IMCA GROUP

Redding Air Lib dreigt te mislukken

Redding Air Lib dreigt te mislukken

De Vlieger onderneemt vandaag laatste poging 3400 banen te redden

23-01-2002

Parijs/Amsterdam

De Amsterdamse zakenman Erik de Vlieger onderneemt vandaag een laatste poging om zijn reddingsplan voor Air Lib nogmaals onder aandacht te brengen van de Franse regering. De Vlieger was bij zijn vertrek op Schiphol hedenmorgen somber over een eventuele goede uitkomst voor de 3400 personeelsleden van de luchtvaartmaatschappij. Erik de Vlieger; 'Tot op heden is het me niet gelukt om de Franse regering te overtuigen van het plan dat wij hebben ingediend. Nadat er vele perspublicaties verschenen in de Franse pers over het reddingsplan en de Nederlandse regering IMCA per brief bijstond, veranderde de toon van de muziek, maar het lied bleef hetzelfde. Er blijkt maar geen overeenstemming te kunnen komen met de Franse regering en men redeneert in regeringskringen dat van uitstel vanzelf afstel komt'. Bij aankomst in Parijs maakte een grote delegatie van de Franse pers zijn opwachting om de laatste reddingspoging van De Vlieger te vernemen.

IMCA probeert vanaf oktober vorig jaar Air Lib van de ondergang te redden. De luchtvaartmaatschappij gaat gebukt onder een schuldenlast van 120 miljoen euro. Dertig miljoen daarvan is een lening van het Europees ontwikkelingsfonds en moet direct worden terugbetaald. Het overige bedrag is schuld aan de Franse staat wegens niet betaalde sociale premies en belastingen. De maandelijkse lasten van de maatschappij, met 3400 werknemers, bedraagt 10 miljoen euro. Nadat de Franse regering aanvankelijk uitstel van betaling verleende, weigert de regering nu Air Lib nog verder tegemoet te komen. Erik de Vlieger vanuit Parijs: 'Mijn mensen en ik hebben nu veel tijd, geld aandacht en inventiviteit in het reddingsplan gestopt. Het lijkt wel of ik tegen een muur aan het praten ben. Ik begrijp best dat de Franse regering een probleem heeft met de Europese Gemeenschap waar het gaat om het verzoek om de opgebouwde schulden in het verleden voor haar rekening te nemen. Mijn argument dat ik wel wil investeren in de toekomst, maar niet in het verleden is nu wel doorgedrongen. Er is in deze zaak dus een klassieke Patstelling ontstaan, die beide partijen maar niet kunnen doorbreken. Het heeft geen zin om aan een dood paard te trekken. De verantwoordelijkheid voor de kleine duizend personeelsleden in Nederland laat ik nu zwaarder wegen en het gevecht voor de 3400 werknemers van Air Lib moet ik daarvoor opgeven'.

IMCA, dat reeds eerder bewezen heeft om dergelijke herstructureringen in goed banen te kunnen leiden, heeft echter de factor tijd niet meer in handen. Tijd die nodig is om een dergelijke ingrijpende herstructurering te volbrengen. Erik de Vlieger: 'Elk uur dat je niet bezig bent om het management aan te sporen en van nieuwe ideeën te voorzien om tot de juiste ombuiging te komen, is verloren tijd. Het feit dat we voortdurend bezig moeten zijn met de lobby is op z'n zachts gezegd niet bevorderlijk voor de positie die Air Lib op de huidige markt heeft. Daarnaast blijken de perspublicaties een negatief effect te hebben op de huidige bedrijfsvoering. Het vertrouwen van consumenten en toeleveranciers is gedaald tot een absoluut dieptepunt, waardoor de negatieve invloed op de huidige cashflow zodanig is dat er een faillissement van Air Lib te verwachten valt. De voorwaarde die ik duidelijk heb gesteld is, dat de Franse overheid water bij de wijn moest doen, voordat ik me aan het reddingsplan zou kunnen verbinden. Dat is niet gebeurd in de termijn die we zijn overeengekomen. Er blijkt binnen de huidige regelgeving van de Europese Gemeenschap (EU) geen ruimte meer te zijn voor een ondersteuning van deze omvang. Ik moet achteraf toch zeggen dat de Franse regering zich in de laatste fase goed hersteld heeft door alle mogelijkheden open te houden.

Vanmiddag werd vanuit Parijs bekend dat de laatste poging van De Vlieger niet heeft geleid tot de redding van Air Lib. De maatschappij en haar management blijft onvermoeibaar op zoek naar een nieuwe reddende engel, die bereid is de schuldenlast over te nemen. Of in het huidige financiële investeringsklimaat een dergelijke operatie kans van slagen heeft is onduidelijk. Erik de Vlieger: 'Daar kan ik op dit moment geen uitspraak over doen. Natuurlijk is het zo dat een maatschappij van die omvang in de belangstelling staat van meerdere partijen en de mogelijkheid nooit is uitgesloten dat een reddingsoperatie van deze omvang kans van slagen heeft. Het heeft in ieder geval niet aan Air Lib dan wel aan IMCA gelegen om de banen van 3400 werknemers te redden. Het is een streep door de rekening van mijn ambitie en dat, kan ik u verzekeren doet heel zeer. Ik ben niet een type dat onbezonnen ergens instapt. Het plan was goed, de garanties waren aanwezig, maar een geloof, hoop en liefde spel dat speel ik over het algemeen niet'.

Verwacht wordt dat De Vlieger bij terugkomst in Nederland een korte persconferentie zal geven om de standpunten omtrent de mislukte overname toe te lichten.
Voor verdere informatie kunt U zich richten tot de heer C.Postmus.

IMCA Group.
Kingsfordweg 201
Amsterdam
De heer C.Postmus

Tel: 020-3551355

Fax: 020-3551333

24 jan 03 18:45