Belgacom
Test-aankoop uit de bocht: liberalisering
vaste telefonie werkt volop
29/01/2003
De bewering van Test-Aankoop dat de liberalisering van de
vaste telefonie voor de consument niet heeft geleid tot tariefdalingen
is de waarheid geweld aandoen. Belgacom kan dan ook niet anders dan
hierop reageren.
Verkeerde cijfers inzake het aandeel van
Belgacom in de telefonie
Test-Aankoop staaft haar stelling ('het failliet van de
liberalisering') door te stellen dat Belgacom nog steeds 95%
marktaandeel zou hebben inzake de vaste nationale gesprekken. Dit
cijfer is volkomen in tegenspraak met de cijfers die het BIPT deze
week nog publiceerde (www.BIPT.be ): einde 2002 bedroeg het aandeel
van Belgacom volgens die cijfers in de totale telecommunicatie 79,5%.
Anders gezegd, einde 2002 namen de alternatieve operatoren 20,5% voor
hun rekening. Zij verdubbelden dus op 3 jaar hun aandeel (einde 1999:
10,2%).
Het aandeel van Belgacom inzake nationale spraaktelefonie bedroeg
volgens diezelfde cijfers einde 2002 84,4% tegen 97,5% einde 1999.
Voor de internationale spraaktelefonie zijn de cijfers nog meer
spectaculair: hier zou Belgacom nog goed zijn voor een aandeel van
61,6% tegen 89,5% einde 1999.
Dat er pas vorige week nog een gereputeerde operator zijn diensten aan
de Belgische klanten aanbiedt toont duidelijk aan dat er ruimte is
voor concurrentie op die markt. Vandaag zijn er in België meerdere
tientallen alternatieve operatoren actief.
http://www.bipt.be
Gesprekken werden wél goedkoper (zeker als
men rekening houdt met inflatie)
Belgacom heeft de voorbije 7 jaar de tarieven drastisch
vereenvoudigd (van 9 verschillende tarieven naar 2 tarieven) en ook
gevoelig verlaagd.
Als Test-aankoop beweert dat de lokale gesprekken duurder werden,
zowel tijdens de piekuren (+8%) als tijdens de daluren (+13%), dan is
dat niet het geval voor de korte gesprekken (minder dan 2 minuten
tijdens piek- en minder dan 1 minuut tijdens daluren), die niet
duurder of zelfs goedkoper werden en goed zijn voor meer dan de helft
van de zonale gesprekken.
Bovendien houdt Test-aankoop geen rekening met de inflatie die voor
die periode 13% bedraagt. Test-aankoop negeert ook de 'price cap'. Dit
is de index van de telecommunicatieprijzen, zoals die door het BIPT
wordt bepaald, en die wel rekening houdt met de levensduurte: Vandaag
bedraagt die 102, en de Belgacomtarieven komen op 90, hetgeen betekent
dat reëel gezien telefoneren in ons land wel degelijk goedkoper is
geworden. Of: als men rekening houdt met die inflatie werden de
tarieven nog gunstiger.
Dat je sinds 2000 in heel het land belt tegen hetzelfde tarief en dat
de interzonale gesprekken daardoor werden verlaagd verzwijgt
Test-aankoop. Nationale gesprekken werden 76% goedkoper in de piekuren
en 69% in de daluren.
Dat het tarief voor oproepen naar Telenetnummers vorig jaar
verdubbelde heeft te maken met de interconnectietarieven die Telenet
eenzijdig vervijfvoudigde.
Netwerk open voor alle operatoren. Dat Belgacom haar netwerk afschermt
voor andere operatoren of hen te hoge kosten aanrekent is volkomen
fout: Belgacom verschaft immers de andere operatoren open toegang tot
haar netwerk, zodat zij hun klanten kunnen laten bellen via het
Belgacom-netwerk (via CSC of CPS, lokale lus, ..). Dit systeem heeft
als grote voordeel dat de straten niet meermaals per jaar moeten
worden opengebroken. Belgacom heeft de voorbije 7 jaren fors
geïnvesteerd in haar vaste netwerk: in totaal 2,5 miljard euro. Naast
het netwerk van Belgacom kan de concurrentie trouwens ook spelen via
de mobiele netwerken en de kabel.
De operatoren moeten Belgacom vergoeden voor het gebruik van haar
netwerk en die interconnectietarieven behoren thans bij de betere in
Europa. Zij zijn sinds 1998 trouwens gehalveerd. Zij zijn gebaseerd op
de reële kosten , zoals gecontroleerd door het BIPT.
De 'eisen' van Test-Aankoop
1. Test-Aankoop 'eist' een daling van het abonnementsgeld
omdat België één van de duurste abonnementstarieven van Europa zou
hebben. Welnu, volgens recente cijfers zit Belgacom op het Europese
gemiddelde. Belgacom wijst er overigens op dat Belgacom voor de kleine
bellers een 30% goedkoper abonnement heeft ('Budgetline').
Test-aankoop verzwijgt dit. Daarnaast zijn er de zowat 380.000 mensen
die telefoneren tegen het sociale tarief.
2. Test-Aankoop 'eist' een gevoelige daling van de tarieven voor
lokaal telefoneren ten opzichte van 'nationaal telefoneren'.
Test-aankoop pleit dus voor het opnieuw invoeren van een onderscheid,
en dus voor minder transparantie. In België geldt immers sinds 2000
één nationaal tarief, waardoor men nergens ter wereld in één
telefoonzone zo veel mensen kan bereiken tegen een zo gunstig tarief.
3. Test-Aankoop 'eist' gepersonaliseerde tarieven. Blijkbaar 'vergeet'
het dat Belgacom sinds vorig jaar 'forfaits' heeft ingevoerd, op basis
waarvan de klant zijn abonnementsformule en tarieven kan afstemmen op
zijn belgedrag, naast andere tariefformules.
4. Test-Aankoop 'eist' dat de interconnectiekosten van alle operatoren
aan een controle door het B.I.P.T. worden onderworpen. Welnu, dat is
reeds lang het geval en die interconnectiekosten zijn wel degelijk op
de reële kosten gebaseerd, althans voor Belgacom. Dit is niet het
geval voor de interconnectietarieven die Telenet sinds vorig jaar
aanrekent: de vervijfvoudiging die Telenet doorvoerde, en waarvan
Belgacom de redelijkheid betwist, heeft Belgacom genoodzaakt dit door
te rekenen, hetgeen heeft geleid tot een verdubbeling van de
eindtarieven voor oproepen naar Telenetnummers.
5. Test-Aankoop 'eist' een verlaging van de interconnectiekosten van
vast naar mobiel. Ook die tarieven worden goedgekeurd door het BIPT op
basis van de kostenelementen, en de drie mobiele operatoren hebben
inderdaad reeds stelselmatig hun tarieven verlaagd, hetgeen Belgacom
telkens doorrekende in haar eindtarieven. Wie van vast naar mobiel
belt betaalt thans 30% minder dan 7 jaar geleden.
6. Test-Aankoop 'eist' dat elk gezin toegang tot ADSL moet krijgen.
Welnu, Belgacom heeft ervoor gezorgd dat vandaag 98% van de bevolking
aansluitbaar is op ADSL, waardoor België één van de wereldleiders is
inzake breedbanddienst.
Goede prijs-kwaliteitsverhouding
Gisteren nog publiceerde de Europese Commissie een
enquête waaruit blijkt dat de klantentevredenheid over de vaste
telefonie bij de Belgen groter is dan het Europese gemiddelde: 75%.
Dit wijst er op dat de klant inziet dat een goede prijs-kwaliteit
geleverd wordt en dat de tariefverlagingen van de voorbije jaren wel
degelijk geapprecieerd worden en niet ten koste zijn gegaan van de
dienstverlening.
Zo werden bijvoorbeeld de gemiddelde wachttijden drastisch herleid:
- voor de installatie van een vaste lijn: van 40 dagen (1992) tot 2
dagen (2002)
- voor het verhelpen van storingen : van 2 weken (1992) tot 30 uren
(2002).