Belgacom

Test-aankoop uit de bocht: liberalisering vaste telefonie werkt volop

29/01/2003

De bewering van Test-Aankoop dat de liberalisering van de vaste telefonie voor de consument niet heeft geleid tot tariefdalingen is de waarheid geweld aandoen. Belgacom kan dan ook niet anders dan hierop reageren.

Verkeerde cijfers inzake het aandeel van Belgacom in de telefonie

Test-Aankoop staaft haar stelling ('het failliet van de liberalisering') door te stellen dat Belgacom nog steeds 95% marktaandeel zou hebben inzake de vaste nationale gesprekken. Dit cijfer is volkomen in tegenspraak met de cijfers die het BIPT deze week nog publiceerde (www.BIPT.be ): einde 2002 bedroeg het aandeel van Belgacom volgens die cijfers in de totale telecommunicatie 79,5%. Anders gezegd, einde 2002 namen de alternatieve operatoren 20,5% voor hun rekening. Zij verdubbelden dus op 3 jaar hun aandeel (einde 1999: 10,2%).

Het aandeel van Belgacom inzake nationale spraaktelefonie bedroeg volgens diezelfde cijfers einde 2002 84,4% tegen 97,5% einde 1999.

Voor de internationale spraaktelefonie zijn de cijfers nog meer spectaculair: hier zou Belgacom nog goed zijn voor een aandeel van 61,6% tegen 89,5% einde 1999.

Dat er pas vorige week nog een gereputeerde operator zijn diensten aan de Belgische klanten aanbiedt toont duidelijk aan dat er ruimte is voor concurrentie op die markt. Vandaag zijn er in België meerdere tientallen alternatieve operatoren actief.

http://www.bipt.be

Gesprekken werden wél goedkoper (zeker als men rekening houdt met inflatie)

Belgacom heeft de voorbije 7 jaar de tarieven drastisch vereenvoudigd (van 9 verschillende tarieven naar 2 tarieven) en ook gevoelig verlaagd.

Als Test-aankoop beweert dat de lokale gesprekken duurder werden, zowel tijdens de piekuren (+8%) als tijdens de daluren (+13%), dan is dat niet het geval voor de korte gesprekken (minder dan 2 minuten tijdens piek- en minder dan 1 minuut tijdens daluren), die niet duurder of zelfs goedkoper werden en goed zijn voor meer dan de helft van de zonale gesprekken.

Bovendien houdt Test-aankoop geen rekening met de inflatie die voor die periode 13% bedraagt. Test-aankoop negeert ook de 'price cap'. Dit is de index van de telecommunicatieprijzen, zoals die door het BIPT wordt bepaald, en die wel rekening houdt met de levensduurte: Vandaag bedraagt die 102, en de Belgacomtarieven komen op 90, hetgeen betekent dat reëel gezien telefoneren in ons land wel degelijk goedkoper is geworden. Of: als men rekening houdt met die inflatie werden de tarieven nog gunstiger.

Dat je sinds 2000 in heel het land belt tegen hetzelfde tarief en dat de interzonale gesprekken daardoor werden verlaagd verzwijgt Test-aankoop. Nationale gesprekken werden 76% goedkoper in de piekuren en 69% in de daluren.

Dat het tarief voor oproepen naar Telenetnummers vorig jaar verdubbelde heeft te maken met de interconnectietarieven die Telenet eenzijdig vervijfvoudigde.

Netwerk open voor alle operatoren. Dat Belgacom haar netwerk afschermt voor andere operatoren of hen te hoge kosten aanrekent is volkomen fout: Belgacom verschaft immers de andere operatoren open toegang tot haar netwerk, zodat zij hun klanten kunnen laten bellen via het Belgacom-netwerk (via CSC of CPS, lokale lus, ..). Dit systeem heeft als grote voordeel dat de straten niet meermaals per jaar moeten worden opengebroken. Belgacom heeft de voorbije 7 jaren fors geïnvesteerd in haar vaste netwerk: in totaal 2,5 miljard euro. Naast het netwerk van Belgacom kan de concurrentie trouwens ook spelen via de mobiele netwerken en de kabel.
De operatoren moeten Belgacom vergoeden voor het gebruik van haar netwerk en die interconnectietarieven behoren thans bij de betere in Europa. Zij zijn sinds 1998 trouwens gehalveerd. Zij zijn gebaseerd op de reële kosten , zoals gecontroleerd door het BIPT.

De 'eisen' van Test-Aankoop


1. Test-Aankoop 'eist' een daling van het abonnementsgeld omdat België één van de duurste abonnementstarieven van Europa zou hebben. Welnu, volgens recente cijfers zit Belgacom op het Europese gemiddelde. Belgacom wijst er overigens op dat Belgacom voor de kleine bellers een 30% goedkoper abonnement heeft ('Budgetline'). Test-aankoop verzwijgt dit. Daarnaast zijn er de zowat 380.000 mensen die telefoneren tegen het sociale tarief.


2. Test-Aankoop 'eist' een gevoelige daling van de tarieven voor lokaal telefoneren ten opzichte van 'nationaal telefoneren'. Test-aankoop pleit dus voor het opnieuw invoeren van een onderscheid, en dus voor minder transparantie. In België geldt immers sinds 2000 één nationaal tarief, waardoor men nergens ter wereld in één telefoonzone zo veel mensen kan bereiken tegen een zo gunstig tarief.


3. Test-Aankoop 'eist' gepersonaliseerde tarieven. Blijkbaar 'vergeet' het dat Belgacom sinds vorig jaar 'forfaits' heeft ingevoerd, op basis waarvan de klant zijn abonnementsformule en tarieven kan afstemmen op zijn belgedrag, naast andere tariefformules.


4. Test-Aankoop 'eist' dat de interconnectiekosten van alle operatoren aan een controle door het B.I.P.T. worden onderworpen. Welnu, dat is reeds lang het geval en die interconnectiekosten zijn wel degelijk op de reële kosten gebaseerd, althans voor Belgacom. Dit is niet het geval voor de interconnectietarieven die Telenet sinds vorig jaar aanrekent: de vervijfvoudiging die Telenet doorvoerde, en waarvan Belgacom de redelijkheid betwist, heeft Belgacom genoodzaakt dit door te rekenen, hetgeen heeft geleid tot een verdubbeling van de eindtarieven voor oproepen naar Telenetnummers.


5. Test-Aankoop 'eist' een verlaging van de interconnectiekosten van vast naar mobiel. Ook die tarieven worden goedgekeurd door het BIPT op basis van de kostenelementen, en de drie mobiele operatoren hebben inderdaad reeds stelselmatig hun tarieven verlaagd, hetgeen Belgacom telkens doorrekende in haar eindtarieven. Wie van vast naar mobiel belt betaalt thans 30% minder dan 7 jaar geleden.


6. Test-Aankoop 'eist' dat elk gezin toegang tot ADSL moet krijgen. Welnu, Belgacom heeft ervoor gezorgd dat vandaag 98% van de bevolking aansluitbaar is op ADSL, waardoor België één van de wereldleiders is inzake breedbanddienst.

Goede prijs-kwaliteitsverhouding

Gisteren nog publiceerde de Europese Commissie een enquête waaruit blijkt dat de klantentevredenheid over de vaste telefonie bij de Belgen groter is dan het Europese gemiddelde: 75%.

Dit wijst er op dat de klant inziet dat een goede prijs-kwaliteit geleverd wordt en dat de tariefverlagingen van de voorbije jaren wel degelijk geapprecieerd worden en niet ten koste zijn gegaan van de dienstverlening.

Zo werden bijvoorbeeld de gemiddelde wachttijden drastisch herleid:


- voor de installatie van een vaste lijn: van 40 dagen (1992) tot 2 dagen (2002)

- voor het verhelpen van storingen : van 2 weken (1992) tot 30 uren (2002).