Bedrijfschap Horeca en Catering

Terug Persbericht P-02; Zoetermeer, 27 januari 2003 Afd. Informatie en Communicatie, tel. (079) 368 07 07

Restaurants spelen in op veranderende consument

Restaurants spelen steeds beter in op de veranderende wensen van de consument. Dit is een van de bevindingen uit het sectorrapport "Eten in de Nederlandse horeca 2002", dat maandag 27 januari is gepresenteerd tijdens de horecavakbeurs BBB/European Fine Food Fair in het Mecc te Maastricht. Het rapport geeft inzicht in de ontwikkelingen binnen de sector "eten".

De consument heeft minder vrije tijd en blijft vaker thuis. De detailhandel speelt daar op in door het aanbieden van producten die het thuis bereiden van kwalitatief uitstekende maaltijden eenvoudig maken. Daarmee werd de gang van de consument naar de horeca minder vanzelfsprekend. Inmiddels richt ook de horeca zijn vizier op de thuisconsument. Een goed voorbeeld hiervan is het aanbieden van catering "aan huis".

Dit alles neemt niet weg, zo blijkt uit het sectorrapport, dat de Nederlander de horeca nog altijd weet te vinden. Maar in zijn schaarse vrije tijd wil hij worden vermaakt. Eten alleen is vaak niet meer voldoende. Om goed in te kunnen spelen op de veranderende wensen van de consument passen steeds meer horecabedrijven hun concept doorlopend aan de wensen van de gast aan. Voorbeelden van succesformules zijn: het actief laten deelnemen van de gast aan de samenstelling van de maaltijd of het eten in de horecakeuken.

Ook samenwerking wordt voor horecabedrijven steeds belangrijker. Bekende vormen daarvan zijn het samen met andere horecabedrijven organiseren van de inkoop en het samen met collegabedrijven opzetten van feesten. Maar niet alleen samenwerking binnen de branche wint aan populariteit, ook de belangstelling voor samenwerking tussen horeca en niet-horeca -zoals recreatiebedrijven- groeit: het recreatiebedrijf levert de fietsen, het horecabedrijf de koffie met appeltaart.

Voor de horeca wordt het steeds belangrijker om aanwezig te zijn op de juiste plaats op het juiste moment en met het juiste concept. Alleen op die manier kan de ondernemer de gunst van de consument behouden.

Naast ontwikkelingen in consumententrends en de wijze waarop de horeca daarop inspeelt wordt in het sectorrapport Eten gedetailleerd aandacht besteed aan de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de rendementsontwikkelingen binnen de sector Eten. Zo blijkt in het eerste half jaar van 2002 (ten opzichte van de eerste helft van 2001) de omzetwaarde in de sectoren Fastfood en Restaurant gestegen (met respectievelijk 5,9% en 5.3%) maar het omzetvolume gedaald (met -1,1% en -0,5%). Deze volumedaling kan worden toegeschreven aan het afgenomen consumentenvertrouwen waardoor men minder vaak buiten de deur is gaan eten.