8e serie wijzigingen gemeentelijke bouwverordening 1992
Overeenkomstig artikel 139, lid 2 van de Gemeentewet maken burgemeester en wethouders bekend, dat de raad van de gemeente Alphen aan den Rijn in zijn vergadering van 19 december 2002 de 8e serie wijzigingen op de Modelbouwverordening 1992 (MDV 1992) heeft vastgesteld. De wijzigingen behelzen o.a. een verplichte aanpassing van de bouwverordening als gevolg van de met ingang van 1 januari 2003 in werking getreden nieuwe Woningwet en de bijbehorende Algemene Maatregelen van Bestuur (AMVB) - onder andere het Besluit bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunningsplichtige bouwwerken en het Besluit indieningsvereisten met ingang van 1 januari 2003 .
De verordening treedt in werking met ingang van de 8e dag na die van
de bekendmaking en ligt met ingang van donderdag 30 januari 2003 voor
een ieder ter inzage in het Stadhuis, Stadhuisplein 1 bij de
ontvangstbalie, geopend op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur,
vrijdagavond van 18.30 tot 20.00 uur en op zaterdagmorgen van 10.00
tot 12.00 uur.
Een ieder kan ook op verzoek een exemplaar verkrijgen, tegen betaling
van de daaran verbonden kosten.
Omdat met de inwerkingtreding van de gewijzigde Bouwverordening de
nodige spoed is vereist en de inwerkingtreding derhalve geen verder
uitstel kan dulden heeft de gemeenteraad besloten om toepassing te
geven aan artikel 25 van de Tijdelijke referendumwet (Trw). Dit
betekent dat na inwerkingtreding van het raadsbesluit tot vaststelling
van de 8e serie wijzingen op de Modelbouwverordening 1992 gedurende
een periode van 3 weken door degenen die kiesgerechtigd zijn voor de
verkiezing van de leden van de gemeenteraad een inleidend verzoek kan
worden gedaan voor het houden van een referendum over dat besluit. Dit
moet worden ingediend bij burgemeester en wethouders.
Tijdens bovenvermelde kantooruren kan door de kiesgerechtigde
persoonlijk het inleidend verzoek worden ingediend bij de afdeling
Burgerzaken (de heer A. Reeskamp, telefoon 0172-465275). Na afloop van
deze periode zal zonodig per besluit worden bepaald of de kiesdrempel
is gehaald. Als de kiesdrempel niet is gehaald dan treedt de
gewijzigde bouwverordening in werking. Als de kiesdrempel wel is
gehaald kan een definitief verzoek worden gedaan om een raadgevend
referendum te houden.
Openbare welstandsvergadering
Ook het in de bouwverordening geregelde welstandstoezicht ondergaat
verregaande wijzigingen. Dit in verband met het streven naar een
vergroting van de transparantie, democratische controle alsmede ter
voorkoming van mogelijke willekeur in het welstandstoezicht. Zo is een
jaarlijkse verslagverplichting van de welstandscommissie
voorgeschreven omtrent de toepassing van het welstandsbeleid en zullen
de wettelijke taken van de welstandscommissie in de openbaarheid
dienen te worden uitgevoerd. In Alphen aan den Rijn zal de openbare
welstandsvergadering op elke dinsdag om de twee weken (oneven weken)
plaatsvinden in het Stadhuis, Stadhuisplein 1 van circa 09.00 uur tot
uiterlijk 14.00 uur.
De agenda voor de welstandsvergadering ligt elke maandag voorafgaand
aan de welstands-vergadering voor een ieder ter inzage bij :
* De ontvangsbalie in het Stadhuis, Stadhuisplein 1, geopend op
werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur, op vrijdagavond van 18.30 tot
20.00 uur en op zaterdagmorgen van 10.00 tot 12.00 uur;
* De openbare bibliotheek, Thorbeckestraat 1a en filiaal Ridderveld,
Troubadourweg 2a, geopend op zaterdag van 09.30 tot 12.30 uur en
tijdens de gebruikelijke openingstijden;
* Het wijkcentrum de Oude Wereld, De Oude Wereld 57;
Het wooncentrum Noorderbrink, Klompenmaker 156;
De Streekmuziekschool, Burgemeester Visserpark 30;
De Regiobank te Aarlanderveen, Dorpsstraat 31;
* Het Gezondheidscentrum te Zwammerdam, Plein 1.
Ook de stukken die betrekking hebben op de geagendeerde bouwplannen
kunnen desgewenst worden ingezien.
Publicatie Weekagenda 29 januari 2003
© Gemeente Alphen aan den Rijn, 27 januari 2003 laatste wijziging