeling is een gevolg van de grote investeringen die Siebel Systems doet in .Net-technologieën en het commitmenteBusiness Applications.

- Lockheed Martin en Siebel Systems gaan strategische samenwerking aan. Lockheed Martin Corporation en Siebel Systems hebben een strategische alliantie aangekondigd gericht op het beter bedienen van de Amerikaanse federale overheid.

- Siebel Systems en Sun Microsystems verbreden Global Strategic Alliance. Ter verdieping van hun wereldwijde samenwerking hebben Sun Microsystems en Siebel Systems ondersteuning aangekondigd voor de Java 2 Enterprise Edition (J2EE) Connectors-specificatie in Siebel 7.5. De samenwerking versterkt het commitment van Siebel Systems waardoor sinds versie 6.0 van Siebel eBusiness Applications interoperabiliteit met J2EE mogelijk is.

- HP en Siebel Systems verbreden wereldwijde alliantie. HP heeft een portfolio van systemen en services aangekondigd ter ondersteuning van klanten die Siebel eBusiness Applications toepassen op Microsoft .Net-oplossingen. HP helpt klanten UAN Integration Applications te ontwikkelen en in gebruik te nemen in combinatie met Microsoft BizTalk Server-software en HP ProLiant-platformen.
Hoogtepunten van 2002
Siebel Systems zet met nieuwe Siebel 7.5 de nieuwe standaard in de CRM-industrie. Met de komst van Siebel 7.5, de meest recente versie van Siebel eBusiness Applications, heeft Siebel Systems opnieuw dé standaard in de CRM-markt gezet. Gebaseerd op de kennis en ervaring die is opgedaan bij meer dan 3500 implementaties en bijna tien jaar productontwikkeling, omvat Siebel 7.5 branchespecifieke best practices die zijn ontworpen om meer winstgevende klantenrelaties te kunnen opbouwen en de operationele kosten te verlagen. Met Siebel 7.5 kunnen organisaties voor de eerste keer profiteren van geïntegreerde best practice business-processen op het gebied van verkoop, marketing en serviceverlening zodat snel en op effectieve wijze customer experiences van superieure kwaliteit kunnen worden gerealiseerd. Het bedrijf lanceerde tevens nieuwe en verder verbeterde verticale branchegerichte versies van Siebel 7.5 voor de financiële sector, mobiele en vaste telecommunicatie, media, energie, life sciences , de automobielsector, hightech manufacturing, consumentenproducten, de reis- en transportsector, hospitality Waardering voor Siebel Systems en klanten
Klanten van Siebel Systems werden in het vierde kwartaal onderscheiden voor excellente CRM-toepassingen:


1. Aberdeen Group What Works CRM Top Ten Awards
· Asyst Technologies is onderscheiden in de CRM Top Ten Awards van Aberdeen Group van best meetbare voordelen die bereikt zijn met gebruik van Siebel CRM Applications, waaronder een 50 procent verbetering in de nauwkeurigheid van het voorspellen van materiaalbehoeften en een reductie van de ordercyclus van 25 dagen naar twee.
· Computer Network Technology (CNT) is onderscheiden met een CRM Top 10 Award op basis van een implementatie van Siebel Field Service-applicaties. Deze software heeft het bedrijf geholpen om de juiste reserveonderdelen op het juiste moment op de juiste locatie aan te bieden tegen de laagst mogelijke kosten. Sinds men Siebel Field Service gebruikt heeft CNT een verbetering genoteerd van op jaarbasis - meer dan 1800 uur aan service managementproductiviteit.

2. Gartner Customer Relationship Management Excellence Awards
· British Columbia Automobile Association (BCAA) is door Gartner in de categorie kleine tot middelgrote implementaties geselecteerd als een uitstekend CRM-initiatief. De selectie is gebeurd op basis van visie, strategie, klantenervaringen, samenwerking, processen, informatie, technologie en metingen.
· Telecom Italia Mobile (TIM) is door Gartner geselecteerd als ontvanger van de eerste European Gartner CRM Excellence Award. Dit gebeurde op basis van de toegenomen productiviteit, de kortere responsetijden rond serviceverlening en een 25 procent lagere churn rate dan gebruikelijk is in de mobiele telefonie.

3. Peppers and Rogers Group 1to1 Innovator Awards Het waren met name Siebel-gebruikers die bij de tweede jaarlijkse 1to1 Awards van Peppers and Rogers Group onderscheidingen hebben ontvangen voor succesvolle CRM-projecten:
· The PNC Financial Services Group Inc. is geselecteerd op basis van de double digit verbeteringen die men ten aanzien van klantenretentie heeft weten te bereiken. Deze uitstekende resultaten zijn een direct gevolg van verbeteringen in de communicatie tussen klanten en werknemers door het gebruik van Siebel Finance.
· Standard Chartered Bank (Hong Kong) ontving een 1to1 Award voor het gebruiken van Siebel Finance en een geïntegreerd verkoop- en serviceproces dat voor klanten een snellere en meer alerte reactie oplevert, waardoor de tevredenheid en trouw van klanten toeneemt.
· National Computer Systems Pte Ltd (NCS) ontving een 1to1 Award voor een succesvolle transformatie naar een op klanten georiënteerde organisatie. Gebruikmakend van Siebel eBusiness Applications heeft NCS de verhouding tussen ontvangen complimenten en ontvangen klachten een factor vier in het voordeel van de complimenten weten te verbeteren. De klanttevredenheid is gegroeid waardoor bovendien de afhankelijkheid van de organisatie van enkele grote accounts is afgenomen. Het resultaat is dat 47 accounts nu 87 procent van de omzet genereren, waar deze verhouding voorheen lag op 35 klanten die voor 92 procent van de omzet zorgen.
· Telesp Celular heeft Siebel eBusiness Applications geïmplementeerd om de kosten voor het werven van klanten drastisch terug te brengen, de winstgevendheid van het klantenbestand te vergroten en een hogere retentie van de meest waardevolle klanten te realiseren. Zo wordt 90,5 procent van de klanten beschouwd als most valued customer , tegen 82,3 procent in het verleden. Van de prepaid -klanten valt nu 35,5 procent in de waardevolle categorie tegen voorheen slechts 17,7 procent.
Siebel Systems ontving tenslotte in 2002 ook waardering als een van de toonaangevende technologiebedrijven:
· IndustryWeek benoemde Thomas M. Siebel tot CEO of the Year . Het tijdschrift roemde Thomas Siebel voor het bouwen van één van de toonaangevende bedrijven op het gebied van informatietechnologie én als pionier van de CRM-industrie.
· Business Executives for National Security (BENS) onderscheidde Thomas M. Siebel met de David Packard Leadership Award als erkenning voor de reactie van Siebel Systems op de oproep van de regering-Bush om leading-edge homeland security -technologie te ontwikkelen.
· Gartner noemt Siebel eBusiness Applications als leader in acht CRM en PRM Magic Quadrants. In een serie van zeven onderzoeksrapporten die in februari en maart 2002 zijn verschenen positioneert Gartner Siebel Systems in het leader -kwadrant voor B2B CRM Suites, B2C CRM Suites, CRM Sales Suites, Customer Service and Support, Partner Relationship Management, Field Service, en E-Service. Siebel Systems was tevens de enige aanbieder die in het leader quadrant werd genoemd van Gartner s EMEA (Europa, Midden Oosten en Afrika) Customer service and Support Magic Quadrant in het vierde kwartaal van 2002.
· Yankee Group signaleert een overheersende positie van Siebel Systems in de CRM-markt: Yankee Group meldt in het op 30 augustus 2003 verschenen rapport Yankee Group Customer Relationship Management Strategies de leidende rol die Siebel Systems inneemt ten aanzien van CRM-toepassingen. Het bureau baseert zich daarbij op het marktaandeel, de branchespecifieke expertise, de sterke verkooppositie en de ervaring die men heeft opgedaan bij het ondersteunen van duizenden klanten.
Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van eBusiness-applicatiesoftware. Siebel Systems biedt een geïntegreerde reeks van eBusiness-applicaties die verkoop, marketing en customer service mogelijk maakt via alle kanalen, zoals het web, call centers, directe verkoop, en indirecte afzetkanalen (zoals winkels en dealernetwerken). Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan 32 landen. Meer informatie is te vinden op www.siebelsystems.nl.

Meer informatie
Sandra Wasseur
Marketing Director Northern-Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000