Royal Dutch Petroleum

Nieuws

29/01/2003

BliQje glorieert in LiveWIRE-finale

BliQje, de alternatieve wenskaart in een metalen doos, heeft de bedenkers Johan van Vulpen en Simon Schimmel geen windeieren gelegd. Het jonge duo uit Hoofddorp won dinsdagmiddag de Young Business Award 2002 van LiveWIRE. Daaraan is een geldprijs van ¤ 10.000 verbonden. In de finale in Amsterdam stonden de winnaars van de vier regiofinales van 2002 tegenover elkaar. Shell Nederland is hoofdsponsor van LiveWIRE.

De jury onder leiding van Jan Terlouw oordeelde, dat Van Vulpen (26) en Schimmel (28) met hun bedrijf Venspro en het product BliQje de best bedachte combinatie hebben van innovatie en jong ondernemerschap. De 'wenskaart in blikvorm' speelt in op de groeiende behoefte van mensen om originele en verrassende attenties per post te versturen. De BliQje-makers waren dolblij met de prijs van ¤ 10.000. "Eigenlijk heb ik er nog geen woorden voor", stamelde Johan van Vulpen. Hij en zijn partner waren dan ook nog maar net bekomen van een andere LiveWIRE-prijs, de Young Business Publieksprijs.

Via de website van Radio 538 hadden 2400 mensen een stem uitgebracht op de jonge ondernemers. Venspro mag op kosten van '538' gratis commercials ter waarde van ¤ 10.000 laten maken en uitzenden op het muziekstation. De oneliner is er al: 'Eén BliQje zegt meer dan duizend woorden'. LiveWIRE, een international initiatief van Shell, geeft jongeren tussen 18 en 28 jaar voorlichting, advies en persoonlijke begeleiding op het gebied van ondernemerschap. Om ze extra aan te moedigen looft LiveWIRE jaarlijks de Young Business Award uit. Behalve hoofdsponsor Shell ondersteunen in Nederland onder andere het ministerie van Economische Zaken en de NAM het project. Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers, voert LiveWIRE in ons land uit.

Volgens de bij de finale aanwezige president-directeur Henk Dijkgraaf van Shell Nederland staan jonge ondernemers garant voor een bruisende economie. 'Daarom verdienen zij alle steun.' Juryvoorman en Syntens-bestuursvoorzitter Jan Terlouw vindt daarbij innovatie heel belangrijk. 'Vernieuwen is essentieel voor de mens. In de finale hebben we voorbeelden gezien, die vanuit de kracht van het denken zijn ontstaan.' Naast Venspro stonden drie andere jonge bedrijven in de LiveWIRE-ring. Advance in Quality Services uit Den Haag is actief op het gebied van 'mystery shopping', onaangekondigd winkelen om zo producten en diensten objectief te kunnen beoordelen. What's Happening uit Almere bedacht een 'babybewaarbox', een luxe doos gevuld met geboortedatum gerelateerde producten zoals een krant van die dag, een postzegel, een fles wijn, een horoscoopboekje, etcetera. Blue Ring uit Nieuwegein ontwikkelde een betrouwbare en gebruiksvriendelijke e-mailbeveiliging.

Voor meer informatie over LiveWIRE en de Young Business Award 2003: www.livewire.nl Nieuwsgierig naar de finalisten? Kijk op: www.bliqje.nl www.aq-services.nl www.bluering.nl