Ingezonden persbericht

Rotterdam, 27 januari 2003


- P e r s b e r i c h t -

Nederland gaat beter voorbereid naar de beurs

Exposanten richten zich op kwaliteit in plaats van kwantiteit

Standmakelaar.com, de online marktplaats voor vraag en aanbod van (herbruikbare) beursstands, standontwerpen en presentatieschermen, heeft een onderzoek uit laten voeren naar het beursgedrag van Nederlandse bedrijven. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven weliswaar minder frequent aan beurzen deelnemen, maar dat de kwaliteit van hun beursdeelname wel wordt verhoogd door onder andere een betere voorbereiding en een hoger budget. Dit blijkt uit het feit dat exposanten gemiddeld bijna een half jaar van tevoren beginnen met de voorbereiding van hun beursdeelname. Aan een beursstand wordt gemiddeld een kleine ¬ 10.000,- uitgegeven. Daarnaast lanceren beursorganisatoren steeds vaker initiatieven ter bevordering van de kwaliteit van de beurs. Innovatieve concepten met (digitale) netwerkmogelijkheden voorafgaand, tijdens en na de beurs zijn aan de orde van de dag. Daarnaast besteedt de organisator steeds vaker aandacht aan een aantrekkelijk randprogramma met lezingen, workshops en prijsuitreikingen.

Uit het onderzoek, dat is uitgevoerd door Remko Ligtvoet, vierdejaars student commerciële economie aan de HES Rotterdam, blijkt dat exposanten steeds vaker extern advies inwinnen voor hun beursdeelname. Opvallend is dat vooral de standbouwer hiervoor wordt benaderd en in mindere mate de beursorganisator. De belangrijkste eigenschappen die een exposant zoekt in een standbouwbedrijf zijn kwaliteit, creativiteit en pro-actief meedenken. De prijs wordt verassend pas in zesde instantie genoemd. Ook gaat de exposant steeds vaker shoppen voor een geschikte standbouwer; gemiddeld benadert de exposant twee á drie bouwers alvorens zij een keuze maakt.

Hét startpunt voor beursdeelname

Standmakelaar.com speelt in op deze ontwikkeling door op haar website een uitgebreid informatieplatform te introduceren met betrekking tot beursdeelname. Bedrijven die van plan zijn om deel te nemen aan een vakbeurs kunnen hier informatie vinden over de kosten en vormen van standbouw, een stappenplan, een overzicht van toeleveranciers en de meest volledige online beurskalender van Nederland. Standmakelaar.com wil zich op deze manier positioneren als hét startpunt voor bedrijven die besluiten om aan een beurs deel te nemen. Daarnaast biedt Standmakelaar.com ook een online marktplaats waar exposanten beursstands, standontwerpen of presentatieschermen kunnen kopen of huren. Omdat de meeste stands op de website reeds zijn ontworpen en/of gebouwd, zijn de kosten aanzienlijk lager dan wanneer een exposant een nieuwe stand aanschaft. Vanzelfsprekend kunnen alle stands op de website worden aangepast aan de huisstijl van de exposant.

Online naslagwerk

Standmakelaar.com hoopt met de introductie van de exposantenzone veel vragen van bedrijven te beantwoorden. In ons dagelijks werk krijgen wij veel vragen van exposanten over beursdeelname. Waar moeten we allemaal rekening mee houden qua kosten? Wat is een goede locatie voor een stand? Welke beurzen zijn er binnen mijn branche? Al deze vragen hebben wij geprobeerd te bundelen in onze exposantenzone. aldus Harold de Jonge, commercieel directeur van Standmakelaar.com.


- E I N D E b e r i c h t -

Achtergrondinformatie (

Ingezonden persbericht