AutoRai

28-1-2003

Europese wielophanging set-up voor nieuwe Daewoo Nubira

De volledig nieuwe Daewoo Nubira, die sinds november 2002 als Lacetti in Zuid Korea op de markt is, verschijnt deze zomer in de Europese showrooms. Hij zal beschikken over een wielophanging die speciaal is afgestemd op de wensen van de Europese automobilist en is ontwikkeld voor de wegcondities in Europa.

Koreaanse automobilisten geven de voorkeur aan een wat zachtere afstelling, aldus Hardy Spranger, Executive in Charge van GM Daewoo Europe. De meeste Europeanen prefereren echter een sportievere wegligging met een directe en precieze besturing en een straffere wielophanging. Verschillende weken van langdurige en uitgebreide testen op wegen in Engeland hebben geleid tot significante wijzigingen aan het besturing-systeem van de nieuwe Nubira, alsmede aan de afstelling van de schokdempers en de vering. De nieuwe set-up is beter geschikt voor het rijden op hoge snelheid over de snelwegen in Europa en zorgt voor een grotere zijdelingse stabiliteit. Hierdoor is er minder rol van de carrosserie en zijn met name op bochtige landwegen hogere snelheden mogelijk.

De stuurbekrachtiging is voorzien van een sterkere torsiestang en een pomp met een verhoogde vloeistofdoorstroming. Hij is zodanig afgesteld dat de bestuurder meer reactiegevoel ervaart en daardoor een beter contact met de weg heeft. De nieuwe afstelling biedt een grotere precisie en een grote rechtuit stabiliteit. Wij noemen dat een vertrouwenwekkende besturing, zegt H.G. Chae, hoofd van de GM Daewoo Test & Development Group in Seoel. De bestuurder voelt de directe besturing die voorziet in een snelle reactie met een voortdurende opbouw van de weerstand in het stuurwiel.

De afstelling van de voor- en achterwielophanging van de nieuwe Nubira is straffer dan die van de Koreaanse uitvoering. De schokdempers veren minder gemakkelijk in en ook het uitveren gaat langzamer teneinde het deinen en schommelen op een oneffen wegdek volledig te voorkomen. De veerkracht van de veren is met tien procent toegenomen en de anti-rollbar is afgesteld voor een loepzuiver stuurkarakter en een pittige reactie. Alles bij elkaar hebben de wijzigingen geleid tot een verbeterde wegligging en een sportiever rijgedrag.

Tot het testprogramma behoorden ook uitgebreide proefnemingen met verschillende soorten banden. Een nieuw type band, speciaal ontwikkeld voor de Nubira, zal een grotere stijfheid van de wangen bieden, in lijn met de sportievere prestaties van de Europese versie van Daewoos nieuwste middenklasser.

GM Daewoo brengt de nieuwe Nubira in Europa in eerste instantie op de markt met naar keuze een 1.6 of een 1.8 DOHC krachtbron, voorzien van een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een automatische transmissie. De nieuwste Daewoo is ontworpen door Pininfarina en vormt opnieuw een voorbeeld hoe GM Daewoo voortgaat met het aanbieden van scherp geprijsde modellen voor prijsbewuste kopers, door Italiaanse styling te combineren met Koreaanse betrouwbaarheid tegen aantrekkelijke prijzen.