Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Leidschendam, 3 februari 2003

"Genomineerden webwinkel award bekendgemaakt"

Vakjury olv Roel Pieper kiest 25 beste webwinkels van Nederland Consumenten kunnen stemmen via www.thuiswinkelawards.nl

De Stichting Nationale Thuiswinkel Awards heeft de 25 genomineerden voor de verkiezing van de beste webwinkel van Nederland bekendgemaakt. Onder de genomineerden bevinden zich gerenommeerde webwinkels als Free Record Shop, Megapool, Wehkamp, Otto en Neckermann. De Nationale Thuiswinkel Awards, waaronder die voor beste webwinkels, worden uitgereikt aan bedrijven die zich binnen 'verkopen-op-afstand' aan consumenten onderscheiden in kwaliteit, noviteit, creativiteit en ondernemerschap. De Stichting Nationale Thuiswinkel Awards is een initiatief van de branchevereniging Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org.

Consumenten kunnen stemmen en prijzen winnen!
Uit de top 25 van de door de vakjury genomineerde webwinkels bepalen consumenten wie de winnaar wordt van de gouden, zilveren en bronzen webwinkel Award 2003! Iedereen die een stem uitbrengt maakt kans op het winnen van één van de 25 prijzen. De consumenten die een prijs winnen krijgen op 25 maart daarover bericht.

Consumenten bepalen voor 50% de winnaar door te stemmen op www.thuiswinkelawards.nl. Een onafhankelijk consumentenpanel van 500 Nederlanders bepaalt op basis van onderzoek van NIPO voor de overige 50% de winnaar van de webwinkel publieksprijzen 2003! De publieksjury staat onder voorzitterschap van Fons van Westerloo, CEO van SBS Broadcasting.

De Nationale Thuiswinkel Awards worden ondersteund via campagnes o.a. op televisie (SBS), print (De Telegraaf) en internet (Ilse.nl, Startpagina.nl, etc.).

25 Genomineerden
De volgende 25 webwinkels zijn genomineerd:
babycadeau.nl , bol.com, bonaparte.nl, delicatessenhuis.nl, eci.nl, efarma.nl, eurorelais.com, feestartikelen.nl, freerecordshop.nl, hunkemoller.nl, kijkshop.nl, kwantum.nl, medicijnen.net, megapool.nl, mylenses.nl, neckermann.com, ooievaar.nl, otto.nl, pdashop.nl, pietklerkx.nl, rituals.com, tickets.nl, tnfsh.nl, wehkamp.nl, yvesrocher.nl De uitreiking vindt plaats op 24 maart 2003 tijdens een Gala Avond in het Okura Hotel te Amsterdam. Bol.com was de eerste winnaar van de publieksprijs in 2002.

Jury
Roel Pieper is voorzitter van een 12-koppige vakjury. Pieper: "De 'homeshopping' markt in Nederland is in de afgelopen jaren zodanig geprofessionaliseerd dat volwaardige Award -verkiezingen voor de totale branche op zijn plaats zijn. Door de ontwikkelingen krijgt e-commerce in Nederland een heel ander gezicht, nu en in de toekomst".

De vakjury bestaat uit hoofdredacteuren van o.a. Elsevier Retail, Emerce, Incentive, Marketing Tribune en Telecommerce en uit bekende vakgenoten als trendwatcher Richard Lamb, voormalig zakenvrouw van het jaar Anne-Marie Rakhorst, Jan de Jong, secretaris van het Hoofd Bedrijfschap Detailhandel en Aad Weening, secretaris-generaal van de Europese koepelorganisatie Emota.

Sponsors
Hoofdsponsors van de Nationale Thuiswinkel Awards 2003 zijn: De Telegraaf, Ordina, SBS Broadcasting, Selektmail en Selektvracht. Co-sponsors zijn: HCN, Ilse Media, MailStreet, Microsoft, NIPO en Postkantoren,

THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (catalogus, internet, post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het Thuiswinkel Waarborg logo. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader.

De vereniging telt inmiddels meer dan 100 leden en stelt zicht ten doel als spreekbuis te fungeren voor haar leden en de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.


- EINDE BERICHT -

Achtergrondinformatie (