Agalev (Vlaanderen)

Meer jobs in
overheidsinstellingen voor mensen met een handicap

Meer jobs in overheidsinstellingen voor mensen met een handicap

Persdienst
Paskal Deboosere
Sergeant De Bruynestraat 78-82, 1070 Anderlecht tel 02 290 91 46 fax 02 290 91 47
e-mail pers@agalev.be

P E R S C O N F E R E N T I E donderdag 30 januari 2003

SPREKERS:
Ann De Martelaer, Vlaams Volksvertegenwoordiger

Trefwoord:
handicap, werkgelegenheid, overheid

---

Inleiding


2003 is het Europees jaar van Personen met een Handicap. Dit themajaar moet de integratie van mensen met een handicap helpen bevorderen. Dat kan bijvoorbeeld door vlottere tewerkstelling. De opgelegde quota ter zake binnen de overheidsinstellingen worden door het gebrek aan opvolging en afdwingbaarheid echter niet meer dan beperkt nageleefd.

Naar aanleiding van mijn parlementaire vraag nr. 95 van 03 mei 2002 liet Paul Van Grembergen, Vlaams minister van binnenlandse aangelegenheden, ambtenarenzaken en buitenlands beleid een bevraging bij de Vlaamse gemeenten en OCMW's uitvoeren betreffende de naleving van het KB van 23 december 1977 en het sectoraal akkoord 1997-1998.

Het KB bepaalt dat provincies, gemeenten, verenigingen van gemeenten en de agglomeraties van gemeenten per 55 betrekkingen met volledige arbeidsprestaties, opgenomen in de personeelsformatie, 1 voltijdse plaats voor een persoon met een handicap dienen te voorzien.

Uit deze cijfergegevens blijkt dat de meeste gemeenten en OCMW's deze normeringen niet invullen. De hiervoor aangehaalde redenen zijn o.a. een te klein personeelsbestand (
In tegenstelling tot de privé-sector kan de overheidssector, als publiekrechterlijke werkgever geen beroep doen op een financiële vergoeding voor rendementsverlies (federale regeling CAO-26) of op een algemene dekking van specifieke kosten (Vlaamse regeling VIP). Bovenstaand KB en sectoraal akkoord rekenen voornamelijk op de goede wil van de openbare besturen om de invulling van deze quota na te streven.

Dit voorstel tot wijziging van het decreet van 27 juni 1990 houdende oprichting van een Vlaams Fonds voor de Sociale Integratie van Personen met een Handicap wil dan ook een financiële stimulans geven aan publiekrechterlijke werkgevers door de mogelijkheid te voorzien dat ook zij beroep kunnen doen op deze inschakelingspremie. Hiertoe wordt in het decreet expliciet opgenomen dat een financiële tussenkomst in de loonkost kan, en wordt bepaald welke werkgevers onder welke modaliteiten in aanmerking komen voor deze tussenkomst.

Zo wordt voor de publiekrechterlijke personen overeenkomstig het toepassingsgebied van het KB van 23 december 1977 bepaald dat zij kunnen aanspraak maken op een inschakelingspremie mits zij voorafgaand voldoen aan de voorwaarden gesteld in het KB, zijnde de quotavereiste.

Analyse van de beschikbare gegevens (78% van alle lokale besturen)

Enkele conclusies:

* Van de in totaal 618 Vlaamse lokale besturen (gemeenten en OCMW's) bezorgde bijna 80% cijfergegevens (479 besturen) - het verzamelen van deze gegevens verloopt moeizaam.

* Voor 40% van deze 479 besturen is er geen quotum van toepassing doordat hun personeelsbezetting kleiner is dan 55 voltijdse personeelsleden (189 besturen). De overige 290 besturen vallen onder dit quotum.

* Van deze besturen voldoet 20% (voldoen of boven het quotum, 93 besturen) aan het quotum, 40% voldoet niet (197 besturen).
* Er zijn nauwelijks sterke provinciale verschillen.
* Geen enkele centrumstad (voorbeeldfunctie) voldoet aan zijn quotum.

* OCMW's scoren slechter dan gemeenten.

Praktijkvoorbeeld

Groene schepen van personeel en sociale zaken van Oosterzele Monique Perreman getuigt over het tewerkstellen van mensen met een handicap.

Aktietips voor een positieve invulling van het KB
* Duidelijke inventarisering van de doelgroep: aantal (arbeids)gehandicapten in de gemeente.

* Vlaams fonds nummer aanvragen voor personen met een handicap die al tewerkgesteld worden in de gemeente/OCMW.
* Positieve discriminatie bij aanwerving: duidelijk vermelden in vacatures, in statuut inschrijven dat ze voorrang hebben, zolang het quotum niet ingevuld is.

* Nauwere samenwerking met locale werkwinkel, ATB en OCMW
* Informatiecampagne vanuit de overheid naar gemeenten, OCMW' s en provincies met verduidelijking van de bestaande instrumenten.
* Voorbeeldfunctie van de gemeente: aangeven in eigen publicatie rond voordelen en voorzieningen van de gemeenten.
* Ondertekenen en respecteren van het Charter van de integratie.
* Ervaring opdoen door middel van tewerkstelling gehandicapte jobstudenten

Ann De Martelaer,
Vlaams volksvertegenwoordiger

---

Bijlage 1: Voorstel van decreet

Toelichting bij de artikelen

Artikel 2

Dit artikel past het artikel 59 van het decreet van 27 juni 1990 houdende oprichting van een Vlaams Fonds voor de Sociale Integratie van Personen met een Handicap aan door in dit artikel expliciet de mogelijkheid van een financiële tussenkomst ten voordele van bepaalde werkgevers in de loonkost te voorzien.

Artikel 3

Dit artikel past het artikel 62 § 2. van hetzelfde decreet aan door te bepalen dat in de toekomst niet enkel privaatrechterlijke maar ook publiekrechterlijke werkgevers die bij het Fonds ingeschreven personen met een handicap tewerkstellen beroep kunnen doen op een toelage mits zij voldoen aan een aantal algemene en bijzondere voorwaarden. De modaliteiten voor de toepassing blijven het domein van de Regering.

Artikel 4

Dit artikel bepaalt de inwerkingtreding van dit decreet.

Voorstel van decreet

Artikel 1

Dit decreet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 59bis van de Grondwet.

Artikel 2

Aan artikel 59 van het decreet van 27 juni 1990 houdende oprichting van een Vlaams Fonds voor de Sociale Integratie van Personen met een Handicap wordt een vijfde punt toegevoegd :

"5. een financiële tussenkomst ten voordele van bepaalde werkgevers in de loonkost".

Artikel 3

Past het artikel 62 § 2. van het decreet van 27 juni 1990 houdende oprichting van een Vlaams Fonds voor de Sociale Integratie van Personen met een Handicap als volgt aan :

"§ 2. Het Fonds kan zowel een toelage verlenen aan privaatrechterlijke als publiekrechterlijke werkgevers die de bij het Fonds ingeschreven personen met een handicap tewerkstellen mits zij voldoen aan de algemene voorwaarden bepaald door de Regering en aan de volgende bijzondere voorwaarde(n) :


- "elke publiekrechterlijke persoon zoals bepaald in het toepassingsgebied van het KB van 23 december 1977 tot vaststelling van het aantal minder-validen die door de provincies, de gemeenten, de verenigingen van gemeenten en de agglomeraties van gemeenten moeten worden tewerkgesteld, die een minder-valide werknemer tewerkstelt mits voorafgaand aan de voorwaarden gesteld in het KB van 23 december 1977 voldaan werd"

De modaliteiten voor de toepassing worden bepaald door de Regering

Artikel 4

Dit decreet treedt in werking op

---

Bijlage 2: de Vlaamse Inschakelingspremie

* algemene dekking van specifieke kosten (aanpassing aan het gewone economische circuit, integratie, professionele begeleiding, compensatie rendementsverlies)

* zonder tussenkomst sociale inspectie

* vast, cumuleerbaar bedrag

* vaste tegemoetkoming: 30% van het referteloon (minimumloon sector
+ werkgeversbijdrage RSZ - bijdragen federale of regionale tewerkstellingsprogramma's)

* onbepaalde duur

BESLUIT van de VLAAMSE REGERING van 18 DECEMBER 1998

tot vaststelling van de voorwaarden en modaliteiten volgens dewelke het Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van Personen met een Handicap een inschakelingspremie toekent aan de werkgevers die personen met een handicap tewerkstellen onder gewone arbeidsvoorwaarden

(B.S. 16.II.1999)

Art. 1.

Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:


1° inschakelingspremie: de aan de bij 3° bedoelde werkgever uitgekeerde premie die beoogt de kosten te dekken die de werkgever moet dragen voor de aanpassing van de bij 2° bedoelde werknemer aan de tewerkstelling in het gewone economische circuit, van zijn integratie in het arbeidsproces, van zijn bijkomende professionele begeleiding en van zijn eventuele rendementsverlies;


2° werknemer: de persoon met een handicap die tewerkgesteld wordt krachtens een arbeidsovereenkomst waardoor hij onderworpen is aan de sociale zekerheid, die bij het Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van Personen met een Handicap ingeschreven is en wiens integratieprotocol in een vorm van tewerkstelling voorziet;


3° werkgever:

"elke privaatrechterlijke persoon die een bij 2° bedoelde werknemer tewerkstelt";

"elke publiekrechterlijke persoon zoals bepaald in het toepassingsgebied van het KB van 23 december 1977 tot vaststelling van het aantal minder-validen die door de provincies, de gemeenten, de verenigingen van gemeenten en de agglomeraties van gemeenten moeten worden tewerkgesteld, die een bij 2°bedoelde werknemer tewerkstelt mits voorafgaand aan de voorwaarden gesteld in het KB van 23 december
1977 voldaan werd"


4° het Fonds: het Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van Personen met een Handicap;


5° referteloon: de door de paritaire comités vastgestelde minimumregelingslonen of, bij ontstentenis hiervan, de volgens de gebruiken of de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 43 van 2 mei 1988 vastgestelde minimumlonen, vermeerderd met de patronale socialezekerheidsbijdrage, en verminderd met de eventuele tussenkomsten uit hoofde van bestaande federale of regionale tewerkstellingsprogramma's.

Art. 2.

Het Fonds kent overeenkomstig de bepalingen van dit besluit aan de werkgever een inschakelingspremie toe teneinde de integratie van personen met een handicap in het gewone arbeidscircuit te bevorderen.

Art. 3.

De inschakelingspremie is aan de werkgever verschuldigd vanaf het ogenblik dat hij de werknemer in dienst genomen heeft, hem minstens het referteloon betaalt en hij de bij dit besluit bepaalde formaliteiten vervult.

Art. 4.

Het bedrag van de inschakelingspremie bedraagt 30 % van het referteloon. Bij deeltijdse tewerkstelling wordt de premie berekend op het verhoudingsgewijze aangewende referteloon.

Art. 5.

De aanvraag tot uitbetaling van de bij dit besluit bedoelde inschakelingspremie en de hiermee gepaard gaande bewijsstukken worden door de werkgever ingediend bij de provinciale afdeling van het Fonds in wiens werkgebied de woonplaats van de werknemer gevestigd is, uiterlijk op de laatste dag van de eerste veertien dagen van het kwartaal dat volgt op dat waarin de arbeidsprestaties zijn verricht.

Het Fonds betaalt de inschakelingspremie uit voor het einde van de maand die volgt op deze waarin de aanvraag en de bewijsstukken overeenkomstig dit artikel zijn ingediend.

Art. 6.

In geen geval wordt de bij dit besluit bedoelde inschakelingspremie toegekend aan:


1° de werkgever die volgens nauwkeurige en gelijklopende aanwijzingen één of meer niet bij dit besluit bedoelde werknemers heeft ontslagen en hen heeft vervangen door één of meer bij dit besluit bedoelde werknemers met als enig doel de bij dit besluit bedoelde inschakelingspremie te ontvangen;


2° de werkgever die niet voldoet aan de wettelijke verplichtingen die hij als werkgever moet nakomen. In voorkomend geval kan het Fonds de aan de in vorig lid bedoelde werkgevers al verleende inschakelingspremie terugvorderen;


3° de werkgever die voor dezelfde werknemer een loonsubsidie ontvangt krachtens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 5 april 1995 tot vaststelling van de voorwaarden waarop het Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van Personen met een Handicap een loonsubsidie toekent aan de werkgevers die personen met een handicap tewerkstellen onder gewone arbeidsvoorwaarden.


4° de werkgever die voor de werknemer die in dienst is op datum van inwerkingtreding van dit besluit een loonsubsidie ontvangt krachtens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 5 april 1995 tot vaststelling van de voorwaarden waarop het Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van Personen met een Handicap een loonsubsidie toekent aan de werkgevers die personen met een handicap tewerkstellen onder gewone arbeidsvoorwaarden.

Art. 7.

Voor de toepassing van andere tewerkstellingsprogramma's wordt de inschakelingspremie niet beschouwd als loonsubsidie maar als vergoeding van de meerkost die de inschakeling van de persoon met een handicap in het gewone arbeidsproces met zich brengt.

Art. 8.

Artikel 3 van het besluit van de Vlaamse regering van 5 april 1995 tot vaststelling van de voorwaarden waarop het Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van Personen met een Handicap een loonsubsidie toekent aan de werkgevers die personen met een handicap tewerkstellen onder gewone arbeidsvoorwaarden, wordt opgeheven.

Art. 9.

De artikelen 60 tot en met 63 van het decreet van 27 juni 1990 houdende oprichting van een Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van Personen met een Handicap, zoals gewijzigd bij decreet van 22 december
1993, treden in werking op 1 januari 1999.

Art. 10.

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 1999.

Art. 11.

De Vlaamse minister, bevoegd voor de bijstand aan personen, is belast met de uitvoering van dit besluit.