AutoRai

27-1-2003

Daewoo Evanda: Comfortabel en Ruim

Op de RAI 2003 maakt de representatieve en dynamische Evanda zijn publieksdebuut op de Nederlandse markt. De Evanda is overigens al sinds eind vorig jaar leverbaar in Italië.

De vierdeurs sedan met traditionele kofferbak is de opvolger van de Leganza en heeft beduidend grotere afmetingen gekregen (lengte, breedte, hoogte: 4.770/1.815/1.440 millimeter).

Ook is het nieuwe model op diverse punten, zoals binnenruimte, rijdynamiek en uitrusting, danig verbeterd. De nieuwste Daewoo beschikt over een compleet veiligheidspakket: alle vijf zitplaatsen zijn voorzien van volwaardige hoofdsteunen en driepunts veiligheidsgordels. Airbags vóór en aan de zijkant, alsmede gordelspanners, completeren de passieve veiliheidsvoorzieningen.

Bijzondere stijlkenmerken van de door het Italdesign-team van Giorgetto Giugiaro ontworpen carrosserie zijn de breed opbollende wielkasten, de markante flanklijn alsmede de zwarte raamomlijsting van de zijramen. Aan de voorzijde vallen de koplampunits op, waarvan de glasafdekking uit één geheel bestaat. Ook de grille en vouwen in de motorkap verlenen de Evanda zijn eigen, opvallend gezicht.

Ruim interieur biedt veel opbergmogelijkheden
Ten opzichte van zijn voorganger is de Evanda in de lengte met tien en qua spoorbreedte met drie centimeter gegroeid. Met respectievelijk 4,77 en 2,70 meter vormen deze beide afmetingen letterlijk de basis voor het bovengemiddeld ruime interieur. In het bijzonder de beenruimte vóór is zeer ruim bemeten. Ook de kofferruimte profiteert van de toegenomen buitenmaten: de inhoud bedraagt volgens VDA-norm nu 420 liter. Dankzij de asymmetrisch deelbare en neerklapbare achterbankleuning kunnen met de Evanda ook grotere artikelen worden vervoerd.

Een fiks aantal opbergmogelijkheden komt prima van pas in het hoogwaardige, in de kleuren zwart/grijs uitgevoerde interieur. Zoals de kaarthouder in het instrumentenpaneel, een muntenhouder, een tweedelige console, een vakje voor de zonnebril van de bestuurder, vakken in de rugleuning van de voorstoelen en een opklapbare armsteun op de achterbank. Zowel de voor- als achterpassagiers beschikken over twee bekerhouders.

Viercilinder benzinemotor levert 96 kW/131 pk
Onder de motorkap van de voorwielaandrijver bevindt zich een soepel draaiende en stille viercilinder benzinemotor van 1.998 cm3 die een vermogen van 96 kW/131 pk bij 5.400 min ontwikkelt. Het maximale koppel van 181 Nm komt vrij bij 4.200 min. De carterpan en de cilinderkop van de motor zijn vervaardigd uit aluminium en de 16 kleppen worden bediend door twee bovenliggende nokkenassen.

Met de standaard handgeschakelde vijfversnellingsbak bereikt de Evanda een topsnelheid van 200 km/u, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 km per uur binnen de 10,7 seconden geschiedt. Met een gemiddeld brandstofverbruik (normale benzine) van 8,8 liter per 100 kilometer gaat de viercilinder, met relatief lage compressie, zuinig met de brandstof om. Als optie is ook een nieuwe, prima schakelende viertraps automaat leverbaar, ontwikkeld en geproduceerd door de Duitse specialist op het gebied van versnellingsbakken, ZF. Deze moderne, elektronisch gestuurde automaat werkt adaptief en past zich zowel aan de rijstijl van de chauffeur als aan het wegdek aan.

Modern onderstel staat garant voor veel comfort en hoge veiligheidsreserves
Uiterst geavanceerd is ook het comfortabel afgestemde en veilige onderstel van de Evanda. Aan de voorkant zijn McPherson veerpoten gemonteerd terwijl achter een multi-link achteras zijn diensten verricht. De wielophanging is met ophangrubbers aan de carrosserie verbonden.

Schijfremmen rondom (vóór geventileerd) behoren eveneens tot de standaarduitrusting, net als een modern vierkanaals ABS remsysteem. Tractie controle is standaard op de CDX en als optie leverbaar op de SX. De stuurbekrachtiging is ook beschikbaar in een SSPS versie (standaard op CDX), waarbij de kracht afhankelijk van de snelheid wordt ontwikkeld. SSPS staat voor Speed Sensitive Power Steering.

Uitgebreide standaarduitrusting
Talrijke comfortkenmerken uit de hogere middenklasse behoren bij de Evanda al tot de standaarduitrusting. Reeds het basisniveau SX beschikt over een in hoogte verstelbare bestuurderstoel, elektrische raambediening vóór en achter, op afstand bedienbare centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, zonwerend glas en airconditioning.

Het topmodel, de Evanda CDX, wordt bovendien standaard geleverd met 16 inch licht-metalen wielen, een RDS radio met geïntegreerde cd-wisselaar (voor vijf cds) en zes luidsprekers, alsmede een automatische klimaatregeling met automatische luchtcirculatie en combinatiefilter, een achtvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en lederen stoelbekleding.

De Evanda is vanaf de AutoRAI 2003 in Nederland leverbaar.