INSP. VOOR DE GEZONDHEIDSZORG
Particuliere intramurale instellingen ouderenzorg onderzocht
Particuliere intramurale instellingen voor ouderenzorg voldoen slechts
in beperkte mate aan de wettelijke vereisten die voortvloeien uit de
Kwaliteitswet en de Wet BIG. De ontwikkeling van kwaliteitszorg staat
nog in de kinderschoenen. Dat blijkt uit het onderzoek dat de
Inspectie voor de Gezondheidszorg vandaag presenteert. Doel hiervan
was na te gaan in hoeverre deze instellingen voor ouderenzorg voldoen
aan wettelijke vereisten die voortvloeien uit de Kwaliteitswet, de Wet
BIG en patiëntenwetgeving. De inspectie concludeert dat de onderzochte
instellingen hun beleid op dit gebied moeten verbeteren. Zij vraagt de
Nederlandse Vereniging van Particuliere woon- en/of zorgvoorzieningen
de ontwikkeling van kwaliteitszorg, voor de bij hen aangesloten
particuliere instellingen voor ouderenzorg, met kracht te
ondersteunen.
Kwaliteitszorg in kinderschoenen
De onderzochte instellingen kenmerken zich door een grote variatie in
omvang en mate van professionalisering van het zorgproces.
'Kleinschaligheid' en 'zorg-op-maat' zijn (plus)punten waarmee deze
instellingen zich profileren. Het zijn tegelijkertijd valkuilen
wanneer het gaat om het creëren van waarborgen voor verantwoorde zorg;
kleinschaligheid is soms het argument voor het niet-formuleren van
beleid. Dit leidt ertoe dat de werkwijze vooral gebaseerd is op de
persoonlijke opvattingen van de zorgverlener. Er is veelal geen
kwaliteitssysteem aanwezig en het ontbreekt aan een beleidsmatige
aanpak van de zorg. De afwezigheid van kwaliteitszorg speelt
voornamelijk op het terrein van het beleid voor kwaliteit, organisatie
en personeel. Bij de onderwerpen zorgproces en deskundigheid heeft een
aantal instellingen een voorzichtige start gemaakt.
Cliënteninspraak en klachtbehandeling niet vanzelfsprekend
Lang niet alle instellingen hebben de inspraak van cliënten en hun
vertegenwoordigers geregeld door een of andere wijze van overleg over
de zorgverlening. Een laagdrempelige klachtopvang, die bekend is bij
medewerkers, is slechts bij een zeer klein deel van de instellingen
aanwezig.
Zorgplan biedt geen inzicht in zorgvraag
In slechts een paar instellingen bleek het zorgplan inzicht te bieden
in de zorgvraag en het daarop afgestemde zorgaanbod. Een methodische
en systematische wijze van verplegen/verzorgen is hierdoor niet
gegarandeerd.
Meer gekwalificeerd personeel noodzakelijk
Meer dan de helft van de instellingen heeft slechts één voldoende
gekwalificeerde medewerker in dienst en maakt daarnaast gebruik van
ongediplomeerde medewerkers. Dit betekent dat over het algemeen de
noodzakelijke zorg verleend wordt door medewerkers die daarvoor niet
opgeleid zijn. De aanwezige deskundigheid bij medewerkers wordt
slechts zelden onderhouden door een (bij-) scholingsbeleid. In
relatief veel instellingen ontbreken duidelijke taak- en
functie-omschrijvingen voor medewerkers. Maar de helft van de
instellingen heeft een regeling voor het uitvoeren van voorbehouden en
risicovolle handelingen. In slechts een zeer klein aantal instellingen
is een afspraak met huisartsen over het geven van opdrachten voor
voorbehouden en risicovolle handelingen.
Toegankelijkheid en veiligheid gebouwen
Veruit de meeste gebouwen waar de particuliere instellingen zijn
gevestigd, zijn van voor 1920. Iets meer dan de helft is na 1970 nog
gerenoveerd. De tweede bouwlaag is in een aantal situaties alleen met
een trap of traplift te bereiken. Hierdoor ontstaat een verhoogd
risico voor de veiligheid van bewoners met verminderde mobiliteit. Bij
een drietal instellingen ontbrak een verklaring van
brandveiligheid.
-0-0-0-