Belgacom

Proximus: een zeer goed jaar 2002

30/01/2003

Voor 2002 kan Proximus opnieuw zeer goede resultaten voorleggen door het behouden van een aandeel actieve klanten, dat merkelijk hoger is dan het Europese gemiddelde en een stabiel marktaandeel. Proximus telt 4.070.000 actieve* klanten, een groei van 89.000 actieve klanten in vergelijking met het jaar voordien. Het aantal SIM-kaarten bedraagt 4.253.000. Het hoge aandeel actieve klanten en de groei van het dataverkeer met 51% hadden een gunstig effect op het omzetcijfer. De kaap van 2 miljard euro werd overschreden, wat een groei van meer dan 5% betekent. De bedrijfswinst gemeten op basis van het EBITDA en de EBIT is gestegen met ongeveer 15%.

Op een Belgische markt die stilaan het verzadigingspunt bereikt met meer dan 8 miljoen gsm-gebruikers, heeft Proximus in 2002 opnieuw een uitstekende prestatie neergezet. Het marktaandeel is stabiel gebleven op 53% en het percentage actieve klanten bedraagt 96%, opmerkelijk hoger dan het Europese gemiddelde, wat de kwaliteit van de klantenportfolio van de operator bevestigt. In absolute cijfers uitgedrukt, bedraagt het aantal actieve klanten van Proximus momenteel 4.070.000, of 89.000 actieve klanten meer dan eind 2001. Het aantal SIM-kaarten dat werd geregistreerd in het Proximus-netwerk bedraagt 4.253.000 (1.779.000 abonnees en 2.474.000 Pay&Go), tegenover 4.147.000 eind 2001 (+ 106.000 kaarten). Tegelijk is Proximus er in geslaagd hoog te scoren wat betreft de klantentevredenheid, waardoor de operator tot de Europese top behoort.

Het dataverkeer is in de loop van het jaar met 51% gestegen, vooral dankzij de toename van het sms-verkeer en vertegenwoordigt nu 12% van de totale omzet van Proximus. In 2002 werden er meer dan 2 miljard sms'en op het Proximus-netwerk verstuurd. Tegen het jaar 2005 hoopt Proximus 25% van zijn omzet uit het dataverkeer te halen.

Wat betreft het dataverkeer, heeft Proximus onlangs voor een Belgische première gezorgd met de lancering van MMS, Multimedia Messaging Service, een nieuwe manier om je gevoelens via de mobiele telefoon te uiten. Dankzij MMS kunnen alle Proximus-klanten hun tekstberichten voortaan illustreren met eigen foto's, beelden en geluidsopnamen en ze naar familie en vrienden sturen die over een Proximus-gsm of een e-mailadres beschikken. Op 15 januari waren er al meer dan 30.000 MMS-klanten.

De activiteitsgraad en de tevredenheid van de klanten evenals de toename van het dataverkeer hebben uiteraard een positieve weerslag op de omzetgroei van Proximus. De omzet is in 2002 met meer dan 5% gestegen, waardoor voor het eerst de drempel van 2 miljard euro werd overschreden. En dit ondanks de impact van de daling van de interconnectietarieven opgelegd door de Belgische regulator. Het omzetcijfer van Proximus is gestegen met meer dan 5%, de bedrijfswinst gemeten op basis van het EBITDA en de EBIT is gestegen met ongeveer 15%.

Naast de lancering van MMS bleef Proximus zijn dienstenaanbod voor residentiële en professionele klanten uitbreiden. Zo zijn de GPRS-diensten van de operator sinds oktober ook beschikbaar in het buitenland. Bovendien werd de Pay&Go-kaart uitgerust met extra herlaadmogelijkheden via het internet en via de gsm zelf. Via proximus kunnen alle Proximus- en Pay&Go-klanten ook hun eigen gsm-rekening beheren via het internet om de stand van hun lopende factuur te bekijken, naar behoeven diensten te activeren, de historiek van de oproepen van hun Pay&Go-kaart te raadplegen of de kaart on line te herladen, alles met een simpele muisklik.

http://www.proximus.be

Het jaar 2002 werd eveneens gekenmerkt door de invoering van overdraagbaarheid van mobiele nummers. In de loop van het laatste trimester kreeg Proximus er ongeveer 65.000 netto nieuwe klanten bij (netto saldo van de nummeroverdraagbaarheid inbegrepen). De operator verloor netto 5.138 SIM-kaarten met de verschuivingen door de mobiele nummeroverdraagbaarheid. Het CRDC, dat de databank van de nummeroverdraagbaarheid beheert, heeft ongeveer 60.000 aanvragen genoteerd in de loop van het laatste trimester van 2002, m.a.w. iets meer dan 0,7% van het totale aantal SIM-kaarten dat in België in omloop is.

Ten slotte hebben circa 45.000 Proximus-klanten het netwerktransparantiesignaal geactiveerd, waardoor de klant een bieptoon hoort als hij een oproep doet naar het mobiele netwerk van een andere operator. Ter herinnering, Proximus is de enige operator die vanaf de eerste dag van de mobiele nummeroverdraagbaarheid de definitieve oplossing bood voor de door de Minister van Telecommunicatie en de consumentenverenigingen gevraagde transparantie. Om deze bieptoon te activeren, bellen Proximus-klanten gratis vanaf hun mobiele telefoon naar het nummer 1299.


* actieve klant: houder van een gsm die een oproep heeft gedaan of gekregen of een sms heeft gestuurd in de loop van de drie laatste maanden.