CENTRAAL BROUWERIJ KANTOOR
Jubileum finale Nationale Biertapwedstrijden met een halve eeu
P E R S B E R I C H T
Jubileum finale Nationale Biertapwedstrijden met een halve eeuw
toptappers
Op 29 januari 2003 strijden de beste biertappers van Nederland voor de
vijftigste keer om de titel Biertapkampioen van Nederland. Het
Centraal Brouwerij Kantoor heeft alle oud kampioenen uitgenodigd om
bij deze jubileumwedstrijd aanwezig te zijn. Het is voor het eerst dat
de voormalige winnaars bij elkaar komen. Mevrouw M.A. de Winkel-van
Heykoop (89) won de wedstrijden in 1954 en is daarmee de oudst
aanwezig kampioen. Vader Abraham zal in een speciaal geschreven lied
de toptappers extra in het zonnetje zetten. De finale vindt plaats
tijdens de horecavakbeurs BBB in Maastricht.
Het afgelopen seizoen hebben de deelnemers tijdens 39 regiowedstrijden
gestreden om het regionale kampioenschap biertappen. De winnaars van
de regiowedstrijden komen tijdens de landelijke finale tegen elkaar
uit om de felbegeerde titel Nationaal Biertapkampioen te bemachtigen.
In 2002 hebben ruim 4000 mensen deelgenomen aan de regiowedstrijden.
De finale in Maastricht is voor alle belangstellenden gratis
toegankelijk. Het is niet nodig een toegangsbewijs voor de beurs BBB
te hebben. De wedstrijden beginnen om 10.00 uur, om half zes staat de
prijsuitreiking gepland.
In 1952 werd in het kader van de collectieve campagne 'Het Bier is
weer Best' de eerste biertapwedstrijd georganiseerd op het
Thorbeckeplein in Amsterdam. Vanaf 1953 bestaan er landelijke
voorrondes zoals die tot nu toe zijn georganiseerd. De finale vond in
eerste instantie plaats in het Concertgebouw in Amsterdam, een locatie
die later is ingeruild voor afwisselend de horecavakbeurzen Horecava
en BBB. De Nederlandse brouwers verenigd in het CBK zijn het eens
geworden dat het tijd is voor een vernieuwing in de opzet van de
huidige Biertapwedstrijden. Vanaf maart 2003 starten de
Biertapwedstrijden dan ook in een geheel nieuwe, eigentijdse opzet.
Naast de promotie van een vakkundige bierbehandeling komt de nadruk
vooral te liggen op kennis van verantwoord schenken, bijvoorbeeld de
BOB campagne.
---
-----