IMCA GROUP
Redding Air Lib dreigt te mislukken
Redding Air Lib dreigt te mislukken
De Vlieger onderneemt vandaag laatste poging 3400 banen te redden
23-01-2002
Parijs/Amsterdam
De Amsterdamse zakenman Erik de Vlieger onderneemt vandaag een laatste
poging om zijn reddingsplan voor Air Lib nogmaals onder aandacht te
brengen van de Franse regering. De Vlieger was bij zijn vertrek op
Schiphol hedenmorgen somber over een eventuele goede uitkomst voor de
3400 personeelsleden van de luchtvaartmaatschappij. Erik de Vlieger;
'Tot op heden is het me niet gelukt om de Franse regering te
overtuigen van het plan dat wij hebben ingediend. Nadat er vele
perspublicaties verschenen in de Franse pers over het reddingsplan en
de Nederlandse regering IMCA per brief bijstond, veranderde de toon
van de muziek, maar het lied bleef hetzelfde. Er blijkt maar geen
overeenstemming te kunnen komen met de Franse regering en men
redeneert in regeringskringen dat van uitstel vanzelf afstel komt'.
Bij aankomst in Parijs maakte een grote delegatie van de Franse pers
zijn opwachting om de laatste reddingspoging van De Vlieger te
vernemen.
IMCA probeert vanaf oktober vorig jaar Air Lib van de ondergang te
redden. De luchtvaartmaatschappij gaat gebukt onder een schuldenlast
van 120 miljoen euro. Dertig miljoen daarvan is een lening van het
Europees ontwikkelingsfonds en moet direct worden terugbetaald. Het
overige bedrag is schuld aan de Franse staat wegens niet betaalde
sociale premies en belastingen. De maandelijkse lasten van de
maatschappij, met 3400 werknemers, bedraagt 10 miljoen euro. Nadat de
Franse regering aanvankelijk uitstel van betaling verleende, weigert
de regering nu Air Lib nog verder tegemoet te komen.
Erik de Vlieger vanuit Parijs: 'Mijn mensen en ik hebben nu veel tijd,
geld aandacht en inventiviteit in het reddingsplan gestopt. Het lijkt
wel of ik tegen een muur aan het praten ben. Ik begrijp best dat de
Franse regering een probleem heeft met de Europese Gemeenschap waar
het gaat om het verzoek om de opgebouwde schulden in het verleden voor
haar rekening te nemen. Mijn argument dat ik wel wil investeren in de
toekomst, maar niet in het verleden is nu wel doorgedrongen. Er is in
deze zaak dus een klassieke Patstelling ontstaan, die beide partijen
maar niet kunnen doorbreken. Het heeft geen zin om aan een dood paard
te trekken. De verantwoordelijkheid voor de kleine duizend
personeelsleden in Nederland laat ik nu zwaarder wegen en het gevecht
voor de 3400 werknemers van Air Lib moet ik daarvoor opgeven'.
IMCA, dat reeds eerder bewezen heeft om dergelijke herstructureringen in goed banen te kunnen leiden, heeft echter de factor tijd niet meer in handen. Tijd die nodig is om een dergelijke ingrijpende herstructurering te volbrengen. Erik de Vlieger: 'Elk uur dat je niet bezig bent om het management aan te sporen en van nieuwe ideeën te voorzien om tot de juiste ombuiging te komen, is verloren tijd. Het feit dat we voortdurend bezig moeten zijn met de lobby is op z'n zachts gezegd niet bevorderlijk voor de positie die Air Lib op de huidige markt heeft. Daarnaast blijken de perspublicaties een negatief effect te hebben op de huidige bedrijfsvoering. Het vertrouwen van consumenten en toeleveranciers is gedaald tot een absoluut dieptepunt, waardoor de negatieve invloed op de huidige cashflow zodanig is dat er een faillissement van Air Lib te verwachten valt. De voorwaarde die ik duidelijk heb gesteld is, dat de Franse overheid water bij de wijn moest doen, voordat ik me aan het reddingsplan zou kunnen verbinden. Dat is niet gebeurd in de termijn die we zijn overeengekomen. Er blijkt binnen de huidige regelgeving van de Europese Gemeenschap (EU) geen ruimte meer te zijn voor een ondersteuning van deze omvang. Ik moet achteraf toch zeggen dat de Franse regering zich in de laatste fase goed hersteld heeft door alle mogelijkheden open te houden.
Vanmiddag werd vanuit Parijs bekend dat de laatste poging van De
Vlieger niet heeft geleid tot de redding van Air Lib. De maatschappij
en haar management blijft onvermoeibaar op zoek naar een nieuwe
reddende engel, die bereid is de schuldenlast over te nemen. Of in het
huidige financiële investeringsklimaat een dergelijke operatie kans
van slagen heeft is onduidelijk. Erik de Vlieger: 'Daar kan ik op dit
moment geen uitspraak over doen. Natuurlijk is het zo dat een
maatschappij van die omvang in de belangstelling staat van meerdere
partijen en de mogelijkheid nooit is uitgesloten dat een
reddingsoperatie van deze omvang kans van slagen heeft. Het heeft in
ieder geval niet aan Air Lib dan wel aan IMCA gelegen om de banen van
3400 werknemers te redden. Het is een streep door de rekening van mijn
ambitie en dat, kan ik u verzekeren doet heel zeer. Ik ben niet een
type dat onbezonnen ergens instapt. Het plan was goed, de garanties
waren aanwezig, maar een geloof, hoop en liefde spel dat speel ik over
het algemeen niet'.
Verwacht wordt dat De Vlieger bij terugkomst in Nederland een korte
persconferentie zal geven om de standpunten omtrent de mislukte
overname toe te lichten.
Voor verdere informatie kunt U zich richten tot de heer C.Postmus.
IMCA Group.
Kingsfordweg 201
Amsterdam
De heer C.Postmus
Tel: 020-3551355
Fax: 020-3551333
24 jan 03 18:45