AutoRai

24-1-2003

Nieuw designcentrum van Nissan in Londen

Nissan is een nieuw Europees designcentrum rijker. Het staat in Londen. De opening is verricht op 22 januari door Carlos Ghosn, President en CEO van Nissan Motor Company, en Shiro Nakamura, Senior Vice President en Hoofd Design. Het designcentrum speelt een hoofdrol in de ontwikkeling van modellen voor de Europese markt.

Drie teams houden zich hier bezig met de vormgeving van deze toekomstige Nissans onder leiding van Christopher Reitz, Stephan Schwarz en Makoto Yamane.

Het nieuwe centrum dat opereert onder de naam Nissan Design Europe (NDE) en de taken van de centra in het Duitse München en het Britse Cranfield overneemt maakt deel uit van een creatief netwerk dat Nissan in de loop der jaren heeft opgebouwd. Dit netwerk bestaat wereldwijd nu uit zes designstudio´s. In het nieuwe Europese centrum komen in totaal 50 mensen te werken, 25 procent meer dan in München en Cranfield samen.

Design is ons fundament, aldus Ghosn bij de opening van NDE. Sterker nog, vormgeving is een speerpunt in ons groeiplan NISSAN 180. Vandaag zetten we een belangrijke stap voor onze toekomst. Het bewijst dat we veel waarde hechten aan opwindende en aantrekkelijke autos die zijn ontworpen naar de smaak van Europese klanten.

Londen ideaal
Londen is een ideale plek volgens Nakamura. Het nieuwe designcentrum is gevestigd in een voormalig onderhoudsgebouw van de Britse spoorwegen, de Rotunda. Het staat in Paddington, een deel van centraal Londen met een multiculturele inslag. Dit is het kloppend hart voor hedendaagse kunst, architectuur, mode en tal van nieuwe designtrends.

Nissan heeft de Rotunda gekozen vanwege de kolossale binnenruimte, waarin de complete ontwerpstudio perfect past. Onder leiding van de architecten Tate en Hindle is het interieur vormgegeven volgens het thema wa. Dat het Japanse woord voor harmonie. De inrichting is als het ware een smeltkroes van Europese en Aziatische stijlen.

De studio bestaat uit een CAD-afdeling (Computer Aided Design), een presentatieruimte, een showroom en een gedeelte om te ontspannen en ideeën uit te wisselen. Verder staan er tal van machines om schaalmodellen mee te maken. Ook herbergt het centrum een speciaal belichtingssysteem om conceptmodellen met verschillende typen daglicht te beschijnen.

Voorbeelden
In het NDE-centrum zijn door Europese smaak geïnspireerde ontwerpen nadrukkelijk als voorbeelden van het toekomstig denken in de schijnwerpers gezet, bijvoorbeeld de nieuwe Micra. Het is een vriendelijke auto, ruim en eenvoudig, maar toch heel vernieuwend. Met het uiterlijk borduren we voort op zijn voorganger, maar door zijn gedrongen ontwerp en brede flanken komt hij veel krachtiger over, aldus Reitz.

Het concept van een cabriolet Micra C+C past volgens Nakamura ook in de nieuwe kijk op design. Dit model straalt dynamiek uit en oefent aantrekkingskracht uit op zowel mannen als vrouwen. Daarbij hebben we bij de ontwikkeling gekeken naar gebruiksgemak. Verder schittert de Cube in het designcentrum, een auto die in oktober vorig jaar is gelanceerd in Japan. Het is een zeer ruime auto, waarvoor een kubusvorm model heeft gestaan.

Nissan verkocht afgelopen jaar 466.613 autos in Europa. Meer dan tachtig procent hiervan is ook daadwerkelijk in Europa geproduceerd. De Europese vestigingen van Nissan bieden werk aan meer dan 12.000 mensen.