Management buy-out Metromedia Fiber Network (MFN) Nederland

Nieuwe naam in februari bekend

AMSTERDAM, 27 januari 2003 - Metromedia Fiber Network (MFN) in Nederland heeft zich losgemaakt van het Amerikaanse moederbedrijf. De management buy-out betreft 100% van de aandelen van de Nederlandse MFN organisatie. Deze organisatie realiseerde in 2002 een omzet van 7 miljoen euro. De laatste jaren kende de organisatie een jaarlijkse groei van rond de 100%. Voor 2003 wordt eenzelfde groeipercentage verwacht.

De overname werd door het management als cruciaal beschouwd voor de verdere groei in Nederland. Allereerst om afscheid te kunnen nemen van het algemene 'telecom marktsentiment' waarbinnen het voormalige Amerikaanse moederbedrijf opereert. Daarnaast kan door de verzelfstandiging een eigen focus in de bedrijfsvoering gecreëerd worden, zodat het huidige succes in IT outsourcing verder kan worden ontwikkeld.

Daarnaast zal de nieuwe onderneming de exclusieve vertegewoordiger blijven van MFN in de Benelux, als het gaat om de wholesale verkoop van IP services, onder het bekende Tier-1 label MFN/AboveNet.

De lokale glasvezelnetwerken van MFN in Nederland zijn inmiddels verkocht aan een Europese netwerk-provider, genoteerd aan de Singapore Stock Exchange.

IT Outsourcing

Kernactiviteit van de nieuwe onderneming (waarvan de nieuwe naam op 14 februari a.s. bekend wordt gemaakt) blijft de outsourcing van bedrijfskritische applicatie-infrastructuren. Hierbij garandeert het bedrijf 100% 'uptime'. Het uiterst moderne datacenter - in 2001 opgeleverd na een investering van 30 miljoen euro - maakt onderdeel uit van het nieuwe bedrijf. Onder de noemer 'mission critical outsourcing' gaat de nieuwe organisatie bestaande en nieuwe opdrachtgevers bedienen. Kernpunten hierbij zijn flexibele en snelle dienstverlening, waarbij de volledige verantwoordelijkheid voor het resultaat wordt overgenomen.

Marktontwikkelingen IT outsourcing

Bedrijfsleven en (gespecialiseerde) analisten zijn het eens dat IT outsourcing een veelbelovend groeisegment is voor de komende jaren. Met name het inrichten en operationeel houden van infrastructuren voor bedrijfskritische applicaties als ERP omgevingen. Dit vergt dermate gespecialiseerde kennis dat het voor veel ondernemingen niet meer goed mogelijk is de juiste kennis en mensen in huis te hebben en houden. Ook bij uitbesteden aan generieke outsourcers ontstaan vaak problemen bij gebrek aan specialisatie, flexibiliteit en snelheid.

De opvolger van MFN Nederland excelleert in dit marktsegment ten opzichte van de 'can do all' spelers. Naast een zeer klantgerichte mentaliteit van de medewerkers zijn ook de systemen zo gemaakt dat toekomstige wijzigingen makkelijk kunnen worden doorgevoerd. De grote ervaring biedt de mogelijkheid om concreet resultaatsverantwoordelijk te werken.

Klanttevredenheid

De klanttevredenheid over de bestaande Nederlandse organisatie is hoog. Om die reden zijn, zelfs toen het Amerikaanse moederbedrijf vorig jaar onder 'Chapter 11' viel, alle klanten loyaal gebleven. Ook zijn de overeenkomsten met bestaande en nieuwe klanten verder uitgebreid. Voor 2003 wordt opnieuw een omzetgroei van 100% verwacht.

Het management van de nieuwe organisatie bestaat uit Pim Berger (Managing Director), Gerwin Schuring (Director Sales) en Philip Dries (Director Operations).



Ingezonden persbericht