Peugeot Nederland

Doelstelling van Peugeot blijft dezelfde: winst beide titels Peugeot: 40 miljoen nakomelingen
Doelstelling van Peugeot blijft dezelfde: winst beide titels Op vrijdag 24 januari aanstaande begint met de Rallye Monte-Carlo het World Rally Championship 2003. Peugeot Total is er alles aan gelegen om opnieuw de wereldtitels bij de fabrikanten en de rijders te veroveren. Het zal niet gemakkelijk zijn om even succesvol te worden als afgelopen seizoen, toen het team in de veertien evenementen tien overwinningen behaalde, waaronder negen dubbele zeges. Continuïteit en stabiliteit zijn de sleutelwoorden voor de campagne van dit jaar. Behalve de teamkleuren nu rood en wit is veel bij het oude gebleven. De teamsamenstelling is nagenoeg ongewijzigd en het wapen dat Peugeot Total in de strijd gooit, is de beproefde 206 WRC in 2002 Evolution-specificatie zoals deze halverwege afgelopen jaar in de Acropolis Rally debuteerde. Uiteraard wordt deze auto continu doorontwikkeld.

De wereldkampioen bij de constructeurs van de afgelopen drie jaar vertrouwt weer op het kwartet equipes dat zon succesvolle mix te zien gaf op asfalt en onverhard wegdek: Marcus Grönholm/Timo Rautiainen (Finland), Richard Burns/Robert Reid (Groot-Brittannië), Gilles Panizzi/Hervé Panizzi (Frankrijk) en Harri Rovanperä/Risto Pietilaïnen (Finland). Voor de openingswedstrijd zijn de eerstgenoemde drie equipes genomineerd voor constructeurspunten. Rovanperä zal ongetwijfeld voor de volgende rally, in Zweden, worden genomineerd. Na een korte rustperiode voor de teamleden begon de testfase voor het aanstaande seizoen: drie dagen op asfalt in Spanje, vier dagen in Zuid-Frankrijk en drie dagen in de sneeuw bij Grenoble. Tussentijds won wereldkampioen Grönholm het jaarlijkse rallyevenement op Gran Canaria, de Race of Champions. Opvallend nieuws was het vertrek van Mario Fornaris, chef-ingenieur van het Peugeot-testteam, naar Mitsubishi. Dit Japanse team heeft zich uit het WRC teruggetrokken om zich, met rijders Alister McRae en François Delecour, in alle rust te kunnen voorbereiden op 2004. De Japanners zullen enkele WRC-rallys rijden als testevenementen, maar geen punten kunnen scoren. Peugeot zal trouwens Fornaris, die een nieuwe uitdaging ambieerde, vooralsnog niet vervangen.

Hoewel Mitsubishi, dat de afgelopen jaren weinig rallysucces kende, niet is ingeschreven voor het WRC 2003, is de oppositie voor Peugeot er niet minder om geworden. Want Citroën zal zich voor het eerst volledig inzetten in de wereldtitelstrijd, met Sébastien Loeb en de ex-Ford-rijders Colin McRae en Carlos Sainz. Ford heeft in de jonge Belg François Duval en de jonge Fin Mikko Hirvonen vervangende bestuurders gevonden voor de Focus WRC; Markko Martin uit Estland blijft aan bij dit team. Subaru zet weer Imprezas in voor Petter Solberg en Tommi Mäkinen; laatstgenoemde heeft trouwens zijn afscheid van de sport aangekondigd voor 2004. Het fabrieksteam van Hyundai omvat twee Accents voor Armin Schwarz en Freddy Loix, terwijl Skoda twee Octavias heeft geprepareerd voor Toni Gardemeister en nieuwe recruut Didier Auriol, die Kenneth Eriksson vervangt.

In de puntentelling voor het wereldkampioenschap is één belangrijke wijziging te noteren. Niet de eerste zes, maar de eerste acht voor punten in aanmerking komende rijders kunnen scoren. De puntentelling is dan, te beginnen met de winnaar, als volgt: 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 en
1. Deze vorm van puntentelling wordt ook in het wereldkampioenschap Formule 1 gehanteerd.
In de wedstrijdkalender is eveneens een opvallende verandering. Nieuw opgenomen in het schema is de Rally van Turkije, ten koste van de Safari Rally. De wedstrijd in Kenia past niet meer in de moderne opzet van het WRC. De volgorde van de rallys is zodanig aangepast, dat de teams kunnen volstaan met één set ondersteunend materiaal (servicebusjes, verkenningsautos en dergelijke). Een andere maatregel om de kosten te drukken is een beperking van de testgelegenheid: er mag niet meer worden getest in landen buiten Europa waar een WRC-evenement wordt gehouden.
Bij een aantal rallys wordt op donderdagavond voor de officiële start een speciale publieksproef (Super Special) georganiseerd. Eerder op diezelfde dag staat altijd de officiële laatste (shakedown-)test op het programma. Mocht een equipe door technische problemen bij de shakedown niet kunnen starten in de Super Special, dan krijgt zon team een tijd die dertig seconden langzamer is dan de snelste auto in zijn categorie. De pechvogel mag dan vrijdagochtend gewoon van start gaan in de eerste etappe.

Op televisie zijn de WRC-rallys te volgen op onder andere Eurosport, dat gedurende elk evenement s avonds laat samenvattingen geeft van de etappes. Ook RTL5 besteedt in het programma RTL RallyReport (weekeinde) regelmatig aandacht aan de gebeurtenissen. Raadpleeg uw tv-gids voor de uitzenddata.

Het WRC begint vrijdag 24 januari met de Rallye Monte-Carlo, traditioneel een loterij voor de betrokkenen. De weersomstandigheden kunnen in de Monte sterk variëren, zelfs gedurende een enkele klassementsproef. De bandenkeuze is vaak een kwestie van gokken, omdat het asfalt van de bochtige bergweggetjes droog kan zijn en vervolgens met sneeuw is bedekt, opeens plakken ijs vertoont of passages met papsneeuw, dan weer gekruist wordt door overstekend smeltwater, en ga zo maar door. Kortom de Monte-Carlo is een verraderlijke wedstrijd die de teams hoofdbrekens bezorgt en vol (onaangename) verrassingen kan zijn.
Na deze seizoensopening en ieder volgend WRC-evenement doen wij u verslag van de ontwikkelingen. Hieronder treft u de wedstrijdkalender aan en de lijst met de voornaamste deelnemers aan de Rallye Monte-Carlo.

World Rally Championship 2003
( ) = rallycentrum
24-26 januari Rallye Monte-Carlo (Monte Carlo)
7-9 februari Rally van Zweden (Karlstad)
28 februari-2 maart Rally van Turkije (Kemer)
11-13 april Rally van Nieuw-Zeeland (Auckland)
9-11 mei Rally van Argentinië (Villa Carlos Paz) 6-8 juni Acropolis Rally (Lamia, Griekenland)
20-22 juni Rally van Cyprus (Limassol)
25-27 juli Rally van Duitsland (Trier)
8-10 augustus Rally van Finland (Jyväskylä)
5-7 september Rally van Australië (Perth)
3-5 oktober Rally van Italië (Sanremo)
17-19 oktober Rally van Frankrijk (Ajaccio, Corsica) 24-26 oktober Rally van Spanje (Lloret de Mar)
7-9 november Rally van Groot-Brittannië (Cardiff, Wales)

Genomineerde fabrieksinschrijvingen Rallye Monte-Carlo (startnummer, equipe, nationaliteit, auto)

1 Marcus Grönholm/Timo Rautiainen (SF/SF) Peugeot 206 WRC
2 Richard Burns/Robert Reid (GB/GB) Peugeot 206 WRC
3 Gilles Panizzi/Hervé Panizzi (F/F) Peugeot 206 WRC
4 Markko Martin/Michael Park (EE/GB) Ford Focus RS WRC 02
5 François Duval/Jean-Marc Fortin (B/B) Ford Focus RS WRC 02
6 Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (SF/SF) Ford Focus RS WRC 02
7 Petter Solberg/Philip Mills (N/GB) Subaru Impreza WRC 2003
8 Tommi Mäkinen/Kaj Lindström (SF/SF) Subaru Impreza WRC 2003 10 Armin Schwarz/Manfred Hiemer (D/D) Hyundai Accent WRC 11 Freddy Loix/Sven Smeets (B/B) Hyundai Accent WRC 14 Didier Auriol/Denis Giraudet (F/F) Skoda Octavia WRC Evo 3 15 Toni Gardemeister/Paavo Lukander (SF/SF) Skoda Octavia WRC Evo 3 17 Colin McRae/Derek Ringer (GB/GB) Citroën Xsara 18 Sébastien Loeb/Daniel Eléna (F/MC) Citroën Xsara 19 Carlos Sainz/Marc Marti (E/E) Citroën Xsara
(niet genomineerde fabrieksinschrijvingen)
20 Cédric Robert/Gérald Bedon (F/F) Peugeot 206 WRC 21 Antony Wambold/Gemma Price (D/GB) Ford Focus RS WRC 02 22 Roman Kresta/Milos Hulka (CZ/CZ) Peugeot 206 WRC 23 Eamonn Boland/Francis Regan (IRL/GB) Subaru Impreza WRC

Peugeot: 40 miljoen nakomelingen
Na iets meer dan een eeuw van activiteiten hebben inmiddels 40 miljoen auto's met de leeuw van Peugeot de fabriek verlaten. 40 miljoen auto's, dat is net zoveel als het gehele rijdende wagenpark van Frankrijk. 40 miljoen, dat is gelijk aan het totale aantal auto's dat in het 2001 wereldwijd werd geproduceerd!

Tussen de allereerste Peugeot-vierwieler, de Type 2 met een motor van het merk Daimler, en de veertigmiljoenste die het fabrieksterrein verliet, is veel gebeurd. Al die tijd heeft Peugeot gestaag gewerkt aan de ontwikkeling van mensen en automobielen. Dat heeft het mogelijk gemaakt dat het bedrijf met een aanvankelijke productie van enkele stuks per week uitgroeide tot een wereldspeler van formaat met een gemiddelde dagproductie van 8.600 stuks.

Het eerste 20 miljoen in 100 jaar
De eerste 1.000 auto's werden tussen 1889 en halverwege het jaar 1900 gebouwd in achtereenvolgens Valentigney en Lille in het Noorden van Frankrijk en in Audincourt en Beaulieu in Oost-Frankrijk.

De 1.00.000ste Peugeot verliet in 1925 de inmiddels beroemde fabriek van Sochaux. In 1929 verscheen de 201. Dat was de eerste Peugeot met de bekende 3-cijferige typeaanduiding die tot op de dag van vandaag wordt gebruikt. Vanaf 1931 was de Peugeot 201 de eerste auto met standaard onafhankelijke voorwielophanging.

In 1934 werd de 401 Eclipse onthuld. Dat was de eerste auto met een in de bagageruimte wegklapbaar dak. Deze innovatie is ook nu nog uniek en wordt toegepast in de zeer succesvolle 206 CC. Van die auto zijn er nu al meer dan 200.000 exemplaren afgeleverd en de auto is daarmee de meest verkochte cabrio van dit moment.

In 1952 ging de 1 miljoenste Peugeot de weg op. Dat was een 203; de eerste Peugeot die in grote aantallen werd geproduceerd. Er werden bijna 700000 exemplaren van gebouwd.

De mijlpaal van 2 miljoen werd in 1959 bereikt. De eer viel te beurt aan een 403. Van dat type zijn er meer dan een miljoen gemaakt en ook dat was een nieuw hoogtepunt in de geschiedenis van Peugeot. Bovendien was de 403 de eerste massageproduceerde auto die leverbaar was met een dieselmotor en standaard was voorzien van een zelfdenkende ventilator.

In 1960 kreeg het imago van Peugeot een compleet nieuw gezicht. De moderne, strakke vormgeving van de Peugeot 404, een ontwerp van Pininfarina, was daarvoor verantwoordelijk. In 1961 werd de 404 voorzien van de eerste Franse motor met benzine-injectie. De 204 werd in 1965 onthuld. Dit was de eerste Peugeot met voorwielaandrijving, 4 onafhankelijk geveerde wielen, schijfremmen op de vooras en een lichtmetalen motor met bovenliggende nokkenas. In 1968 presenteerde Peugeot op de Salon van Parijs de 504, een vierdeursauto in de hogere klasse. De auto werd verkozen tot "Auto van het Jaar 1969" en er zouden uiteindelijk 3,6 miljoen exemplaren van worden gebouwd als personenauto, break, coupé of cabriolet.

De 10 miljoenste Peugeot was een 604. In 1976 debuteerde de 604 en een jaar later was dit de eerste Europese auto die leverbaar was met een turbodieselmotor. In datzelfde jaar produceerde CLM (Compagnie Lilloise de Moteurs) de miljoenste dieselmotor.

Na een aantal moeilijke jaren verscheen in februari 1983, als een ware reddende engel, de 205. Deze auto zou legendarisch worden en er werden niet minder dan 5,2 miljoen stuks van verkocht. Als 205 T16 imponeerde de auto door in 1985 en in 1986 wereldkampioen rallyrijden te worden.

"Auto van het Jaar 1988" was de nieuwe Peugeot 405. Daar werden er bijna 3 miljoen van gebouwd. 1988 was ook het jaar waarin het "Musée de lAventure Peugeot" werd geopend en de 20 miljoenste Peugeot van de lopende band rolde.

en de volgende 20 miljoen in de veertien jaren erna In 1989 werd de rally Parijs-Dakar voor de derde keer gewonnen door Peugeot met een 405 T16, werd de 605 in Frankfurt onthuld en reed de miljoenste 309 de fabriek in Poissy uit.
Het jaar 1990 kende vele memorabele momenten. Het was 100 jaar geleden dat de eerste Peugeot werd gemaakt, de rally Parijs-Dakar werd voor de vierde opeenvolgende keer gewonnen, de 1.000.000-ste 405 en de 3,5 miljoenste 205 gingen de deur uit en in dat jaar werd ook de 905 met V10-motor gepresenteerd. Met deze auto werd vanaf 1991 deelgenomen aan het "Championnat du monde des Voitures de Sport". Het eerste grote succes werd binnengehaald in 1992 met de overwinning in de "24 Heures du Mans" en daarmee was de basis gelegd voor het behalen van het kampioenschap in dat jaar. Onvergetelijk is de 3-voudige overwinning van de 905 in de 1993-editie van de beroemdste 24-uurs wedstrijd.

Met de slagzin "Je voelt je lekkerder in een Peugeot" zag het publiek in november 1995 de eerste 406 en daarmee toonde Peugeot haar nieuwe gezicht. Vele innovaties vormden de basis voor nieuwe normen voor esthetiek, veiligheid en dynamiek. Eventuele twijfels daarover werden helemaal weggenomen toen in 1997 de 406 Coupé werd gepresenteerd. De unieke vormgeving van deze auto alom geroemd. Maar ook nieuwe technieken zoals multiplexbedrading, ESP en de HDi-dieselmotoren waren spraakmakend.

Het jaar 1996 was het jaar van de 30 miljoenste Peugeot, de miljoenste 306 en de geboorte van de Partner. Er waren slechts zes jaar nodig om de volgende 10 miljoen Peugeots te maken zodat we nu de veertig miljoenste te begroeten.

De concept-car 20cH-cH- stond in 1998 op de autotentoonstelling van Genève. Die auto was de voorbode van de 206 die een aantal maanden later werd geïntroduceerd. De 206 is voor een aanzienlijk deel verantwoordelijk voor de uitzonderlijke resultaten van Peugeot gedurende de afgelopen vijf jaar.
In de periode 1997 2002 steeg het aantal verkochte Peugeots wereldwijd met maar liefst 62%! Sinds de herfst van 1998 werden al meer dan 3 miljoen exemplaren verkocht; 200.000 stuks daarvan waren 206 CC's. In Europa was de 206 in zowel 2001 als in 2002 de meest verkochte auto. Al die successen werden nog eens onderstreept door de winst in het "Championnat du Monde des Rallyes" in 2000, 2001 en 2002.

In 2000 was Peugeot de eerste autofabrikant met een roetfilter voor dieselmotoren. Dat filter vormt een ware technologische doorbraak in de zorg om het milieu. De 607 HDi wordt er sinds de introductie mee geleverd. Sinds kort wordt het filter ook toegepast op de 406, de 307 en de nieuwe 807.
De jongste telg in de familie kwam in april 2001 en heet 307. Van deze auto, die benoemd werd tot "Auto van het Jaar 2002", zijn al 800.000 exemplaren gemaakt. De nieuwste variant de SW, is wederom een auto vol innovaties. De vormgeving, de veelzijdigheid en het panoramische dak maken ook deze Peugeot tot een zeer begerenswaardig vervoermiddel. De 307 treedt in de voetsporen van de 206 als het gaat om verkoopresultaten op de Europese markt. En in 2003 zal het gamma van de 307 nog verder uitgebreid worden met de uiterst verleidelijke 307 Coupé-Cabriolet.

Vertegenwoordigd in meer dan 140 landen
In 2002 werd meer dan een kwart van alle Peugeots buiten West Europa verkocht en daarmee mag het merk een wereldmerk worden genoemd. Om deze ontwikkeling te ondersteunen zijn er 26 filialen en 119 private importeurs die samen meer dan 10.000 verkooppunten bedienen. De sterke groei op commercieel gebied - in het jaar 2002 werden bijna 2 miljoen auto's verkocht - wordt voorafgegaan door een krachtige ontwikkeling van de industriële capaciteit van de Groupe PSA Peugeot Citroën waarvan het merk een onderdeel is. Auto's met het leeuwenlogo worden nu in 24 fabrieken verspreid over de hele wereld gemaakt.

Breukelen, januari 2003