SPONSOR MAGAZINE

Lichte stijging sponsorbudgetten in 2003

De uitgaven voor sponsoring in Nederland zullen in 2003 met 3 tot 4 procent stijgen.
Dat blijkt uit een onderzoek van het vakblad voor sponsoring Sponsor Magazine onder 100 voor sponsoring verantwoordelijke managers uit het Nederlandse bedrijfsleven.

31% van de ondervraagde sponsors laat weten dat de budgetten gelijk blijven in vergelijking met vorig jaar. 20% zegt dat de budgetten dit jaar tussen de 0 en 10% zullen dalen, 15% zegt zelfs dat dat met meer dan 10% gaat gebeuren. Toch concludeert Sponsor Magazine dat de uiteindelijke balans niet negatief zal zijn. Tegenover de bij elkaar opgeteld 35% bedrijven waar de sponsorbudgetten zullen dalen staat namelijk 34% van de bedrijven waar de budgetten wel zullen stijgen. Bij 19% zelfs met meer dan 10%. Daarom verwacht Sponsor Magazine uiteindelijk een lichte stijging van de sponsorbudgetten met 3 a 4 procent. De totale uitgaven voor sponsoring bedragen in 2003 naar schatting ongeveer 1 miljard euro.

Op de vraag welke trends men ziet voor 2003 antwoordt eenderde van de ondervraagden dat sportsponsoring plaats gaat maken voor maatschappelijke sponsoring. Dat antwoord is opvallend omdat uit een andere vraag in het benchmark onderzoek blijkt dat maar 12% van de bedrijven ook daadwerkelijk een dergelijke verschuiving in budgetten van plan is. Een kwart denkt dat sponsoring in 2003 verder groeit ten koste van traditionele reclame.

Uit de resultaten van het onderzoek kan geconcludeerd worden dat sponsorzoekers komend jaar nog meer geconfronteerd zullen worden met krapte op de sponsormarkt. Meer dan de helft (55%) van de ondervraagde sponsors zegt komend jaar geen nieuw groot sponsorship aan te gaan. 18% weet het nog niet en (toch nog) 27% zegt dat men dit jaar wel een groot nieuw sponsorship aan zal gaan.
Meer cijfers en verwachtingen voor 2003 bij sponsors zijn te vinden in het nieuwste nummer van Sponsor Magazine.


-----