Terug Persbericht P-02; Zoetermeer, 27 januari 2003 Afd. Informatie en Communicatie, tel. (079) 368 07 07
Restaurants spelen in op veranderende consument
Restaurants spelen steeds beter in op de veranderende wensen van de
consument. Dit is een van de bevindingen uit het sectorrapport "Eten
in de Nederlandse horeca 2002", dat maandag 27 januari is
gepresenteerd tijdens de horecavakbeurs BBB/European Fine Food Fair in
het Mecc te Maastricht. Het rapport geeft inzicht in de ontwikkelingen
binnen de sector "eten".
De consument heeft minder vrije tijd en blijft vaker thuis. De
detailhandel speelt daar op in door het aanbieden van producten die
het thuis bereiden van kwalitatief uitstekende maaltijden eenvoudig
maken. Daarmee werd de gang van de consument naar de horeca minder
vanzelfsprekend. Inmiddels richt ook de horeca zijn vizier op de
thuisconsument. Een goed voorbeeld hiervan is het aanbieden van
catering "aan huis".
Dit alles neemt niet weg, zo blijkt uit het sectorrapport, dat de
Nederlander de horeca nog altijd weet te vinden. Maar in zijn schaarse
vrije tijd wil hij worden vermaakt. Eten alleen is vaak niet meer
voldoende. Om goed in te kunnen spelen op de veranderende wensen van
de consument passen steeds meer horecabedrijven hun concept doorlopend
aan de wensen van de gast aan. Voorbeelden van succesformules zijn:
het actief laten deelnemen van de gast aan de samenstelling van de
maaltijd of het eten in de horecakeuken.
Ook samenwerking wordt voor horecabedrijven steeds belangrijker.
Bekende vormen daarvan zijn het samen met andere horecabedrijven
organiseren van de inkoop en het samen met collegabedrijven opzetten
van feesten. Maar niet alleen samenwerking binnen de branche wint aan
populariteit, ook de belangstelling voor samenwerking tussen horeca en
niet-horeca -zoals recreatiebedrijven- groeit: het recreatiebedrijf
levert de fietsen, het horecabedrijf de koffie met appeltaart.
Voor de horeca wordt het steeds belangrijker om aanwezig te zijn op de juiste plaats op het juiste moment en met het juiste concept. Alleen op die manier kan de ondernemer de gunst van de consument behouden.
Naast ontwikkelingen in consumententrends en de wijze waarop de horeca
daarop inspeelt wordt in het sectorrapport Eten gedetailleerd aandacht
besteed aan de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de
rendementsontwikkelingen binnen de sector Eten. Zo blijkt in het
eerste half jaar van 2002 (ten opzichte van de eerste helft van 2001)
de omzetwaarde in de sectoren Fastfood en Restaurant gestegen (met
respectievelijk 5,9% en 5.3%) maar het omzetvolume gedaald (met -1,1%
en -0,5%). Deze volumedaling kan worden toegeschreven aan het
afgenomen consumentenvertrouwen waardoor men minder vaak buiten de
deur is gaan eten.