Gemeente Amsterdam

Grootste containerschip ooit in Zeehavens Amsterdam

24 januari 2003 - Havenbedrijf

Het Amsterdamse stuwadoorsbedrijf Ter Haak lost vrijdag 24 januari het grootste containerschip dat ooit de hoofdstad heeft aangedaan. Het schip, de Julie Delmas, brengt 800 containers met cacaobonen, die via de haven hun weg zullen vinden naar fabrieken in de Zaanstreek.

Bij het Ter Haak-bedrijfsonderdeel United Stevedores Amsterdam (USA) zit de containeroverslag de laatste tijd in de lift, onder andere door de komst van rederijen, die lijndiensten onderhouden met West-Afrika en Zuid-Amerika. Delmas vaart al driekwart eeuw op Amsterdam en heeft de dienst onlangs geïntensiveerd.

Voor Ter Haak betekent dit een toename met 70 schepen en 25.000 containers per jaar. Om dit werk in banen te leiden zijn investeringen gedaan in een nieuwe containerkraan, terminal-trekkers en container trucks.

De Julie Delmas is het grootste containerschip mét containers dat ooit in Zeehavens Amsterdam is afgemeerd. Het schip brengt 800 containers met cacaobonen uit Ivoorkust. Er worden 400 containers geladen. De Julie Delmas is één van een serie van negen nieuwe containerschepen van Delmas. Het schip is 195 meter lang, 31 meter breed en biedt plaats aan 2200 containers.

Goed cacao-jaar

De vaart onderstreept het goede cacao-jaar. Amsterdam heeft de positie van de grootste cacao-haven van de wereld vastgehouden. De aanvoer in 2002 was heel goed: 508.233 ton. Ten opzichte van het jaar ervoor is dat een toename met 80.000 ton. Daarmee blijft Amsterdam met name Antwerpen voor. Per jaar gaat 15 tot 20 procent van de totale wereldoogst via Amsterdam. In de Top 5-havens van Noord-west-Europa (Le Havre, Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam, Hamburg) wordt iets minder dan de helft van alle cacao in Amsterdam overgeslagen.

De twee grootste verwerkers zitten in de Zaanstreek: ADM (met fabrieken in Koog aan de Zaan en Wormer) en Cargill (in Zaandam en Wormer). Verder zijn de bonen bestemd voor chocoladefabrieken in het Europese achterland. Een deel gaat in opslag bij veembedrijven in de regio, ten behoeve van de industrie of de termijnmarkt.

Cacao in containers

Het cacaotransport verschuift van bulk (los storten in het ruim van een schip) naar containers, die makkelijker geladen en gelost kunnen worden. Zoals bekend is de containeroverslag in Zeehavens Amsterdam nog bescheiden. Het beeld wordt bepaald door de Ceres Paragon Terminal, die nog niet in gebruik is genomen.

De ontwikkelingen bij de Ter Haak Group laten zien dat het beeld veel genuanceerder is: in de Amsterdamse regio gebeurt toch al het nodige op containergebied. De komst van een containerschip telt dubbel: er wordt ook retourvracht meegenomen.

© Gemeente Amsterdam