Perbericht: Uitslag provider enquete 4e kwartaal online
Badhoevedorp, 23 januari 2002
-B-E-G-I-N--B-E-R-I-C-H-T-
---
Uitslag providerenquete 4e kwartaal
---
Vierde kwartaal 2002:
* Cistron Dial Up/Broadband, Demon Internet en XS4all best gewaardeerde
providers
* ADSL best gewaardeerde toegangsvorm
* Helpdesk kabelproviders blijft onder de maat
Ook in het vierde kwartaal van 2002 hebben een groot aantal
internetgebruikers meegedaan met de providerenquete. Er zijn in deze
periode 2.000 geldige enqueteformulieren binnengekomen. Op het
enqueteformulier kon men aangeven hoe men dacht over de kwaliteit van de
Internetverbinding, helpdesk, Usenetservice en de faciliteiten voor het
opzetten van een eigen homepage.
In de top van het klassement zien we wederom een vertrouwd beeld. Het zijn
de providers die sinds de doorbraak van het Internet (midden jaren '90)
actief zijn en sinds het bestaan van de providerenquete (6 jaar) in staat
zijn gebleken de goede waardering van hun abonnee's vast te houden. Redenen
voor dit succes is mogelijk de grote ervaring, beheersing van de techniek
en het feit dat dit providers zijn met een relatief beperkte bedrijfsomvang
en abonneebestand (in vergelijking met 'massa' providers als Planet,
Wanadoo en Chello).
ADSL is over de gehele linie andermaal de best gewaarde toegangsvorm. Plex
heeft voor inbellers nog steeds de beste papieren, Multikabel scoort goed
bij de kabelinternetters. Helaas voor de consument is het (nog?) niet
mogelijk om zelf de kabelprovider uit te zoeken, dus dit is alleen goed
nieuws voor de bewoners van delen van Noord Holland.
Tot slot blijkt de helpdeskproblematiek bij met name kabelproviders
moeilijk oplosbaar.
---
Overall top 10
---
1 Cistron ADSL 9,2
2 Demon Internet ADSL 8,9
3 Xs4all ADSL 8,8
4 Plex 8,5
5 Demon Internet inbel 8,3
6 HCCnet ADSL 8,1
7 Wanadoo ADSL 7,9
8 HCCnet inbel 7,8
9 Planet Internet ADSL 7,4
9 Multikabel (Quicknet) 7,4
---
Overall flop 3
---
1 De Kooi 5,1
2 Wanadoo Cable 6,1
2 chello 6,1
2 Eweka 6,1
Noot: alleen providers waarvoor meer dan 20 formulieren zijn binnengekomen
worden in de klassementen verwerkt.
De volledige uitslag is nu te zien via http://www.providerenquete.nl
===
PEP
===
Om de betrouwbaarheid van de enquete zo hoog mogelijk wordt er gewerkt met
een groot aantal vaste deelnemers welke verenigd zijn in het Provider
Enquete Panel (PEP)
Iedereen die de online enquete eenmaal heeft ingevuld (en door de
'screening' is gekomen) ontvangt na enige tijd een uitnodiging om lid te
worden van PEP. Eens in het kwartaal ontvangen de leden via e-mail een
vragenformulier met daarop dezelfde vragen als op de website. De resultaten
van de enquete ontvangen de leden in de vorm van de html-nieuwsbrief
"PEP-Talk".
PEP telt momenteel 2.100 leden.
Screening formulieren:
Om misbruik van de enquete zoveel mogelijk uit te sluiten wordt ieder
formulier gescreend.
Er wordt o.a. bepaald of het formulier 'geloofwaardig' overkomt en verder
worden dubbele of meervoudige stemmen verwijderd. Dit keer werden van de
2.150 formulieren er 150 afgekeurd.
-E-I-N-D-E--B-E-R-I-C-H-T-
Voor nadere informatie:
Zwiet Internet Produkties
Paul van Zwieten
e-mail: zwiet@providerenquete.nl
Tel: (na 20.00 uur) 020-6593774
Fax: 020-6595232