KPMG


Gemeente heeft beperkt beeld van eigen prestatie

27 januari 2003

Nederlandse gemeenten hebben een beperkt beeld van de prestaties die zij aan hun burgers leveren. Gemeenten moeten dan ook veel transparanter worden over de geleverde prestaties om zo het vertrouwen in de lokale overheid te versterken.

Daarnaast moeten gemeenten een reëel beeld scheppen van wat zij kunnen en burgers medeverantwoordelijk maken voor de gemeenschap. Door het ontbreken van goede prestatiegegevens worden interne organisatorische knelpunten in gemeenten vaak opgelost met grootschalige reorganisaties. Reorganisaties hebben echter een averechts effect op de prestaties van de gemeente. Dit blijkt uit het onderzoek Presterende gemeenten van dr Jaring Hiemstra van KPMG. Reorganisaties blijken volgens Hiemstra in het algemeen slechts tot de illusie van vooruitgang te leiden. Reorganiseren is duur, vooral door de directe kosten zoals het overplaatsen van ambtenaren en het inhuren van adviseurs. In de meeste gevallen hebben gemeenten geen idee in hoeverre de kosten van de reorganisatie zich verhouden tot de opbrengsten. Gemeenten zouden daarom terughoudend moeten zijn met grootschalige reorganisaties, vooral omdat dergelijke investeringen in het huidige economische klimaat veel nuttiger kunnen worden besteed.

Ten aanzien van efficiency en effectiviteit hebben gemeenten volgens Hiemstra in het algemeen een niet al te rooskleurig imago. Toch blijken gemeenten sommige taken efficiënt en effectief uit te voeren. Zo hebben burgers een relatief hoge waardering voor uitvoeringsgerichte taken zoals de inzameling van huisvuil, de levering van paspoorten en het onderhoud van plantsoenen. Bovendien voeren gemeenten deze taken efficiënt uit. Maar als het gaat om de herkenbaarheid en aanspreekbaarheid van de lokale politiek en om de effectiviteit van het beleid, is er vaak nauwelijks zicht op de eigen prestaties. Hierdoor kunnen raadsleden en burgers geen oordeel vormen over het presteren van de gemeente. Een onlangs gehouden onderzoek van de consumentenbond geeft volgens Hiemstra aan wat het resultaat is van het ontbreken van informatie over het presteren. Tachtig procent van de raadsleden denkt dat de burger geen waar voor zijn geld krijgt. Gemeenten zullen daarom veel transparanter moeten worden over de geleverde prestaties om zo mede het vertrouwen in de lokale overheid te versterken.

Uit het onderzoek blijkt voorts dat er een grote verantwoordelijkheid ligt bij gemeenten om burgers te verleiden zelf meer verantwoordelijkheid te laten nemen voor de kwaliteit van de samenleving. Hiemstra: Het is een misvatting dat alleen de lokale politiek zich moet inspannen om de lokale democratie te versterken; het is ook noodzakelijk dat de burgers hun houding veranderen. Bij elke ramp of misstand in de samenleving wordt beschuldigend naar de gemeente gewezen, terwijl de primaire verantwoordelijkheid bij de veroorzakers ligt. Dit leidt tot verwarring over de verantwoordelijkheid van de overheid en tot een ineffectieve rolverdeling; burgers kunnen rustig wachten op de oplossing zonder zelf medeverantwoordelijk te worden gemaakt. Een goed voorbeeld om burgerschap te versterken is bijvoorbeeld de Rotterdamse Stadsetiquette. Alleen al het arrangeren van gesprekken over omgangsvormen bleek bij te dragen aan het herstel van de sociale cohesie in de wijk.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039