28-1-2003
Europese wielophanging set-up voor nieuwe Daewoo Nubira
De volledig nieuwe Daewoo Nubira, die sinds november 2002 als Lacetti
in Zuid Korea op de markt is, verschijnt deze zomer in de Europese
showrooms. Hij zal beschikken over een wielophanging die speciaal is
afgestemd op de wensen van de Europese automobilist en is ontwikkeld
voor de wegcondities in Europa.
Koreaanse automobilisten geven de voorkeur aan een wat zachtere
afstelling, aldus Hardy Spranger, Executive in Charge van GM Daewoo
Europe. De meeste Europeanen prefereren echter een sportievere
wegligging met een directe en precieze besturing en een straffere
wielophanging. Verschillende weken van langdurige en uitgebreide
testen op wegen in Engeland hebben geleid tot significante wijzigingen
aan het besturing-systeem van de nieuwe Nubira, alsmede aan de
afstelling van de schokdempers en de vering. De nieuwe set-up is beter
geschikt voor het rijden op hoge snelheid over de snelwegen in Europa
en zorgt voor een grotere zijdelingse stabiliteit. Hierdoor is er
minder rol van de carrosserie en zijn met name op bochtige landwegen
hogere snelheden mogelijk.
De stuurbekrachtiging is voorzien van een sterkere torsiestang en een
pomp met een verhoogde vloeistofdoorstroming. Hij is zodanig afgesteld
dat de bestuurder meer reactiegevoel ervaart en daardoor een beter
contact met de weg heeft. De nieuwe afstelling biedt een grotere
precisie en een grote rechtuit stabiliteit. Wij noemen dat een
vertrouwenwekkende besturing, zegt H.G. Chae, hoofd van de GM Daewoo
Test & Development Group in Seoel. De bestuurder voelt de directe
besturing die voorziet in een snelle reactie met een voortdurende
opbouw van de weerstand in het stuurwiel.
De afstelling van de voor- en achterwielophanging van de nieuwe Nubira
is straffer dan die van de Koreaanse uitvoering. De schokdempers veren
minder gemakkelijk in en ook het uitveren gaat langzamer teneinde het
deinen en schommelen op een oneffen wegdek volledig te voorkomen. De
veerkracht van de veren is met tien procent toegenomen en de
anti-rollbar is afgesteld voor een loepzuiver stuurkarakter en een
pittige reactie. Alles bij elkaar hebben de wijzigingen geleid tot een
verbeterde wegligging en een sportiever rijgedrag.
Tot het testprogramma behoorden ook uitgebreide proefnemingen met
verschillende soorten banden. Een nieuw type band, speciaal ontwikkeld
voor de Nubira, zal een grotere stijfheid van de wangen bieden, in
lijn met de sportievere prestaties van de Europese versie van Daewoos
nieuwste middenklasser.
GM Daewoo brengt de nieuwe Nubira in Europa in eerste instantie op de
markt met naar keuze een 1.6 of een 1.8 DOHC krachtbron, voorzien van
een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een automatische
transmissie. De nieuwste Daewoo is ontworpen door Pininfarina en vormt
opnieuw een voorbeeld hoe GM Daewoo voortgaat met het aanbieden van
scherp geprijsde modellen voor prijsbewuste kopers, door Italiaanse
styling te combineren met Koreaanse betrouwbaarheid tegen
aantrekkelijke prijzen.