KPN NV

Datum 3 februari 2003

KPN Mobile verscherpt maatregelen bij misstanden SMS abonnementsdiensten

Nummer 006p

KPN Mobile gaat harder optreden bij misstanden met betaalde SMS abonnementsdiensten.

Aanbieders van SMS abonnementsdiensten die zich niet aan de afgesproken gedragslijn voor een correcte omgang met de klant houden, zullen voortaan na eerst gewaarschuwd te zijn, worden afgesloten. Met deze maatregel die moet zorgen voor een betere bescherming van klanten, reageert KPN Mobile op het grote aantal klachten over SMS-misbruik, zoals ongewenste regelmatige toezending van SMS berichten waarvoor wel betaald moet worden.

Aanbieders van SMS abonnementsdiensten zijn doorgaans zelfstandige bedrijven die hun diensten op de markt brengen via SMS service providers en via het netwerk van mobiele operators als KPN Mobile. Om te bevorderen dat dit op correcte wijze gebeurt, hanteert KPN Mobile al sinds enige tijd een gedragslijn voor SMS abonnementsdiensten. Deze gedragslijn is door alle SMS service providers ondertekend. Volgens de gedragslijn dient in alle reclame-uitingen een duidelijke en leesbare vermelding te staan van het geldende tarief, inclusief BTW. Daarnaast moeten aanbieders van SMS abonnementen hun identiteit in alle reclame-uitingen duidelijk kenbaar maken. Dat stelt de klant in staat om hen zonodig aan te spreken. De aanbieders zorgen er bovendien voor dat de klant een SMS dienst kan aanzetten met een keyword en de term "Aan" of "On" en kan uitzetten met een keyword en de term"Uit"of "Off". Het is niet toegestaan om SMS berichten waaraan kosten zijn verbonden naar een klant te versturen zonder dat die klant zelf het initiatief voor het abonnement heeft genomen.

KPN Mobile stelt vast dat SMS service providers de gedragslijn over het algemeen serieus nemen. De uitzonderingen die nog voorkomen veroorzaken echter veel overlast bij de klant. Dat is bovendien schadelijk voor de reputatie van de SMS abonnementsdiensten op een jonge, maar zich snel ontwikkelende markt. KPN Mobile gaat daarom nu een stap verder als blijkt dat de afgesproken gedragslijn niet wordt nageleefd. De betrokken SMS service provider krijgt in eerste instantie een waarschuwing. Hij wordt daarvan schriftelijk op de hoogte gesteld en krijgt een afgesproken periode de tijd maatregelen te nemen teneinde herhaling te voorkomen. Gaan de maatregelen niet ver genoeg, dan wordt de desbetreffende SMS dienstverlening tijdelijk afgesloten totdat het probleem is opgelost.

KPN Mobile voert de verscherpte maatregelen medio februari in. Daarnaast biedt KPN Mobile op de website kpn.com informatie over betaalde SMS abonnementsdiensten en over de wijze waarop de klant desgewenst een abonnement kan beëindigen. De maatregelen blijven in ieder geval van kracht tot het moment waarop na overleg met betrokken derde partijen een gezamenlijk aangescherpt beleid is afgesproken.


Noot voor de redactie (