DE VOS JANSEN MARKTONDERZOEK

Nederlandse jongeren romantisch aangelegd

Nijmegen, 29 januari 2003, 14 februari is van oudsher de dag voor het uitwisselen van liefdesbrieven en cadeautjes tussen aanbidders en aanbedenen. Zo'n tien jaar geleden werd het ook in Nederland een echte traditie. Iedereen die op één of andere manier van elkaar houdt, kan met Valentijnsdag hiervan blijk geven.

Uit een telefonische enquête verricht door De Vos & Jansen Marktonderzoek onder 800 Nederlanders van 10 jaar en ouder blijkt dat Valentijn met name onder jongeren een populair feest is. Maar liefst vier op de tien jongeren geeft aan iets te doen met Valentijnsdag. Het totaal onder alle respondenten komt op 20%.

Opvallend is dat de mannen iets vaker het initiatief nemen op het liefdespad dan de vrouwelijke Valentijnen. De Romeos op vrijersvoeten laten er geen gras over groeien en geven aan gulle gevers te zijn als het gaat om de investering voor hun Julia. De mannen geven dan ook maar liefst bijna 3 keer zoveel geld uit in vergelijking met de vrouwen. Het gemiddelde bedrag bedraagt ongeveer 34 euro. Dit bedrag wordt met name besteed aan kaartjes, bloemen en romantische diners.

Mensen die een partner hebben, zijn iets meer geneigd om Valentijnsdag te vieren dan mensen zonder partner. Opvallend is dat van alle Valentijnen slechts 1% traditioneel een kaartje naar een geheime liefde stuurt. Eenderde stuurt een kaartje naar de eigen partner of een familielid.

Hoewel de Valentijnskaarten oorspronkelijk anoniem verstuurd worden, zetten steeds meer mensen de afzender er op. Dit jaar zal nog zo n 30% van alle kaartjes anoniem verstuurd worden.

Tot slot blijkt dat van al deze Valentijnen bijna tweederde Valentijnsdag te commercieel vindt. Dit weerhoudt hen er kennelijk niet van nog een aardig bedrag te spenderen. Van de niet-vierders vindt maar liefst ruim 80% Valentijnsdag een te commerciële aangelegenheid.

Noot voor de redactie (