CENTRAAL BROUWERIJ KANTOOR

Jubileum finale Nationale Biertapwedstrijden met een halve eeu

P E R S B E R I C H T

Jubileum finale Nationale Biertapwedstrijden met een halve eeuw toptappers

Op 29 januari 2003 strijden de beste biertappers van Nederland voor de vijftigste keer om de titel Biertapkampioen van Nederland. Het Centraal Brouwerij Kantoor heeft alle oud kampioenen uitgenodigd om bij deze jubileumwedstrijd aanwezig te zijn. Het is voor het eerst dat de voormalige winnaars bij elkaar komen. Mevrouw M.A. de Winkel-van Heykoop (89) won de wedstrijden in 1954 en is daarmee de oudst aanwezig kampioen. Vader Abraham zal in een speciaal geschreven lied de toptappers extra in het zonnetje zetten. De finale vindt plaats tijdens de horecavakbeurs BBB in Maastricht.

Het afgelopen seizoen hebben de deelnemers tijdens 39 regiowedstrijden gestreden om het regionale kampioenschap biertappen. De winnaars van de regiowedstrijden komen tijdens de landelijke finale tegen elkaar uit om de felbegeerde titel Nationaal Biertapkampioen te bemachtigen. In 2002 hebben ruim 4000 mensen deelgenomen aan de regiowedstrijden. De finale in Maastricht is voor alle belangstellenden gratis toegankelijk. Het is niet nodig een toegangsbewijs voor de beurs BBB te hebben. De wedstrijden beginnen om 10.00 uur, om half zes staat de prijsuitreiking gepland.

In 1952 werd in het kader van de collectieve campagne 'Het Bier is weer Best' de eerste biertapwedstrijd georganiseerd op het Thorbeckeplein in Amsterdam. Vanaf 1953 bestaan er landelijke voorrondes zoals die tot nu toe zijn georganiseerd. De finale vond in eerste instantie plaats in het Concertgebouw in Amsterdam, een locatie die later is ingeruild voor afwisselend de horecavakbeurzen Horecava en BBB. De Nederlandse brouwers verenigd in het CBK zijn het eens geworden dat het tijd is voor een vernieuwing in de opzet van de huidige Biertapwedstrijden. Vanaf maart 2003 starten de Biertapwedstrijden dan ook in een geheel nieuwe, eigentijdse opzet. Naast de promotie van een vakkundige bierbehandeling komt de nadruk vooral te liggen op kennis van verantwoord schenken, bijvoorbeeld de BOB campagne.

---

-----