DE VOS JANSEN MARKTONDERZOEK
Nederlandse jongeren romantisch aangelegd
Nijmegen, 29 januari 2003, 14 februari is van oudsher de dag voor het
uitwisselen van liefdesbrieven en cadeautjes tussen aanbidders en
aanbedenen. Zo'n tien jaar geleden werd het ook in Nederland een echte
traditie. Iedereen die op één of andere manier van elkaar houdt, kan
met Valentijnsdag hiervan blijk geven.
Uit een telefonische enquête verricht door De Vos & Jansen
Marktonderzoek onder 800 Nederlanders van 10 jaar en ouder blijkt dat
Valentijn met name onder jongeren een populair feest is. Maar liefst
vier op de tien jongeren geeft aan iets te doen met Valentijnsdag. Het
totaal onder alle respondenten komt op 20%.
Opvallend is dat de mannen iets vaker het initiatief nemen op het
liefdespad dan de vrouwelijke Valentijnen. De Romeos op vrijersvoeten
laten er geen gras over groeien en geven aan gulle gevers te zijn als
het gaat om de investering voor hun Julia. De mannen geven dan ook
maar liefst bijna 3 keer zoveel geld uit in vergelijking met de
vrouwen. Het gemiddelde bedrag bedraagt ongeveer 34 euro. Dit bedrag
wordt met name besteed aan kaartjes, bloemen en romantische diners.
Mensen die een partner hebben, zijn iets meer geneigd om Valentijnsdag
te vieren dan mensen zonder partner. Opvallend is dat van alle
Valentijnen slechts 1% traditioneel een kaartje naar een geheime
liefde stuurt. Eenderde stuurt een kaartje naar de eigen partner of
een familielid.
Hoewel de Valentijnskaarten oorspronkelijk anoniem verstuurd worden,
zetten steeds meer mensen de afzender er op. Dit jaar zal nog zo n 30%
van alle kaartjes anoniem verstuurd worden.
Tot slot blijkt dat van al deze Valentijnen bijna tweederde
Valentijnsdag te commercieel vindt. Dit weerhoudt hen er kennelijk
niet van nog een aardig bedrag te spenderen. Van de niet-vierders
vindt maar liefst ruim 80% Valentijnsdag een te commerciële
aangelegenheid.
Noot voor de redactie (