Ingezonden persbericht

Persbericht

Nieuwegein, 27 januari 2003

Stellent ondanks verlies tevreden over derde kwartaal

StellentTM, Inc. (Nasdaq: STEL), iin van de toonaangevende aanbieders van content management oplossingen, heeft de financikle resultaten bekendgemaakt van het derde kwartaal, dat eindigde op 31 december 2002. De omzet in het derde kwartaal bedroeg 16 miljoen dollar, waardoor de totale omzet in de eerste drie kwartalen van het boekjaar uitkwam op 48,6 miljoen dollar. De omzet bestond voor ongeveer 60 procent uit licentie-inkomsten en voor veertig procent uit services. Ongeveer 27 procent van de omzet in het derde kwartaal werd gerealiseerd in Europa.

Het nettoverlies bedroeg in het derde kwartaal 3,6 miljoen dollar; ofwel 0,16 dollar per aandeel. Voor de eerste drie kwartalen van het lopende boekjaar bedroeg het verlies 13,7 miljoen dollar ofwel 0,62 dollar per aandeel. Volgens CEO Vern Hanzlik is dat verlies conform de prognoses. Stellent kocht in het derde kwartaal ruim 513.000 eigen aandelen terug voor een bedrag van ongeveer 2,4 miljoen dollar. Ondanks het terugkopen van het aandelenpakket en het verlies is de financikle situatie van Stellent nog steeds uitstekend. De liquiditeitspositie is sterk, het eigen vermogen bedraagt ruim 77 miljoen dollar en er zijn geen lange termijn schulden.

"Stellent heeft in het afgelopen kwartaal goed gepresteerd. We zijn er dan ook van overtuigd, dat we de doelstellingen voor het lopende boekjaar, zoals we die in april geformuleerd hebben, realiseren", zei Vern Hanzlik, CEO van Stellent. "Die doelstellingen zijn gericht op de terugkeer naar winstgevendheid, een groeiend marktaandeel en de voortzetting van onze wereldwijde expansie. Daarnaast zullen we ons richten op verticale markten als overheden en de gezondsheids-sector, waar een grote behoefte bestaat aan content management systemen. Ook de sales activiteiten van onze alliance en system integration partners zullen flink uitgebreid worden."

Klanten en partnerships
De tevredenheid van Vern Hanzlik heeft vooral betrekking op de verwerving van 61 nieuwe klanten wereldwijd in het derde kwartaal. Nieuwe klanten waren ondermeer de gemeente Los Angeles; BP Oil International; de gemeente Phoenix; de havenautoriteiten van New York en de universiteit van California. In Europa werden onder meer Tele Atlas, Amersham Health, Rolex, RUAG Aerospeace, B|hler AG, MG Rover, KPMG (UK), twee Engelse ministeries, de NVM en de bibliotheek van de TU Delft aan de klantenlijst toegevoegd.

In het derde kwartaal heeft Stellent's OEM groep, waartoe ook de tak mobile/wireless technology behoort, nieuwe overeenkomsten gesloten met bedrijven als Minolta, Seven Networks en het Amerikaanse leger. Daarnaast werden de contracten met Ricoh, Canon en Informative Graphics vernieuwd. De partneractiviteiten van Stellent waren vooral gericht op de werving van nieuwe klanten en op de afronding van roll-outs bij bestaande klanten. Stellent heeft in het derde kwartaal een aantal gezamenlijke implementaties afgerond met technology alliance partners als IBM, Sybase, Oracle, BEA Systems, SAP en Software AG. Daarnaast wordt er ook steeds meer samengewerkt met System Integration partners als Accenture, Deloitte & Touche en EDS.

Nieuwe producten
In het derde kwartaal werden er enkele nieuwe producten geontroduceerd. De nieuwe Stellent eGovernment oplossing, die binnenkort ook in Europa op de markt wordt gebracht, is een content management suite, die speciaal ontwikkeld is voor nationale, regionale en lokale overheden. De suite bevat een groot aantal applicaties, waarmee overheden de toegang tot hun informatie, de interactie met de burger en de koppeling tussen front- en backoffice kunnen optimaliseren. Daarnaast heeft Stellent het Lotus Notes initiatief gelanceerd. Dat is erop gericht, de content die in Lotus Notes repositories opgeslagen is, toegankelijk te maken en in andere toepassingen te kunnen gebruiken. Centraal in dit initiatief staat de Stellent Lotus Notes Integrator, die Lotus Notes-gebruikers een eenvoudige oplossing biedt voor de automatische migratie van content uit de Lotus Notes database naar de Stellent-omgeving. De content kan daarna eenvoudig voor elke andere toepassing worden gebruikt en op Internet worden gepubliceerd. Tenslotte werd versie 6.2 van Stellent Content Management Version op de markt gebracht. Die verscheen niet alleen in zes nieuwe talenversies (Engels, Frans, Duits, Japans, Koreaans en Spaans), maar er werden ook meer functionaliteiten toegevoegd om content te ontwikkelen en naar websites te migreren. Versie 6.2 beschikt bovendien over een nieuwe functionaliteit, waarmee Web Services Description Languages (WSDL) gegenereerd kunnen worden, die nodig zijn om webservices toegankelijk te maken en te gebruiken.

Noot voor de pers: Meer informatie over Stellent is te vinden op: www.stellent.com. U kunt ook contact opnemen met Ilco Nijstad, telefoon: 030-6029500 of per e-mail: ilco.nijstad@stellent.com.

Nederlands perscontact: Wisse Kommunikatie, Theo Snijders, 026-4431523 of theo.snijders@wisse-worldcom.nl.

Over Stellent

Stellent, Inc. (www.stellent.com) ontwikkelt enterprise content management oplossingen. Het bedrijf wordt door analisten van Gartner Dataquest, Forrester Research en de Aberdeen Group tot de drie belangrijkste aanbieders van content management systemen ter wereld gerekend. Stellent heeft wereldwijd meer dan 1.500 klanten, waaronder veel bedrijven uit de Top 2000. Tot de klanten behoren ondermeer Merrill Lynch, Agilent Technologies, Target Corp., Cox Communications, Yahoo!, Hewlett-Packard en Ericsson Telecom AB. Het hoofdkantoor van Stellent is gevestigd in Eden Prairie, Minneapolis. Daarnaast zijn er vestigingen in de Verenigde Staten, Europa en Azik.

Met het Stellent content management systeem kunnen organisaties niet alleen snel websites ontwikkelen, maar ook content management oplossingen voor enterprise portals en e-commerce applicaties. Stellent biedt een omvangrijk scala van tools, waarmee content afkomstig van verschillende bronnen en met verschillende formats voor Internet geschikt gemaakt kan worden door de content om te zetten naar de gebruikelijke webformats. Daardoor kan de content eenvoudig beheerd, op Internet gepubliceerd en aangepast worden voor specifieke doelgroepen, apparaten en applicaties. Bovendien kunnen alle typen security systemen in het content management systeem geontegreerd worden en beschikt het over faciliteiten voor personificatie.