Ingezonden persbericht


Imation boekt winst per aandeel van 0,58 dollar in vierde kwartaal

Winst in Data Storage-segment neemt toe met 89 procent, omzet met 14 procent

Schiphol-Rijk (Nederland), 29 januari 2002 -- Imation Corporation, een van de grootste leveranciers van data-opslagmedia, heeft in het boekjaar 2002 in het data-opslagsegment een record omzet en bruto winst geboekt. Daarnaast werd ook een record winst gerapporteerd voor de gehele onderneming. In het vierde kwartaal van het boekjaar 2002, dat werd afgesloten op 31 december, bereikte Imation een winst uit gewone bedrijfsuitoefening van 21,0 miljoen dollar, ofwel 0,58 dollar per aandeel, bij een omzet van 270,9 miljoen dollar. In het vierde kwartaal van het boekjaar 2001 werd nog een verlies uit normale bedrijfsuitoefening gerapporteerd van 22,9 miljoen dollar, 0,65 dollar per aandeel, bij een omzet van 299,8 miljoen dollar.

De resultaten van het verslagkwartaal zijn inclusief een belastingvoordeel van 2,0 miljoen dollar als gevolg van de lager dan verwachte herstructureringskosten. De resultaten van het vergelijkbare kwartaal een jaar eerder waren inclusief deze herstructureringskosten en speciale voorzieningen 46,7 miljoen dollar.

Zonder deze voorzieningen in beide periodes beliep de winst uit normale bedrijfsvoering 19,7 miljoen dollar, 0,54 dollar per aandeel, voor het vierde kwartaal 2002, tegenover een winst van 9,6 miljoen dollar, 0,28 dollar per aandeel, in het vierde kwartaal 2001.

Voor het gehele boekjaar groeide de omzet van het Data Storage- en Information Management-segment, dat goed is voor ongeveer 95 procent van de totale omzet, met 14,6 procent tot 1,004 miljard dollar, waarbij de winst uit normale bedrijfsuitoefening met 89 procent toenam tot 99,2 miljoen dollar, een niet eerder bereikte omzet en winst in dit segment. Een sterke toename van de verkoop was merkbaar in alle geografische regio's. In zowel het vierde kwartaal als het gehele boekjaar was de groei merkbaar in tape en optische producten. Een voordelige wisselkoers droeg voor circa 2 procent bij in de omzetgroei van het vierde kwartaal en 1 procent voor het gehele boekjaar.

In een commentaar op de resultaten zegt Imations bestuursvoorzitter en CEO Bill Monahan: "Zoals geïllustreerd door de resultaten zit de toegevoegde waarde in data. De vraag naar back-up, opslag, herstel van data en bestandsbeheer blijft een topprioriteit voor organisaties. De groei deed zich voor in alle regio's en in alle marktsectoren. Imation kan nu zijn voordeel doen met de groeiende markt en een winstgevende groei te zien geven."

"Het boekjaar werd afgesloten met een solide kaspositie en we hebben meer dan 90 miljoen dollar geïnvesteerd in onderzoek & ontwikkeling. We zijn voornemens om in 2003 tot 135 miljoen dollar te investeren in onderzoek & ontwikkeling en andere segmenten om onze voorsprong in sleuteltechnologieën te vergroten en de grondslag te leggen voor toekomstige producten. We willen verder de geavanceerdste tape coating-fabriek ter wereld bouwen," aldus Monahan.

De huidige vooruitzichten voor boekjaar 2003 zijn onderhevig aan de risico's en onzekerheden die hieronder zijn beschreven.
· De omzetgroei van Data Storage zal in 2003 naar verwachting tussen vijf en tien procent uitkomen;
· De bruto marge zal naar verwachting uitkomen op 30 tot 32 procent;
· Onderzoek & Ontwikkeling zal circa 5 procent van de omzet bedragen;
· Verkoopkosten en algemene bedrijfskosten zullen uitkomen op circa 16 à 17 procent van de omzet;
· De winst en omzet per aandeel uit gewone bedrijfsuitoefening, exclusief speciale voorzieningen, zullen naar verwachting met 8 tot 10 procent toenemen ten opzichte van 2002 en uitkomen op respectievelijk 100,3 miljoen dollar en 1,86 dollar per aandeel. In het eerste kwartaal van 2003 zal de winst naar verwachting toenemen met niet minder dan 15 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar;
· De belasting druk zal vermoedelijk 35 procent bedragen;
· Investeringen zullen oplopen tot circa 80 miljoen dollar;
· Afschrijvingen zullen circa 45 miljoen dollar belopen.
Imation
Imation Corporation is ontwikkelaar, fabrikant en leverancier van magnetische en optische, verwijderbare opslagmedia. Het brede productassortiment van Imation voorziet in opslagbehoeften variërend van een paar megabytes tot honderden gigabytes. Imation is in meer dan zestig landen vertegenwoordigd en heeft producten voor zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt. Dankzij meer dan driehonderd patenten en de meer dan driehonderd onderzoekers en ontwikkelaars die bij Imation werkzaam zijn, weet Imation haar positie als pionier op het gebied van magnetische en optische mediatechnologieën te handhaven.

In december 2002 had Imation wereldwijd 2800 mensen in dienst. Het hoofdkantoor van Imation bevindt zich in Oakdale, Minnesota, V.S. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Schiphol-Rijk. Meer informatie is te vinden op de website www.imation.com en op de Nederlandse website www.imation.nl.

Meer informatie:
Persberichten, achtergrondinformatie en foto's zijn te vinden op www.online-pressrooms.com

Imation International B.V.
Tom Foyer
00 31 (20) 654 24 01
tfoyer@imation.com

Lubbers & De Jong B.V.
Marije Verdouw
00 31 (20) 421 05 65
marije@l-dj.nl

Certain information contained in this press release, which does not relate to historical financial information, including the Business Outlook, may be deemed to constitute forward-looking statements within the meaning of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Such statements are subject to certain risks and uncertainties that could cause the Company's actual results in the future to differ materially from its historical results and those presently anticipated or projected. Among these factors are continuing uncertainty in global economic and political conditions that make it particularly difficult to predict product demand, the Company's ability to meet its cost reduction and revenue growth targets, its ability to implement its restructuring programs for the estimated costs on a timely basis and to achieve the projected benefits, its ability to introduce new offerings in a timely manner either independently or in association with OEMs or other third parties, the competitive pricing environment, foreign currency fluctuations, the outcome of litigation, the ability of Imation to secure adequate supply of raw materials and certain high demand products, the ready availability and price of energy, the market acceptance of newly introduced offerings, the rate of decline for certain existing products as well as various factors set forth in the Company's filings with the Securities and Exchange Commission.