Gemeente Almere

Almere presenteert ontwerp-structuurplan

Het gemeentebestuur van Almere kiest in de komende jaren voor een aanpak waarbij de kwaliteitsverbetering voor de bestaande stad prioriteit krijgt. De ontwikkeling van Almere naar een volwaardige en evenwichtige stad staat in het komende decennium voorop. Dat is de belangrijkste conclusie die kan worden getrokken uit het nieuwe structuurplan, waarvan het college het ontwerp vanaf 27 januari 2003 vier weken ter inzage legt aan de bewoners van Almere, maatschappelijke organisaties en andere partners.

Het ontwerp van het nieuwe structuurplan Almere 2010 is een belangrijke vervolgstap op weg naar de vaststelling van een nieuw structuurplan dat het structuurplan uit 1983 gaat vervangen. Het plan geeft de ambities van Almere weer voor het beheer én de ontwikkeling van de bestaande en nieuwe stad in de komende 10 jaar. Het schetst kansen zoals meer variatie in wonen en de ligging van Almere aan het water en het verstevigt de hoeveelheid en benutting van het groen. Ook benoemt het structuurplan de opgaven voor Almere: beheer van de stad, betere evenwicht tussen wonen en werken en meer voorzieningen. Bovendien verkent en geeft het plan richting en ruimte aan de stedelijke ontwikkeling zodat de samenleving in Almere zich verder kan ontplooien.

Dynamisch

Anno 2002 is Almere een vitale stad met een gevestigde positie op de Nederlandse kaart. Inmiddels is in Almere een samenleving ontstaan met bijna 165.000 inwoners en 60.000 arbeidsplaatsen binnen een raamwerk van parken, bossen, natuurgebieden, plassen, kusten en meren. De stad is echter nooit af. De samenleving in en om Almere is dynamisch. Er wordt voortdurend aan Almere gewerkt of het nu het beheer van de bestaande stad of de ontwikkeling van nieuwe plekken betreft. Ook komen er nieuwe uitdagingen op Almere af. Zo heeft het Rijk aan Almere de vraag voorgelegd een nieuwe verstedelijkingsopgave op zich te nemen. Dit zou kunnen betekenen dat Almere groter wordt dan 250.000 inwoners volgens het oorspronkelijke plan dat reikt tot 2010 en wellicht verder doorgroeit tot een stad met 300.000 tot 400.000 inwoners in 2030.

Uitdagingen

Hoe met deze dynamiek en nieuwe uitdagingen om te gaan in de komende 10 jaar wordt in het structuurplan aangegeven. De inspraakreacties op het voorontwerp structuurplan van begin 2002 zijn verwerkt tot een ontwerp structuurplan. Dit levert het volgende beeld op:
* Er wordt een scherper onderscheid gemaakt tussen zaken die te maken hebben met het afronden van de oorspronkelijke opgave (een stad met circa 250.000 inwoners) en zaken die te maken hebben met de eventuele schaalsprong (een stad met wellicht tussen de 300.000 en 400.000 inwoners). Daarmee wordt het belang van de kwaliteitsverbetering van de bestaande stad benadrukt;


* De stad vergt doorlopend onderhoud en vernieuwing ter vergroting van de kwaliteit. Dit betekent meer banen, uitbreiding van zorg-, school-, uitgaans- en winkelvoorzieningen, wat ook om een nog grotere variatie in woon-, werk- en voorzieningenmilieus vraagt. Hierdoor ontstaat er een betere balans tussen uiteenlopende stedelijke functies.

* Groen en water zijn kernwaarden van Almere. Een betere toegankelijkheid en variatie van groen en water is een belangrijk uitgangspunt. Almere ligt nu verscholen achter de dijk. Door het water in de stad te halen en de stad naar het water te brengen plukt Almere de vruchten van haar ligging aan het water. Door in de plannen meer rekening mee te houden met het water, biedt het nieuwe plekken voor (waterrijk) wonen, voor vrijetijdsbesteding en vergroot het de beleving van de stad. Plannen die nu worden opgesteld of in uitvoering zijn in Almere Haven en Almere Poort, maar ook een toekomstig stadsdeel zoals Almere Pampus bieden hiertoe uitgelezen kansen. Maar het betekent ook dat de begrenzing en functie van de wijk- en buurtparken zoals die na verwerking van de inspraakreacties op de 'Parkennota' (Almere Parkstad) en besluitvorming daarover worden verwoord, in het uiteindelijke structuurplan volledig tot hun recht zullen komen;


* De balans tussen verstedelijking en bereikbaarheid is en blijft een nijpend probleem. Zonder structurele maatregelen in de komende 10 jaar is de rek voor zowel het weg- als het treinverkeer er uit. Topprioriteit heeft de uitbreiding van weg- en railcapaciteit naar het westen. Deze dient voor 2010 bestuurlijk en financieel geregeld te zijn (capaciteitsuitbreiding van de A6, en Flevospoorlijn en verbetering van de relatie A6/A1/A9). Na 2010 is voor de ontwikkeling van Almere een nieuwe railverbinding met Amsterdam voorwaarde (IJmeerlijn/Houtlijn);

Het resultaat: een evenwichtige en groene stad, nieuwe sociale verbanden, meer mogelijkheden tot ontplooien. Tevens wordt daarmee een fundament gelegd voor de verdere ontwikkeling van de stad tot wellicht één van de vijf grotere steden van Nederland. Het structuurplan reikt hiervoor (ruimtelijke) condities en mogelijkheden aan op stedelijke niveau.

Ter inzage

De totstandkoming van het voorontwerp structuurplan heeft inmiddels een schat aan informatie, opvattingen, kritieken en denkbeelden opgeleverd. Werd de voorontwerpfase gesymboliseerd door de gevoerde stadsdebatten, de ontwerpfase had een formeler karakter. Deze fase wordt gemarkeerd door inspraak. Velen hebben de mogelijkheid te baat genomen om via informatieavonden en brieven hun opvattingen over het voorontwerp structuurplan kenbaar te maken. De veelheid aan informatie is gewikt en gewogen met als resultaat het Ontwerp Structuurplan Almere 2010, waarover het bestuur haar standpunt heeft bepaald. Het Ontwerp Structuurplan bestaat uit een Nota van Beantwoording en een Nota van Wijziging (inclusief nieuwe plankaart). Vanaf 27 januari 2003 ligt het Ontwerp Structuurplan vier weken ter inzage bij de informatiecentra van de gemeente in Almere Buiten, - Stad en Haven en in het Stadhuis bij de balie Bouwen en Wonen.